OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
SNOVÉ DIVADLO nám servíruje další živý chod progresivního metalu, ovšem exkluzivní třícédéčková záležitost neměla vůbec lehký porod. Z všeobecně známých, i na našich stránkách několikráte komentovaných, důvodů byl původně plánovaný start edice odložen na neurčito a srdcový obrázek uprostřed hořícího New Yorku nahrazen kartónovou dodělávkou zplichtěnou zřejmě na poslední chvíli. Nu což, správný terorista si zřejmě umí vybrat (nebo že by mu vadil typický župan či kulich Mikea Portnoye?). Obal, neobal - obsah konzervy naštěstí zůstal maniakůvzdorný (i když těch hudebních najdete nepočítaně) a dostává tak šanci prosvištět našimi sluchovody. Vyjděmež svému osudu vstříc.
DISK 1: Dav bouří, přichází "Regrese". Hlasové odpočítávání překryje španělka a pan LaBrie nám sděluje důležitý úvod. „Hello Victoria, so glad to see you, my friend“. Znalí fanoušci, třeba účastníci vymodleného koncertu ve Zlíně v loňském roce, vědí, že skupina přehrávala kompletně celou suitu "Metropolis pt. II : Scenes From A Memory" z devětadevadesátého roku. Vědí také, jaké instrumentální peklo umí i živě rozpoutat. Osobně nejvíce ulítávám na písni "Home", kde jsou snad nejkrásněji použité orientální motivy vůbec a sóle v "Dance Of Eternity", když kytarový prstolam plynule přechází v klavírní boogie kvapík. Zajímavě zní i duel sedmistrunky Johna Petrucciho s feelinovým kouzlením hostující divy Theresy Thomasson. Jak známo, zpěvák James LaBrie má sklony občas „ulítávat“ ve vysokých polohách, ovšem doličný koncert (vše proběhlo 30.srpna 2000) ho zjevně zastihl ve výborné formě. Roztomilé zakokrhání v "Beyond This Life" je pak přesně tou výjimkou potvrzující pravidlo. Samozřejmě netuším, kolik se toho do(pře)dělávalo ve studiu. Příliš mnoho ale jistě ne, takoví borci nemají potřeby běžných příštipkářů.
DISK 2: Protože je o DIVADLE známá nemoc sólové roztahovačnosti, muselo vyvrcholení celého majstrštyku o jedné hypnóze a minulých životech počkat až na druhé CD. "One Last Time", "The Spirit Carries On" (kde do děje opět vstupuje Theresa Thomasson, podpořená tentokráte gospelovým chórem), ale především závěrečná superšleha "Finally Free", subjektivně zřejmě nejlepší věc celých "Scén". Pak už dostává hlavní slovo minulost. "Metropolis pt.I" společně se skvělou baladou "Another Day", kde saxofoní Jay Beckenstein, zastupují přelomovou placku "Images And Words", "The Mirror" zřejmě nejtvrdší "Awake", "Just Let Me Breath" nejkontroverznější "Falling Into Infinity", "Acid Rain" se s dovolením vypůjčila od projektu LIQUID TENSION EXPERIMENT, "Caught In A New Millenium" je medley a celou dvojku uzavírá klavírně-klávesová exhibice Jordana Rudesse. Jasný klíč k pochopení, proč tenhle dlouhovlasý „Jirka Grossman“ v devadesátdevátém nahradil v řadách „Snílků“ sice výborného, leč nepříliš výrazného Dereka Sheriniana.
DISK 3: „Zahrajeme všechny dlouhé skladby“ - mohlo by znít motto celého kompletu. Trojku disk tak symbolicky načíná troj-kompozice "A Mind Beside Itself". Instrumentálka Erotomania (ten název mi byl vždycky móc sympatický) přechází plynule ve "Voices", ty pak do "The Silent Man" (celé z desky "Awake"). "Learning To Live" vrací kormidlo do devadesátého druhého a potěší skvělou reagge vložkou po hlavním motivu. Velké finále na závěr? Ano, monstrózní pětadvacetiminutovku "A Change Of Seasons" původně nezkousla stopáž "Slov", takže si uzurpovala vlastní nosič. Tedy gradace jak má být, když naprostý nadhled demonstrují divadelníci spoustou fórků v sólových pasážích (Petrucciho začlenění hlavního motivu z kresleného seriálu Simpsonovi je bomba!).
CD-rom stopa obsahuje obrázky k písni "Another Day", klávesové sólo mistra Rudesse (každému klávesákovi musí huba zkamenět úžasem - škoda jen nápisu D.T. stínící mu občas ruce) + trailer co se mi nepovedl spustit. Zkrátka taková malá přípravka na DVD verzi, která bude jistě ještě větší pošušňáníčko.
Na rozdíl od nedávno recenzovaných QUEENSRYCHE mají DREAM THEATER natolik vyrovnanou diskografii, že si mohou dovolit klidně vypustit i stěžejní flákotu (megahit "Pull Me Under" například) a nic vážného se neděje, bez problému ji nahradí jiná, neméně kvalitní. Pokud klapnou prognózy a následující fošna stihne skutečně vyjít už v lednu či únoru příštího roku, bude to skvělé. Takovouhle fazónu je třeba náležitě využít!
Když hrají mistři není k tomu co dodat. Když hrají DREAM THEATER mají všechna slova váhu peří. To se musí slyšet - pak teprve o tom mluvit. Možná...
10 / 10
James LaBrie
- zpěv, perkuse
John Myung
- basa
John Petrucci
- kytara, sbor
Mike Portnoy
- bicí, sbor
Jordan Rudess
- klávesy
+ hosté
-
1. DISK1: Regression
2. Overture 1928
3. Strange Déj’a Vu
4. Through My Words
5. Fatal Tragedy
6. Beyond This Life
7. John & Theresa Solo Spot
8. Throught Her Eyes
9. Home
10. The Dance of Eternity
11. DISK2: One Last Time
12. The Spirit Carries On
13. Finally Free
14. Metropolis Pt.1
15. The Mirror
16. Just Let Me Breathe
17. Acid Rain
18. Caught In A New Millennium
19. Another Day
20. Jordan Rudess Keyboard Solo
21. DISK3: A Mind Beside Itself I.Erotomania
22. II. Voices
23. III. The Silent Man
24. Learning To Live
25. A Change of Seasons + CD ROM
A View From The Top Of The World (2021)
Distance Over Time (2019)
The Astonishing (2016)
Dream Theater (2013)
A Dramatic Turn Of Events (2011)
Black Clouds & Silver Linings (2009)
Systematic Chaos (2007)
Score: 20th Anniversary World Tour Live with the Octavarium Orchestra (2006)
Octavarium (2005)
Live At Budokan (2004)
Train Of Thought (2003)
Six Degrees Of Inner Turbulence (2002)
Live Scenes From New York (2001)
Through Her Eyes (EP) (2000)
Scenes From A Memory (1999)
Once In A LiveTime (1998)
Falling Into Infinity (1997)
Hollow Years (EP) (1997)
A Change of Seasons (1995)
Awake (1994)
The Silent Man (EP) (1994)
Lie (EP) (1994)
Live At Maquee (1993)
Another Day(EP) (1992)
Images And Words (1992)
When Dreams And Day Unite (1989)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Elektra / Warner Music
Stopáž: sakra dlou
Produkce: Mike Portnoy a John Petrucci
Studio: živě
tolko desiatok... hehe tak tu dalsia
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.