OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Cvak. Začalo to nevinně. Pískavé zvuky vzbudily dojem, že někomu vyzvání mobil nebo tu kdosi hraje stařičkou plošinovku s řádně syntetickým zvukovým doprovodem hodným oldschool PC speakerů. Takovou nálož, která se však odpálí po této naivní digimelodii, jsem již dlouho neslyšel. Hned při první skladbě jsem urputně přemítal, kolika kytarový zápřah vůz zvaný HELLA táhne. A co baskytarista? Jak zvládá některé nelidské vyhrávky? A proč v některých částech vůbec nehraje? A odpovědi? Prosté...
HELLU tvoří jen dva (!!!) blázni ze Sacramenta. Prvním je Spencer Seim obsluhující kytaru, druhým blánoačinelobijec Zach Hill. Termín blázni je zcela na místě, neboť to, co tihle dva týpci předvádí se svými nástroji, se jen tak nevidí ani neslyší. Jakkoliv vymezit styl, který hrají, je dosti nadlidský úkol, neboť něco takového jsem ještě nikdy neslyšel. Na první poslech poněkud chaotická zběsilost snoubící v sobě nepopsatelné art rockové šílenství sem tam s najazzlou příchutí sklouzávající až k digitálně-industriálnímu metalu. Většina pecek je načichlá právě feelingem z digi naivního intra. Celá nahrávka je navíc řádně olíznuta undergroundovým jazyčiskem, zanechávajícím na zvuku trochu noisové příchuti, avšak k jejich tvorbě tento syrovější zvuk naprosto sedí. Hlavně bicí jsou často garážoidně plechofilské, ale tam, kde bych u jiné kapely mrmlal hanu, si tady chrochtám blahem, neboť s jiným zvukem by to již nemělo tu nezaměnitelnou atmosféru, kterou „Hold Your Horse Is“ disponuje.
Z jednotlivých skladeb bych vyzdvihl hned první opus „Biblical Violence“, který si v živém podání můžete i stáhnout na stránkách HELLY. To jen pro hnidopichy (zdravím Darkmoora), kteří by chtěli tvrdit, že to, co je na této fošně, by HELLA na živo nikdy nezopakovala stejně. Právě v této skladbě je většina toho, co Sacramentské duo předvádí dále. Zběsilé tappingové splašenosti, nestandardní aranže, gradace a následné pády do zdánlivě banálních vyhrávek. Najdete tu ale i emokytarové pasáže, dramatické linky, kňouravě bolestné elektrické steny. Další skladba, co stojí za zmínění, je „Brown Metal“. Strojový, přímočaře rytmický kvapík s magicky zvonivou hrou činelů a motorově kytarovou linkou, která se v polovině na moment láme do zvuků, které mi připomínají vytáčení modemu či zvuk kazet s programy na stařičkých osmibitových počítačích. Na nějaké industrial-techno párty by se jistě neztratila. A takhle bych asi mohl básnit o každé ze skladeb, neboť každá nese jinou úchylárničku, jiné nálady a nápady. HELLA je prostě velký kus originálního přístupu, nenechávajícího se svázat jakýmikoliv konvencemi.
Instrumentální rock-metalový jungle, který vám zauzluje mozek a nenechá vás chladnými. Některé znechutí. Některé pohltí. Mě HELLA sežrala i s botkama a v jejím prazvláštním trávícím traktu jsem zůstal dřepět s přesvědčením, že chaos a šílenství zvítězí nad pořádkem a konvencí.
9,5 / 10
Spencer Seim
- guitar, long nose
Zach Hill
- drums, long toes
1. The Delkan
2. Biblical Violence
3. Been A Long Time Cousin
4. Republic Of Rough And Ready
5. 1800 Ghostdance
6. Brown Metal
7. Cafeteria Bananas
8. City Folk Sitting Sitting
9. Better Get A Broom
There's No 666 In Outer Space (2007)
Acoustics EP (2006)
Concentration Face/ Homeboy EP/DVD (2005)
Church Gone Wild/Chirpin Hard (2005)
Acoustics EP Japan (2004)
Hella/Fourtet Split 7" (2004)
The Devil Isnt Red EP (2004)
Live Dilute/Hella Split (2003)
Total Bugs Bunny On Wild Bass (2003)
Bitches Aint Shit But Good People EP (2003)
Falam Dynasty 7" (2002)
Hold Your Horse Is (2002)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.