OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je tomu takřka na den jeden rok, co jsem v údivu poslouchal tehdy čerstvou novinku „A Murder of Crows“ a beze slova lapal po dechu nad její dokonalostí. Ještě mnohokrát od té doby pak padala vrána k zemi, aby s úderem o zem vytvářela přenádherné krvavé fresky v mé duši. Zhruba počátkem roku prosákly na veřejnost zprávy, že hlavní mozek DEAD SOUL TRIBE Devon Graves připravuje nový materiál. Ty vehementně podepřely i reporty z koncertů, kde bylo možno nový materiál zaslechnout živě. A DST dostáli svému slovu. Před začátkem podzimu se skutečně objevila nová deska nesoucí název „The January Tree“.
Už první pohled na obal novinkového alba mi přivodil menší mrákoty. Působivý pohled na zimní lunu v pozadí listoví prostého stromu mi v mysli otevřel netušené umělecké možnosti a polohy, kterými by mohla hudba DEAD SOUL TRIBE zaznít. Tak jednoduchá myšlenka. Strom v zimě. Samozřejmost života každého z nás…a možná i studnice hudební moudrosti. Ne, dnes bohužel ne. Trhá mi to srdce, ale hned z počátku musím přiznat, že všechna má očekávání vzala s prvním poslechem „The January Tree“ za své. A ani další pohroužení do myšlenek ve stínu zmrzlého kmenu mě z mírného rozčarování nevyvedla. Důvod je až směšně jednoduchý. Identita. Věc, kterou tvorba DST na předchozích dvou počinech rozhodně nepostrádala. A nepostrádá ji ani na novince. Leč v nepříliš šťastném významu. Album „The January Tree“ je totiž až identicky podobné předchozí desce „A Murder of Crows“, což je u volnomyšlenkářské kapely formátu DST vcelku dost zarážející fakt. Od minulé desky se kromě obsahu samotných skladeb nezměnilo takřka nic zvukem počínaje, aranžemi konče. DST hrají stále ten temný hutný monolit zářící jak černá perla v temnotě. Přítomny jsou vynikající hudební výkony, těžkotonážní riffy se stigmaty BLACK SABBATH, kombinované z rozmáchlou astrální melodickou psychedií PINK FLOYD. Nechybí ani obrovský kus tvůrčí osobnosti ústředního mozku kapely Devona Gravese. Co je to ale platné, když kapela strnule stojí na místě stejně tak, jako symbolický mrazem prostoupený velikán na obalu, jehož mdlé sluneční paprsky jen stěží proberou k životu.
I přesto se však skrze kůru občas prodere letmý záblesk, aby osvítil stále proudící životodárnou mízu. Mízu, jenž tiše v kapičkách dříme v temnotách a čeká příchodu jara. Jednou z nich může být i vynikající „Why?“, kde DST dokazují jak moc může už tak skvělé písni přidat jediný jednoduchý sampl. Odhaduji, že právě tahle skladba určitě vejde do dějin kapely stejně tak, jako loňská modla „Some Things You Can’t Return“. Elektronické kejkle jsou pak v plné síle rozvedeny ve „Wings of Faith”, která ukazuje velmi netradiční industriální tvář DST. Ovšem bez rizika její ztráty. Pozorný posluchač v ní pozná mimo jiné i to, že Devonovi z hostování u AYREON nezbyly jen hezké vzpomínky, ale nejspíš i několik riffů. Tak trochu stranou standardní linky alba stojí i závěrečná balada „Lady of Rain“, která je … úžasná. Jestli jsou na desce znatelné změny, tak rozhodně v Devonově zpěvu. Ten je čím dál víc jistější, techničtější a nádhernější. A ještě jeden skrytý vrchol nahrávka má a to skladbu „Just Like A Time Piece“. Což je ale zároveň taková menší rána pod pás. Jde totiž o téměř patnáct let starou píseň pocházející původně z Devonovy sólové nahrávky „The Strange Mind of Buddy Lackey“. Je samozřejmě lehce přearanžovaná a čerstvě nahraná. Už při jejím prvním poslechu jsem si v říkal, že by to byla skvělá kompozice pro potřeby DEAD SOUL TRIBE. A vida. Devon měl patrně úplně stejný názor.
