OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tihle borci nejsou zas až tak neznámým tělesem, nicméně v časácích a fanzinech se o nich spíš vytrvale mlčí (až na některé čestné výjimky, že, ŠotouŠi?). Fakt je, že BULLSHIT se svou produkcí žádnou díru do světa neudělal a neudělá, a po pravdě řečeno ani udělat nechce. Kluci si na vlnách česky zpívaného thrashe klasického ražení prostě valí to svoje a evidentně je to takhle baví, proč ne. Vzhledem k tomu, že takto působí už asi dvanáct let, tak jejich porce přímočarého dřevního thrashíku naživo nezní nijak zle, na poslech to docela kope, hoši jsou parta sehraná. Nejde ovšem o žádné technické vychytávky, spíš o muziku dobře zvládnutou na určité úrovni, vcelku nenáročnou a pod kůži zalézající, když člověk stojí u baru s kriglem v ruce, žvaní s kámoši a jedním uchem (okem) sleduje cvrkot na pódiu.
Hudba není vyloženě špatná, má svou energii, ale ani to není nic extra. Vokály se blíží spíše čistému hlasu, na žádné thrashové skřeky nenarazíte... Bullshitovské studiovky pak představují cosi jako upomínku na živá vystoupení, není to materiál, který byste si přehrávali pořád dokola. I tak ale plní svou funkci. První demo s obskurním názvem H.z P.T.D. (neboli „Hovno z Prdele Ty Debile“) bylo přesně takové, jak by jeden o BULLSHITu očekával. Nic přemoudřelého, šestka songů víceméně o chlastu, případně duševních stavech spjatých s jeho konzumací. Druhý zásek „Všichni zdrávi!?“ s devíti kusy chlapci v tomto směru ovšem posunuli trošku dál. Třeba song Šílsmutpr ukazuje kamsi ke známé české pohádce, Schíza je prostě schíza, Sám pěje o tom, že nakonec je někdy lepší být bez baby, Les, já a strach líčí pocity borce, který se někde vykalil, zhulil, ožral a pak se probral kdesi ve hvozdu a nevěděl co... Na rozdíl od prvního počinu najdete v bookletu texty, tudíž lze naplno vychutnat myšlenkovou a hlavně slohovou (!) originalitu Jirky Čecha (basa, vokál), který se s tím opravdu nesere! Textíky mají BULLSHIT stejně nenáročné, jako muziku, a některého estéta a stylistického hnidopicha by asi přivedly k šílenství, nicméně k výrazu této smečky prostě patří. V muzice pak občas zazní některé tóny a momenty, které byste od BULLSHITu asi nečekali, třeba partie některých skladeb mají náladu starší produkce valašských folk-rockerů MŇÁGA&ŽĎORP... Druhé demo prostě nekopíruje to první a to je samozřejmě dobře.
Někdy si na koncert BULLSHITu zajděte, když víte, co od nich můžete čekat a co ne, pravděpodobně se pobavíte. A musím říci, že s klukama je celkem sranda, před vystoupením i po něm, a že hlavně s jejich manažerem (druhdy členem kapely) Lůďou se dobře chlastá!!!
6 / 10
Jiří Čech
- basa, vokály
Václav Řízek
- kytara, vokály
Ladislav Doležal
- bicí, vokály
Petr Řízek
- kytara
1. Ke strojům
2. Šílsmutpr
3. Frajer borec
4. Schíza
5. Shitro
6. Les
7. Já a strach
8. Sebe sobě
9. Sám
10. Estaimodospasos
Všichni zdrávi?! (MC demo) (1999)
H.z P.T.D. (MC demo) (1998)
Vydáno: 1999
Vydavatel: Vlastní náklad
Produkce: BULLSHIT
Studio: Poličná
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.