OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čo je to pop? A čo znamená underground? NAQUEI MANOU svoj debut vydali na (približne :-) post-HC labeli Silver Rocket okolo Adama Nenadála z GNU. Titul "Beztíže" by však rovnako dobre mohol zdobiť katalóg značky Indies z polovice deväťdesiatych rokov. A po patričnom producentskom zásahu by toto CD mohlo vyjsť (a zožať úspech) hocikde inde. Nerád citujem vety z propagačných materiálov, ale tentokrát urobím výnimku: "Nejvetsim trumfem NAQUEI MANOU je to, ze oni fakt dovedou napsat pisnicku", hlasi bez diakritiky informačný mail vydavateľa -- má pravdu a to takú, že recenzia by mohla tu a teraz skončiť.
NAQUEI MANOU debutovali v roku 1998 7" EP "Alzheimer", tohtoročné CD nazvané "Beztíže" je plnohodnotným debutom. Úvod zaobstaráva "Holka": "Holka je z masa/A když ji píchneš vidličkou/Jemně kam.../Jako balónek/A řekne: to je krása..." ozve sa do gitár zľahka pripomínajúcich spriaznených WAAWE -- nezboostrovaný zvuk, ale hlasitosť na max. "To je krása/Ty jsi prasák", sekunduje hosťujúci dámsky vokál a je jasné, že NAQUEI MANOU neprichádzajú s posolstvami, ako zmeniť svet, ale práve (a chvalabohu) iba s oným, vyššie zmieňovaným, zmyslom pre pesničku. Moderná škatuľkovacia móda hádže trio do kotlíka s názvom lo-fi, ale hneď ďalšia skladbička "V cizím dresu" ukazuje, že bez ohľadu na štýl ide o príjemnú hudbu, ktorá by v dobrom slova zmysle mohla hrať každému a stále. Poetické textíky z ľahkým ironickým úsmevom a nadhľadom sledujú úplne obyčajné postavičky v bežných situáciách ("Dana", loserská hymna "Lo-Fighter" či ľahko absurdná "1 2 2 3"), a aj keď ide zväčša len o pár veršíkov a refrén, patria k tomu lepšiemu, čo sa v českých a moravských krajoch urodilo. Príjemných 35 minút dopĺňajú prevažne pokľudné skladby -- "Pokoj na sny" so sláčikmi je hit a je škoda, že sa pravdepodobne dostane k rádovo stovke poslucháčov. To isté sa dá povedať o zadumanej "Odpoutejte se, prosím" či "Jsem nesnesitelný, ale léčím se". Jediné zrýchlenie obstarávajú PIXIESovskí "Manekýni", v globále je "Beztíže" skrátka pohodová, aj keď nie kŕčovito vysmiata doska.
Jsem asi poslední
Co chce s tebou něco mít
Tak přemejšlej
Co chceš říct
Nepřicházím pomoct
Jen pod kotel přiložit...
Zaujímavosť tohoto dielka tkvie predovšetkým v skvelej práci so zvukom (mastering si vzal pod svoje krídla Ondřej Ježek z výborných OTK) a aranžami. Vytiahnuté, občas väzbiace, ale čitateľné gitary a trochu prebudený spev "priamo do mikrofónu" spolu s detailami, akými sú počuteľné posuny rúk po hmatníku, štúdiové ruchy a podobne, vytvárajú atmosféru komorného koncertu priamo u vás v obývačke. Napriek úspornému nástrojovému obsadeniu gitara-basa-bicie doske nechýba takmer nič.
Je potešiteľné, že skupiny, ktoré dokážu pôsobiť výhradne svojim citom pre nevlezlú, ale predsa ľahko zapamätateľnú melódiu ešte stále existujú. NAQUEI MANOU natočili jednoduchý album bez ambícií hodiť vodíkovú bombu invencie do stojatých vôd hudobného priemyslu (podobne pozitívne na mňa zapôsobili ANIMÉ na svojom debute "Sky Above The Wires"). Ale napriek, vlastne zrejme vďaka tomuto faktu sa toto CD z môjho playeru dostáva dosť ťažko...
8 / 10
1. Holka
2. V cizím dresu
3. Pokoj na sny
4. Lo-fighter
5. 1223
6. Paragán
7. Odpoutejte se, prosím
8. Manekýni
9. Dana
10. Jsem nesnesitelný, ale léčím se
11. Život je Jenssen
Beztíže (2004)
Alzheimer (7" EP) (1998)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Silver Rocket
Stopáž: 35:35
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.