A závěr? Rozhodně nezapřu, že mě novinka DST mírně zklamala. Když ale spočtu všechny večery trávené ve společnosti padlých vran, i to, že dnes už je pro mě album „A Murder of Crows“ jednoznačně desítkovou záležitostí, nemám důvod ronit zbytečné slzy. Navíc, když vím, že každá zima jednou pomine a po ní přichází vždy nádherné jaro.
V případě "The January Tree" jsem dlouho uvažoval, zda dát v hodnocení přednost recenzentské cti před hlasem srdce. I přes veškerou hudební i kompoziční strnulost jsem k tomu albu mocně přilnul. Nepamatuju si, že bych se kvůli jiné desce budil uprostřed noci a neusnul až do jejího vyposlechnutí.
9 / 10
Devon Graves
- Zpěv, Kytary, Flétna
Roland Kerschbaumer
- Rytmická kytara
Adel Moustafa
- Bicí
Roland Ivenz
- Basa
1. Spiders and Flies
2. Sirens
3. The Love of Hate
4. Why?
5. The Coldest Days of Winter
6. Wings of Faith
7. Toy Rockets
8. Waiting for the Answer
9. Just Like A Time Piece
10. Lady of Rain
A Lullaby For The Devil (2007)
The Dead Word (2005)
The January Tree (2004)
A Murder Of Crows (2003)
Dead Soul Tribe (2002)
Datum vydání: Pondělí, 30. srpna 2004
Vydavatel: Inside Out
Stopáž: 50:47
Produkce: Devon Graves
Ať poslouchám desky DEAD SOUL TRIBE v jakémkoli pořadí za sebou, v jakékoli denní nebo noční době, v jakémkoli duševním rozpoložení, nakonec si vždy nejvíce užiju „The January Tree“. DEAD SOUL TRIBE zde prostě dospěli do pro mě nejideálnější polohy své hudby, progresivitou načichlé splývavé melodie mě dokáží uchvátit hned od prvních tónů a nepustí dokud se kotouček v přehrávači nepřestane otáčet. Podle mě prozatím vrcholné dílo DEAD SOUL TRIBE.
Nejlepší deska Kmenu mrtvých duší a rozhodně jeden z vrcholů trochu neslaného metalového roku 2004. Naprosto se ztotožňuji s názorem, že DEAD SOUL TRIBE vlastně jen opsali svůj počin předchozí, nicméně opsali ho způsobem tak zajímavým, strhujícím a propracovaným, že mě baví více než "originál". Neuvěřitelná intenzita nahrávky je umocněna skvělým zvukem, prudké návaly kytarové energie a naléhavý Devonův zpěv mi prostě nedají spát. Melodické motivy sice okatě pokukují po minulých deskách, ale jejich kvalita je vyšší, jejich dopad drtivější, emocionální náboj silnější. "The January Tree" je zkrátka příklad špičkové metalové nahrávky.
Jsou zimy které NEPOMÍJÍ. Bohužel však u DEAD SOUL TRIBE pominul moment překvapení, pominula to NĚCO, které z havraního předchůdce činilo UDÁLOST. "January Tree" není rozhodně špatné, natož snad slabé album - jen formulka se jaksi vyčerpala a skupina těží z předchůdkyně víc než by bylo zdrávo. Schválně porovnejte obě úvodní písně... stejný rytmus bubnů na dojmu rozhodně nepřidá. A tak přestože mi to trhá srdce stejně jako Loužovi, neboť jsem očekával přece jenom silnější kalibr, je nutno s body šetřit. Možná zbytečně uspěchaná deska?
Krásné album....
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.