OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kontinuita. Tradice. Moderna. Inspirace... Všechny tyto atributy zdobí novou desku vyškovských podivínů DARK GAMBALLE, která je pro mne naprosto bez debat zhmotněnou superstar na kolbišti moderní tvrdé muziky v ČR... Klidně zapomeňte na trapně navztekané wýkřiky báječných muskulaturních masérů pro uvědomělé klučíky na prkýnkách, na to trapné opisování a napodobání welkých nu-metalových wzorů... Jsou tu DARK GAMBALLE. Sebevědomí, sví, poučení, poetičtí, neopakovatelní...
Materiál na „Superstar“ možná trochu zarmoutí příznivce výlučných a tak trochu jinoběžných hádanek z „Merizo Nanen“, nicméně rozhodně nezarmoutí ty, kteří, podobně jako já, milují tvář kapely, jakou nabízejí klipové „Můry“. Vybraně melodickou, přímočarou, tvrdou, hitovou, dráždivou... Malý exkurz pro ty, kteří jsou ve světě DARK GAMBALLE nováčky. Vezměte si dokonale zpracované vlivy tzv. nu-metalové školy – maximálně úderné riffy, proměnlivý vokál, skvěle zmáknuté elektronické dochucování... smíchejte to s vybraným citem pro atmosféru a náladu, výtečným vokálním aparátem, produkcí i zvukem světových kvalit a materiálem, který v klidu a s grácií nastrká do kapsy většinu toho, co k nám hrnou rádia... a máte tak zhruba jednu polovinu „Superstar“. Narozdíl od všech vylouhovaných odvarů a prvoplánově nasraných šmejdů a nedodělků mají GAMBALLE v zádech nepostradatelnou věc – konitunuitu patnácti let na hudební scéně a z ní plynoucí přirozenou a přesvědčivou poetiku i ucelené sdělení. Ona poetika je zvláštní, intimní, místy melancholicky posmutnělá, jinde úderně vzteklá (bez zbytečně přehnaných gest). Texty „Superstar“ jsou skutečnou lahůdkou, zaujmou výtečnou slovní rytmizací i neotřelou obrazivostí. Za všechny si neodpustím citátek ze skladby „Pod vodou“:
... den vidí rybím okem
studeným, mlhavým
a čas se vlečem krokem
někdy se zastaví
ticho rán někdy protnou
árie sirény
plaší ji lodě v dálce
schová se do pěny...
Dobrý text je jen polovinou cesty k sugestivitě, tou druhou je osoba zpěváka... a maestro 10 je opravdu povolaným recitátorem a zesilovačem nálad. Jeho vokální talent je neopakovatelný a svým způsobem chápu, že jej někteří srovnávají s Danem Bártou (byť 10 je mnohem drsnější). Od nasraného řevu, přes tišší, avšak brutální přednes, až ke komorním sametovějším rejstříkům je přesvědčivým a strhujícím katalyzátorem produkovaných emocí. Skutečným vrcholem jeho projevu je poarabštělý protestsong „Strejda Sam“, pro mne osobně jedna z nejlepších věcí alba.
Klenot vedle klenotu dřepí na tomhle kotoučku, jedna vybraná melodie střídá druhou, energické riffování na vás útočí v mohutných vlnách, každá píseň, byť budovaná na podobném půdorysu jako ty ostatní, má svojí duši, svůj mikropříběh, svou zajímavost, svou atmosféru. Za jedinou slabinu považuji „Strejdu Sama II“, kde se představí sám slovutný Apoka z NAŠÍ VĚCI, ale jeho politické horování proti ušákům mě narozdíl od lehkého cynismu z jedničky „Sama“ nechává zcela chladným.
Ne náhodou končí Superstar předělávkou Zubaté od nestorů z PRAŽSKÉHO VÝBĚRU. Je-li libo dějinnou paralelu s touto nahrávkou, pak právě Kocáb a spol. budou tou nejlepší. Chytlavé, přitom tvrdé, zábavné, přitom inteligentní, vědomé si tradic, přitom moderní. Deska roku a dost možná nejen na české scéně...
Moderní tvrdá muzika, přístupná širšímu okruhu posluchačů. Kytarová údernost, elektronická pestrost, melodická vybranost. Ano, myslím, že právě takové album na české scéně citelně chybělo.
9 / 10
10
- zpěv
Robotom
- klavier and organ, zpěv, harmonika
Robbb
- basa
Gothyš
- bicí
Majkl
- kytara
Spajsi
- kytara
1. In-Flagranti
2. Oni
3. Běh na dlouhou trať
4. Pod vodou
5. Na slupkách od banánů
6. Baletky v hlavě
7. Superstar
8. Strýček Sam
9. Prší
10. Krystaly
11. Démon
12. V zrcadlech
13. Strýček Sam II. (feat. Apoka)
14. Zwerg
15. Zubatá
Hluboký nádech (2018)
Panoptikaria (2015)
Zatím dobrý (2013)
Pochyby (2010)
Perpetuum Gamballe (2008)
Běh na dlouhou trať (DVD) (2007)
Bonboniéra (2006)
Superstar (2004)
Merizo Nanen (2002)
Robotory (2000)
Dark Gamballe (1998)
Under The Botton (1996)
Zyezn Gamballe & Mental World (1994)
Sex´N´Death (1992)
Zlá krev (demo) (1991)
Datum vydání: Pondělí, 6. září 2004
Vydavatel: Redblack
Stopáž: 52:35
Produkce: Dark Gamballe + Standa Valášek
Studio: Šopa, Shaark
Jedna z najtalentovanejších skupín v Čechách sa znova ozvala s ďalšou radovkou. Snímam pomyselný klobúk, pretože sa im zase podaril zásah priamo do čierneho. V podstate niet ani čo komentovať, v Marigoldovej recenzii je povedané všetko podstatné. Teraz už neostáva nič iné, ako sa ponoriť do Gamballovskej atmosféry a užívať si to naplno, vrelo Vám to odporúčam.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.