OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Finský label Firebox se převážně zaměřuje na doom-metalovou produkci a nutno dodat, že ve výběru nových a doposud neznámých tváří má nebývale šťastnou ruku. Dvojnásob to platí v případě chilských debutantů MAR DE GRISES, kteří vnášejí do potemnělé a šedivé Evropy něco z intenzity a živelnosti jihoamerického temperamentu.
Oproti mnoha podobně zaměřeným kapelám nepatří MAR DE GRISES mezi ortodoxní vyznavače ultrapomalých odlidštěných postupů a čirého misantropického zoufalství, při jejichž poslechu pro jistotu odstraníte z dosahu všechny ostré předměty. Kromě úvodních partů v „El Otro“ či Be Welcome Oh Hideous Hell“ platí spíše opak. Žádné monotónní repetetivní postupy, ale barvité a nápaditě členěné kompozice, které v těch správných okamžicích nepostrádající náležitou rychlost a agresivitu. Hudebníci šikovně vybudovali většinu skladeb na kontrastním principu valících se hutných kytarových riffů podpořených velmi tradičními avšak šikovně zaranžovanými klávesy a klidných téměř ambientních kontemplativních ploch s dávkou příjemné letargie a zasněnosti. O MAR DE GRISES lze, myslím, s klidným svědomím tvrdit, že doom-metalový žánr dokázali obohatit i o určitý stupeň progresivnosti. Díky tomu mají skladby dobře propracovanou strukturu a u kompozic s desetiminutovou stopáží se nebudete nudit ani na okamžik. Každá část je vyšperkována množstvím dílčích melodických celků, linek, vhodně zakomponovaného piána či nápaditě strukturovaných riffů, čehož příkladem budiž např. „Be Welcome Oh Hideous Hell“ nebo jeden z jasných hitů alba – „Recklessness“. Album půlí stylový klavírní kus „Self Portrait No 1“ a více než zdařile uzavírá vysvobozující „Onirica“.
I přes propracovanou strukturu a kompozici skladeb je cítit spíše důraz na atmosféru a intenzitu emocionálního prožitku, než na maximální technickou dokonalost a preciznost. V protikladu k názvu kapely (Moře šedi) nepostrádá projev MAR DE GRISES barvitost a hřejivost. Produkce výborně podtrhává naturel předestírané hudby. Nahrávka je zabalena do zastřeného zvukového kabátu, který lehce připomíná soumračné album „Anthems to the Welkin at Dusk“ norských EMPEROR, v němž souhrn nástrojů nepřechází v neidentifikovatelnou změt, ale v působivou a téměř jednolitou zvukovou stěnu. Do pozadí byl naopak stažen zpěv, který dodal skladbám instrumentální rozměr a podtrhl tak jejich rozmáchlost, což v konečném důsledku vůbec není na škodu věci.
„The Tatterdemalion Express“ je skutečně příjemným překvapením a dalším z velmi zdařilých debutů na poli doom-metalu. Co je v tomto případě neméně důležité – jde o osvěžující a v jistém slova smyslu i progresivnější přístup k žánru, který je tentokrát díky bohu prost prázdných klišé. Album ze současné produkce svou svěžestí jednoznačně vyčnívá a věřím, že budoucí počiny teprve odhalí nemalý potenciál kapely. Na aktuální nahrávce dokázali hudebníci využít nabízené palety barev a s jistotou sobě vlastní vybudovali téměř impresionistickou zvukovou krajinu složenou z navzájem harmonických tónů a nálad s nádechem příjemné melancholie smývající starosti všedního dne.
Po všech stránkách více než zdařilý doom-metalový debut s lehce progresivním přístupem. MAR DE GRISES již na první řadovce působí sebejistě a zdárně se vyhýbají začátečnickým chybám a typickým žánrovým klišé. Pokud vás už unavuje sebevražedná deprese, je hřejivá melancholie „The Tatterdemalion Express“ tou pravou alternativou.
8,5 / 10
Sergio Alvarez
- kytara
Alejandro Arce
- biví
Rodrigo Gálvez
- basa
Rodrigo Morris
- kytara
Marcelo Rodriguez
- klávesy, zpěv
1. El Otro
2. To See Saturn Fall
3. Storm
4. Recklessness
5. Self Portrait No 1
6. Be Welcome Oh Hideous Hell
7. Onirica
Streams Inwards (2010)
First River Regards (EP) (2009)
Draining The Waterheart (2008)
The Tatterdemalion Express (2004)
Datum vydání: Čtvrtek, 15. ledna 2004
Vydavatel: Firebox Records
Stopáž: 55:59
Produkce: Marcelo Rodriguez, Rodrigo Gálvez
Studio: PigPower Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.