OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Jsou dva, jsou z Plzně, je jim 18, milují industriál a pop. A hlavně každý je úplně jinej. Jeden je černej a druhej bílej“. Takhle nějak infantilně by se dalo představit relativně nové západočeské hudební uskupení cirgusu pana Ďábla zvoucí se PORNO COWBOYOVÉ. O svém nejnovějším demíčku „Pop – el – ová“ spokojeně hovoří jako o prvním, které splňuje všechny jejich požadavky na povedený vzorek vlastní tvorby. Mozkem souboru je orG (černej), který současnou novinku sám vymyslel, zaranžoval a v domácím studiu nahrál. Při živých performacích zastává post zpěváka, kytaristy a ústředního klauna skupiny. Baskytaru svírá Coop (bílej), hošík působící dojmem jako by si na pódium odskočil z pařížských módních salónů a předváděcích mol. Na koncertě oba zpoza bicí soupravy doprovází asi šestnáctiletá slečna Zigi, kterou nejspíš oba bossové na rocková pódia přitahli z nějakého dětského pokojíku na periferii západočeské metropole. Významnou složkou při koncertech je samozřejmě automat s předtočenými samply a stopami přídavných partů. Oba hlavní členové milují MARILYN MANSON a NINE INCH NAILS, ostatní vzory se však různí. Zatímco orG poslouchá tvrdší partičky, ať už SLIPKNOT či MINISTRY, a uctívá pěvecký projev Roberta Kodyma (jemuž je také hlasově nejvíc podobný), Coop je příznivcem rockových PLACEBO, MUSE, GARBAGE a pop bluesové dračice PINK. Kapela existuje zhruba dva roky a odehrála zatím okolo patnácti koncertů, tedy nepatří zrovna k aktivním, ale co není dnes, může být za chvíli. Přihlédneme li k jejich věku, je tato absence zkušeností pochopitelná.
Ještě před nahráváním jsem od PORNO COWBOYS věděl, že budou usilovat o jemnější sametové vyznění, které by mělo korespondovat se skoro až stomatologickou čistotou mansonovského alba „Mechanical Animals“. Celá nahrávka však dopadla tak trochu jinak. Přes veškerou mírnost snivá atmosféra a zvuková čistota nahrávce chybí. Naopak postabsťákové deziluze, deprese, citové prázdnoty a zmaru je na ní požehnaně. Novinka „Pop – el – ová“ je oproti předcházejícím dvěma nahrávkám mírnější, více tíhne k tolik vysněnému popovému jádru než k industriálnímu běsnění dřívější tvorby. Je však i mnohonásobně dotaženější a po všech stránkách vyzrálejší. Skladby plují v poklidném ambientním tempu, jsou více méně poloakusticky čiré s občasnými výlety k valivým mechovým riffům upomínajícím MARILYN MANSON někdy v době alba „Holy Wood“ či legendární zeleno-černou sebranku TYPE O NEGATIVE. Jak už jsem výše zmínil orGův hlas je spíše níže posazený a velmi podobný frontmanovi kapely WANASTOVI VJECY Robertu Kodymovi, což se do takovéto nepříliš rychlé a potemnělé muziky hodí. Texty se týkají lásky, nenávisti, hořkosti z rozchodu a smrti. Jsou to nepříliš náročně napsané záležitosti i když v kombinaci s orGovým hlasem temnou atmosféru získávají. Nejpovedenější skladbou je druhá „Fialový nebe“, ve které mě bere spíše první jemnější a řádně zdeptaná část, i když nakažlivost jejího refrénu také koresponduje s určitým příslibem do budoucna. Kromě ní jsou zde ještě úvodní „Černá růže“, titulní skladba „Pop-el-ová“ a skutečně zvrácená koverze skladby „Lucie“ od stejnojmenné tuzemské kapely. Slabiny celého dema vidim v nepříliš velkém spektru zvuků, které byly k nahrávání použity (i když si dovedu představit v jakých podmínkách se to celé nahrávalo) , nevelké tónové barevnosti jednotlivých skladeb (toto je jednoznačně záležitost prozatímní nevyhranosti) a v přílišné podobnosti struktury všech skladeb.
