OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mávate aj vy neovládateľnú chuť prečítať si po jednej dobrej knihe ďalšiu? Poznám tento pocit veľmi dôverne a práve Meyrink patrí medzi vyvolených, ku ktorým sa jednoducho musím vracať a čítať od nich ďalšie a ďalšie veci. Tentoraz bol na rade Biely dominikán. O Meyrinkovi sa vie, že sa s vervou venoval okultným vedám, čo sa v obrovskej miere odzrkadľuje práve v jeho tvorbe, Bieleho dominikána nevyjímajúc. Jeho záľuba však nie je vyjadrená žiadnymi zaklínadlami, či receptami na nápoje lásky. Jeho vedomosti z tejto oblasti siahali oveľa hlbšie a častokrát ma napadlo, že do svojich kníh toho píše až priveľa…
„Chci jíst, ale nemohu polykat. Každé sousto mi nabobtnává v ústech.
Moje tělo tedy přece jen trpí, jen já o tom nevím!
Ofelie drží mé srdce v dlani – cítím její chladné prsty -, aby se neroztříštilo. Ano, jedině tak to může být! Jinak bych už začal křičet!
Chci se radovat, že je u mne, ale zapomněl jsem jak se to dělá – radovat se.
K radosti je potřebné tělo a nad ním už nemám moc.“
Je neuveriteľné ako ľahko je Meyrink schopný podávať filozofické otázky viery, predurčenia či cesty. Táto ľahkosť robí jeho knihy prístupnými aj nenáročným čitateľom, ktorí sa nad ich poslaním nehodľajú zamýšľať. Tento fakt napríklad Meyrinka výrazne odlišuje od rôznych “intelektuálskych” spisovateľov Kafkovho typu. Iste, nenároční čitatelia tak prichádzajú o to najpodstatnejšie, ale to už je ich problém. Tí ľudia, ktorí sa nad myšlienkami a príbehom pozastavujú a premýšľajú o ňom, tí majú z Meyrinka dvojnásobnú radosť.
“Tak jako člověk nemůže pochopit smysl knihy, když ji pouze drží v ruce nebo jen listuje stránky, aniž by je četl, tak mu ani běh jeho osudu nebude k užitku, dokud nepochopí jeho smysl; události následují za sebou jako stránky knihy, které obrací smrt; ví jen, že přicházejí a odcházejí a tou poslední kniha končí.
Dokonce ani netuší, že se kniha znovu a znovu otevírá, dokud se v ní konečně nenaučí číst.
A dokud se to nenaučí, je pro něj život jen bezcennou hrou, směsicí radosti a utrpení.
Jakmile však konečně začne chápat jeho živou řeč, otevřou se jeho duchu oči a on začne dýchat a číst.
Toto je první stupeň na cestě k tělesnému osvobození, neboť tělo není nic jiného než strnulý duch; osvobodí se, jakmile se začne probouzet duch, tak jako led roztává ve vodě, když začne vřít.“
U Meyrinka vo všeobecnosti dej slúžil ako základ pre určité posolstvo. Príbeh tvoril len akýsi základný kameň, na ktorom sa postupne stavali myšlienky siahajúce ďaleko za hranice príbehu, knihy a často i ľudského chápania. Nebolo by však správne nadobudnúť pocit, že príbeh je tým pádom nedôležitý. Opak je pravdou. Práve príbeh bol príčinou, prečo sa Meyrinkove knihy od seba odlišovali. Nikdy totiž nešlo o rovnaký príbeh a preto ani myšlienky v ňom vyslovené neboli rovnaké.
O čom je teda príbeh Biely dominikán? Je o osvetľovačovi pouličných lámp Christopherovi Taubenschlagovi. O sirote, ktorá stratila matku a našla otca. O chlapcovi, ktorý miloval a stratil životnú lásku Oféliu, aby spoznal svoje predurčenie. Je to príbeh o obetavosti, o láske presahujúcej ríšu mŕtvych, o ľudskej duši, mysli a vôli. Je to príbeh o niečom, čo nemôžeme obsiahnuť zmyslami, o niečom čo by vlastne ani nemalo existovať, o niečom čo si sami nechceme pripustiť. Príbeh o snení, blúdení a nájdení.
„Nejubožejší v životě jsou ti, kteří zapomněli, že existuje svoboda za zdmi žaláře, kteří jsou jako v kleci narození ptáci spokojeni nad plným krmítkem a zapomněli už létat.
Pro ně už není vykoupení.“
Príbeh o snení, blúdení a nájdení.
Vydáno: 1999
Vydavatel: Nakladatelství Argo
Gustav Meyrink – BÍLÝ DOMINIKÁN
Přel.: Petr Kaška. Praha: Argo, 1999. 135 stran.
ISBN: 80-7203-120-1
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.