OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pro drtivou většinu českých příznivců jsou BLOODY SIGN ze země žabožroutů zatím jen nepříliš známým pojmem. Návštěvníci nejrůznějších podzemních akcí už ale Francouze mohli zaregistrovat na zdejších pódiích po boku kapel AVENGER a MORTIFILIA, nebo alespoň jako jedno z jmen, které má tento rok obohatit sestavu Open Hell Festu ve Volyni. Vzhledem k uvedené neinformovanosti si na úvod dovolím mikroskopický exkurz do historie kapely.
BLOODY SIGN byli založeni někdy na přelomu let 1995/1996, na svém kontě mají čtyři demo nahrávky a v současné době hledají vydavatele pro své aktuální album „Vana Vigala Loďts“. Svůj muzikantský um s vervou vrhli do křížení black a death metalu, když větší důraz jednoznačně kladou na death metalovou složku věci. Recenzované CD sice obsahuje osm skladeb, ale jen pět z nich lze považovat za regulérní (máme zde totiž jedno intro, živě zahranou skladbu a pak také cover od pozoruhodné kapely: PESTILENCE – „Parricide“ z kultovního alba „Malleus Maleficarum“ z roku 1988). Materiál zachycený na „Vana Vigala Loďts“ rozhodně nepostrádá agresivitu, nasazení a potřebnou metalovou tvrdost, ale také je bohužel prostý momentu překvapení a trpí závažným deficitem oživujících nápadů. Je zde sice patrná snaha o různé rytmické zvraty, případně melodické záchvěvy, jako třeba v první skladbě „Possessed By The Ancient Earth“, ale i tato oživení se začínají v dalších skladbách opakovat a opět vrhají celou desku do vod průměrnosti a tuctovosti. Je škoda, že zpěvák Hagend se orientuje jen na jednu hlasovou polohu a nepokouší se se svým vokálem více pracovat, zrovna tak kytaristé mají v zásobě pouze pár repetitivních riffů a do sólových výjezdů se pouští jen svátečně (čestná výjimka budiž „Conquering Pain“). Co si pánové mohli odpustit, je říhnutí na konci sedmé skladby „Banished“ (v souvislosti s touto zbytečností se mi vybaví jméno jejich třetího dema – „Primitive Horde“ – že by dokonce autobiografický název?).
BLOODY SIGN natočili jenom jedno z dlouhé řady průměrných alb, které nemá výraznější šanci uspět a získat pozornost širší veřejnosti. Pamatujme však, že Francouzi jsou pouze na začátku své kariéry a všechno mají ještě před sebou. Doufejme, že vytoužená nahrávací smlouva na sebe nenechá dlouho čekat a bude impulsem a zároveň motivací pro budoucí proces zkvalitňování jejich tvorby.
BLOODY SIGN natočili jenom jedno z dlouhé řady průměrných black/death metalových alb, které nemá výraznější šanci uspět a získat pozornost širší veřejnosti. Pamatujme však, že Francouzi jsou pouze na začátku své kariéry a všechno mají ještě před sebou. Doufejme, že vytoužená nahrávací smlouva na sebe nenechá dlouho čekat a bude impulsem a zároveň motivací pro budoucí proces zkvalitňování jejich tvorby.
5,5 / 10
1. Possessed By The Ancient Earth
2. Unleashing The Power Of The Bloody Sign
3. Conquering Pain
4. Vana Vigala Loďts part I
5. Vana Vigala Loďts part II
6. Parricide (PESTILENCE cover)
7. Banished
8. Master Of Nothing (live)
Vana Vigala Loďts (2003)
Estonian Sessions (demo) (2002)
Primitive Horde (demo) (2002)
Dionysos Contre Le Crucifié (demo) (1999)
The Nocturnal Moans Of The Fallen Angel (demo) (1997)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Vlastní náklad
Stopáž: 31:11
Produkce: Sven Varkel
Studio: Guano Studios (Estonsko)
Kontakt: c/o Uibo, Rue Basse 47, 68420 Gueberschwihr, France
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.