OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co neotřelého napsat o skupině FATES WARNING? Jistě bychom mohli omílat dávno provařená slovní spojení o dlouhověkosti, pracovitosti a výjimečnosti seskupení kolem hlavního tahouna, kytaristy Jima Matheose a nezaměnitelné pěvecké persóny s dynamitem v hlasivkách Raye Aldera, ale nač by to bylo dobré? Odpusťme si pro tentokráte úvodní omáčky a pojďme rovnou k meritu věci.
A tím je pochopitelně náplň zbrusu nového kotoučku „FWX“ (název, jak modrým už jistě dávno zapálilo, složený z počátečních písmen kapely a číslovky aktuální řadové desky). Jaká je vůbec představa progresivně rozmáchlého giganta ohledně dnešní podoby stylu? Určitě tradiční, přesto současná. Od úvodního „cvrkotu“, přes vlnění akustické kytary s jasně rozpoznatelným cejchem, narůstá úvodní „Left Here“ do košaté aranžérské koruny, aby rozkvetla v poměrně dlouho odkládaném dvojhlasém refrénu s hitovým potenciálem odkazujícím až někam ke skvostným melodiím typu „Point Of View“. Hodně silný úvod, který (ač bych to asi neměl přiznávat tak rychle) zůstane již do konce hrací doby disku nepřekonán. I když taková závěrečná „Wish“ pohlcuje při repetitivním riffu čistých kytar s mírným stupňováním také spolehlivě a potřebné gradace dosahuje přímo s lehkostí nožek mladičké baletky. Jenže to jsme hodně přeskočili. Totiž, i když se jedná o snad jedinou přímou konkurenci úvodního štychu (možná ještě balada „Another Perfect Day“ nebo „Heal Me“ s hodně zadumaným startem), nic to nemění na faktu, že ani ostatní materiál za vyzdviženými kousky příliš nezaostává. Tak o veverčí ocásek. Skladby jsou vysoustružené s milimetrovou přesností, vše překrásně zařezává. Když už by se zdál nějaký ten motiv přece jen příliš „přežvýkaný“ a dlouhý, vstupuje do děje hlasový ekvilibrista Alder, funkční sampl či záchranné Salto Mortale provede rytmika (zvláště epesní crashe). Zkrátka a dobře, zase jedna trvalka, na kterou lze bez obav spoléhat.
Je pravda, že FATES WARNING už zřejmě nikdy nenatočí žádnou převratnou, neřku-li šokující nahrávku. Pokud však udrží laťku kvality na podobné úrovni, jak se to podařilo při letošní jubilejní desáté sklizni, myslím, že by to nikomu nemělo vadit. Inteligentní hudba a zkušená kapela se současným zvukem, nikoliv profesorská ani staromilská, reflektující aktuální dění, proto svěží, na druhou stranu stále s vlastní tváří. To je devíza, kterou nutno náležitě pochválit i ocenit.
FATES WARNING přichází tři roky po řadové kolekci "Disconnected" s další porcí kvalitního progresivního rock-metalu nejen pro příznivce žánru. Chytrá muzika, která nestaví na exhibici ani na pózách, a tak to má být.
8,5 / 10
Jim Matheos
- kytary
Ray Alder
- zpěv
Mark Zonder
- bicí
Joey Vera
- basa
1. Left Here
2. Simple Human
3. River Wide Ocean Deep
4. Another Perfect Day
5. Heal Me
6. Sequence #7
7. Crawl
8. A Handful Of Doubt
9. Stranger (With a Familiar Face)
10. Wish
Theories Of Flight (2016)
Darkness In A Different Light (2013)
FWX (2004)
The View From Here DVD (2003)
Disconnected (2001)
Live At The Dynamo (2000)
Still Life We Only Say Goodbye (1998)
Pleasent Shade Of Grey (1997)
Chasing Time (1995)
Inside Out (1994)
Parallels (1991)
Perfect Symmetry (1989)
No Exit (1988)
Awaken The Guardian (1986)
Spectre Within (1985)
Night On Brocken (1984)
Datum vydání: Úterý, 5. října 2004
Vydavatel: Metal Blade
Stopáž: 52:15
Dobří holubi se vracejí.
Pod ochrannou rukou Briana Slagela a jeho Metal Blade Records zažili v osemdesiatych rokoch svoje prvé veľké úspechy, keď tvorili základy toho, čomu dnes hovoríme prog metal. A hoci s týmto vydavateľstvom neprerušili nadobro všetky kontakty (veď si len spomeňte na výborné sólové počiny Jima Matheosa, projekt ENGINE Raya Aldera alebo naposledy vynikajúci album od bývalého speváka Johna Archa), až jubilejný desiaty zárez vychádza opäť pod logom krvavej gilotíny.
FATES WARNING oslavujú vo veľkom štýle.
Ak sa vám páčili predchádzajúce dva počiny - "Disconnected" a monumentálne dielo "A Pleasant Shade Of Gray", pri novinke "FWX" sa budete znovu labužnícky hladkať po bruchu. Nechýba mu nič z príťažlivosti tejto skvelej kapely, ktorá robí fanúšikom radosť už celé dve desaťročia - áno, debut "Night On Brocken" vyšiel v roku 1984.
Tvrdé, ostré, miestami až prekvapujúco rýchle vypaľovačky ("Simple Human", "Stranger" a hlavne "Crawl") sa striedajú s utešene košatými kompozíciami ("River Wide Ocean Deep", "A Handful Of Doubt", "Left Here", "Heal Me"). Pri počúvaní záverečnej "Wish" vás neminie spomienka na "Príjemné odtiene šedej" z roku 1997. Sladkou čerešničkou na torte je čarovná hitovka "Another Perfect Day" - najmä pri nej je úplne jasné, v akej dobrej nálade po vydarenom veľkom americkom turné s DREAM THEATER a QUEENSRYCHE (zostava, pri ktorej si my v Európe môžeme len smutne povedať "vidieť a zomrieť") skladal Jim Matheos materiál na "FWX".
Priznám sa, recenziu FATES WARNING nemôžem brať neosobne. Veď v tejto kapele spieva jeden z mojich najobľúbenejších rockových spevákov a hrá nemenej zbožňovaný bubeník. Zostáva mi teda len poďakovať pánom za skvelú muziku na tohtoročné dlhé zimné večery a vám "FWX" vrelo odporučiť. Nebudete ľutovať!
P.S. Trochu zvláštne pri všetkom tom optimizme pôsobí správa o plánovanom odchode Marka Zondera z kapely. Veľká škoda by to bola, veľká.
Ač jsem četl druhý pohled kolegy Darkmoora pod mojí recenzí na Morseovo "One", musím říct, že tvorbu FATES WARNING miluji skoro tak, jako jeho samého a souhlasím takřka ve všem co napsal. I v tom, že vrcholy alba jsou rozhodně první a poslední písnička. Ano, svět je skutečně krásný. Stejně tak jako toto album a být ještě trochu krásnější, dosáhl by snad i do dnes nepřekonané krásy legendárního "A Pleasant Shade of Gray ".
FW jsou stále sví a přesto jdou z dobou,perfektní práce!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.