OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V poslednom čase sa thrash metalu darí a kapely produkujúce túto odnož metalu nemusia vždy pochádzať len z Nemecka. V Rakúsku pôsobí už nejaký ten rôčik kapela DEMOLITION, ktorú som mala česť vidieť aj naživo v predprograme veľkej nemeckej thrashovej trojky. V týchto dňoch sa pýšia čerstvo vydaným albumom s názvom „Existence“. O v poradí treťom CD v ich diskografii sa v promoletákoch dočítame samé chvály, podľa ktorých znie kapela na „Existence“ melodickejšie, silnejšie a zvukovo lepšie ako kedykoľvek predtým. Že to nie sú prázdne reči som sa mohla presvedčiť hneď po jeho prvom vypočutí. Máloktorý album si ma získa takto rýchlo. Len škoda, že ho nemôžem porovnať s dvomi predchádzajúcimi, aby som si to tvrdenie overila na vlastné uši.
Čím je „Existence“ taký výnimočný? Je to predovšetkým neodolateľná kombinácia thrashových riffov v spojitosti s deathovým spevom. Jeho autorom je známy ex-člen rakúskych DARKSIDE Wolf Süssenbeck. Tento prvok robí DEMOLITION veľmi originálnymi a ich hudba tým získava punc nevšednosti. Skladby sú priamočiare, majú jednoduchú štruktúru, väčšinou s naznačeným hlavným motívom hneď v úvode. Presne podľa hesla: V jednoduchosti je krása. Srší z nich toľko energie, že si každú z nich viem predstaviť v živom prevedení. Osobne asi najviac vyzdvihujem „Mankind´s Bleeding“, pre jej chytľavosť, a až hitové ambície. Rovnako obľúbenou sa u mňa stala päťka „Thermal Detonator“ s veľmi vydareným refrénom. Zaujala ma aj „Hypnotized Fall“. Začína v pomalšom tempe, potom sa však rozbehne vďaka strhujúcemu spevu. Záverečná „No Regrets“ ponúka výborný thrash s refrénom v duchu starého dobrého heavy metalu.
Skladby si napriek deathovému growlingu, ktorý nádherne plynie v súlade s thrashovou rytmikou, zachovávajú melodickú tvár. Pomerne veľký priestor dostala basgitara. Nehrmí, sotva počuteľná, niekde v pozadí. Práve naopak. V osmičke „Discover The Light“ tvorí dôležité predely v skladbe podobne ako v nasledujúcej „Hypnotized Fall“. Kvalitný zvuk je pri dnešných technických možnostiach samozrejmosťou, a inak tomu nie je ani v prípade „Existence“. Nahrávalo sa v slovenskom štúdiu Exponent, ktoré časom získalo neslávnu povesť, že každá nahrávka z neho znie rovnako. S tým sa však potýkajú aj mnohé iné zahraničné štúdiá. Nedalo mi to a porovnala som zvukovú úroveň na albume Rakúšanov s nahrávkami slovenských kapiel a jednoznačne najväčšiu kvalitu podľa mňa dosiahol „Existence“. Zopár euráčikov naviac a dobrý producentský tím robia svoje.
Hovorí sa, že tretia nahrávka je v kariére kapely rozhodujúca. O budúcnosť DEMOLITION sa naozaj strachovať nemusíme. Na „Existence“ si dali veľmi záležať a podarilo sa im nahrať album, ktorý znie „old schoolovo“ a pritom sviežo, aby dokázal držať krok so súčasným smerovaním thrashu.
Hovorí sa, že tretia nahrávka je v kariére kapely rozhodujúca. O budúcnosť DEMOLITION sa naozaj strachovať nemusíme. Na „Existence“ si dali veľmi záležať a podarilo sa im nahrať album, ktorý znie „old schoolovo“ a pritom sviežo, aby dokázal držať krok so súčasným smerovaním thrashu.
9 / 10
Wolf Süssenbeck
- spev
Thomas Pippersteiner
- gitara
Hans-Peter Rapp
- basgitara
Tom Kräutner
- bicie
1. Third Of Nine
2. Necromancer
3. Mankind’s Bleeding
4. Draining Blood
5. Thermal Detonator
6. Burned To Ashes
7. Betrayer
8. Discover The Light
9. Hypnotized Fall
10. No Regrets
Existence (2004)
Out Of Noland (2001)
...in The Beginning (1998)
Vydáno: 2004
Stopáž: 49:05
Produkce: Peter Böhm & DEMOLITION
Studio: Exponent
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.