PORNO COWBOYOVÉ mají tedy před sebou ještě mnoho práce, ale jestliže jsou pro svou věc tak zapálení, jako se na pódiu zdají být, můžeme se od nich už v brzké době dočkat velkých zlepšení. Vždyť tato pořád ještě středoškolská formace existuje teprve necelé dva roky.
PORNO COWBOYOVÉ mají před sebou ještě mnoho práce, ale jestliže jsou pro svou věc tak zapálení, jako se na pódiu zdají být, můžeme se od nich už v brzké době dočkat velkých zlepšení. Vždyť tato pořád ještě středoškolská formace existuje teprve necelé dva roky.
4 / 10
1. Černá růže
2. Fialový nebe
3. Pop-el-ová
4. Lucie
Pop-el-ová (2004)
Černnnobílej (2004)
Promo-demo (2003)
Vydáno: 2004
Stopáž: 23:17
Produkce: orG Studio: orGovo domácí studio
Pokud by PORNO COWBOYOVÉ udělali MARILYN MANSON revival, věřím tomu, že to bude jeden nejlepších revivalů, který u nás funguje. Dotažený k dokonalosti.Vzhledem k tomu, že ale skupina funguje samostatně, trochu mi vadí až přílišná stylizace do MANSONA dovedená až k takovým detailům jako je „skoldovsky“ rozmáznutá rtěnka. I po hudební stránce není „Pop-El-Ová“ stylu výše jmenovaného bizarního šášuly příliš vzdálená, hlavně jeho pomalejším skladbám. Na zvuku je znát, že nepochází z profesionálního studia, nicméně musím konstatovat, že na domácí poměry nejde o nějakou amatérskou fušeřinu. Problémy, které výrazně sráží zvuk nahrávky, jsou dva. Prvním je zvuk zbustrované kytary, který vyznívá téměř punkově a sítovitě, do zahuštěných pasáží by dle mého daleko víc sedl hutnější zvuk. Druhým a podstatnějším zádrhelem nahrávky je vokál. I tady je u skupiny cítit stylizace do jiné osoby, jak již zmínil kolega Stray. Tentokrát však mnohem méně povedená než u image. Kdyby byli pěvecké linky citelněji prohnány efektíky, asi by se leccos ztratilo, ale takhle se nedostatky obnažují v plné své nedokonalosti. Doporučuji orGovi, pokud to se zpěvem opravdu myslí vážně, začít brát hodiny u nějakého profesionála – zcela jistě s tím půjde něco udělat. Rozhodně by zpěvu mohlo být výsledně o něco míň v poměru k nástrojům a to i v případě, že by byl ve frázování a intonačních záležitostech k dokonalosti doveden.
CD obsahuje 5 stop, z nichž jedna je „živákem“ a jedna cover verzí od LUCIE. Všechny původní skladby jsou v pomalejších tempech, což je škoda, neboť vím, že to kluci umějí vzít daleko víc od podlahy. To konec konců dokazují i na živáku, který má sice velmi „živý“ a zahuhlaný zvuk, ale obsahuje materiál, jenž by rozhodně stál za to nahrát. Celé CD by tak osvěžil rychlejším válem, neboť takto postrádá drive a všechny tři původní skladby lehce splývají. Vinu nese podobné tempo, unylý a stále stejný zpěv, ale hlavně dost totožná stavba jednotlivých písniček.
Koncepčně nejpovedenější písničkou pro mě je „Fialový Nebe“ mající nejpopovější ráz. Vyzdvihnout se sluší efektovou stránku věci a občasné pokusy o noise idustriální experimentování, například na úplném počátku „Pop-El-Ová“, kdyby se takových a ještě možná i odvážnějších pokusů objevilo více, bude celek působit mnohem zajímavěji. Pokud připočteme věk aktérů a skutečnost, že nahrávka byla dělaná „na koleni“, jde o slušnou práci. U příštích nahrávek by mně osobně bylo milejší, kdyby do skladeb vniklo více svojského přístupu, zajímavější kompozice skladeb a vychytanější zpěv. Bodovat se neodvažuji, neb bych se cítil "mírně" podjatý...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.