OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Konečne. Určite ste dodnes nezabudli na živelné vystúpenie, ktoré kedysi vtedy mladí PEARL JAM predviedli pre akustickú live reláciu MTV Unplugged. Po množstve rôznych koncertných albumov a po poslednom turné aj rane pod pás všetkým zberateľom (ale aj pirátom dlhoročne tlačiacim bootlegy pochybnej zvukovej kvality) v podobe vydania oficiálneho záznamu z každého odohraného koncertu tu je konečne vydanie kompenzujúce absenciu dodnes oficiálne nevydaného unplugged vystúpenia.
Dvojalbum záznamu živého vystúpenia „Live At Benaroya Hall“ je špeciálnym hneď z niekoľkých dôvodov. Koncert bol charitatívnou akciou na podporu činnosti jednej z množstva organizácií (pre kompletný zoznam odporúčam pozrieť oficiálnu stránku kapely), ktorú PEARL JAM rôznym spôsobom podporujú -- Youth Care, starajúcej sa o mladých žijúcich na ulici. Ak teda zakúpite toto CD, časť peňazí pôjde aj tejto organizácii.
Zvyšné exkluzívne atribúty sa už týkajú výsostne hudby. V prvom rade ide o dychberúci koncert s výlučne akustickým prevedením všetkých odohraných skladieb. Že sú kapelou schopnou poradiť si s odlišným prevedením vlastných kompozícií dokázali PEARL JAM už na spomínanom, doslova kultovom, Unplugged vystúpení. Pomaly o pätnásť rokov neskôr je výsledný efekt pochopiteľne snáď ešte dokonalejší. Mladícku energiu nahradila rozvážnosť a pokoj sálajúci z útrob 2CD. Možno preto z koncertu cítiť silnú dávku melanchólie a jemného smútku, ktorá je v ostrom protiklade s gradujúcimi pasážami obsahujúcimi individuálne alebo celoskupinové úlety do improvizácií, v skladbách ako koncertnú verziu „Calling Elvis“ od DIRE STRAITS vzdialene evokujúca úvodná vec „Of The Girl“, Cobainovi venovaná nesmrteľná klasika „Immortality“, alebo tiež zaujímavo pozmenená „Daughter“ (jediný prítomný zástupca „Vs.“). Oživením sú určite prekvapivé zaradenie rezkej „Lukin“ a chytľavého coveru „25 Minutes To Go“ z archívu Johnyho Casha. Kostru albumu tvorí okrem zopár ďalších, neuveriteľne odohraných klasík typu „Black“, „Off He Goes“ či tradičný prídavok „Yellow Ledbetter“, zástup menej známych a v koncertných tracklistoch málo frekventovaných vecí prevažne pokľudného razenia. Medzi absolútne vrcholy patrí z prvého disku bezkonkurenčne skladba „Man Of The Hour“ uzatvárajúca film „Big Fish“ a notoricky známa „Immortality“. Úplne najpôsobivejšie sú veci z druhého CD: postupne sa rozbaľujúca „Parting Ways“, povznášajúca „Down“. V „Can’t Keep“ (úvodné otrasy z „Riot Act“) a „Dead Man“ datujúcej sa do obdobia tvorby soundtracku k filmu „Dead Man Walking“ dostáva sólo sám Vedder s gitarou a hlavne v „Dead Man“ ide jeho „I’m a dead man walking, dead man talking...“ hlboko pod kožu (počas väčšiny skladby je v sále mrazivé ticho) a obe skladby nesú v sebe niečo dojímavo pokorné, až duchovné. PEARL JAM sa vyhrali aj s náladou „Black“, obohatenou aj o veľmi vkusný klavír, čo prítomne skvelé publikum dávajúce o sebe patrične vedieť pri každej príležitosti, ako sa na koncerte patrí, ocenilo odspievaním tej najpôsobivejšej záverečnej časti: „I know someday you’ll have a beautiful life, I know you’ll be a star. In somebody else’s sky, but why? Why, why can’t it be, why can’t it be mine?“. Celú kolekciu vlastných skladieb dopĺňajú ešte rovnako skvelé covery, okrem spominaného Casha príde aj na angažovanú a aktuálnu „Masters Of War“ z repertoáru Boba Dylana, „I Believe In Miracles“ od Ramones a „Crazy Mary“, patriacu Victorii Williams.
Prevládajúcu melanchóliu kompenzuje Vedder zlatými hláškami a príhodami, najmä keď viac ako samotná pointa je komická jeho neschopnosť povedať súvislú vetu bez toho, aby sa mu nedoplietol jazyk. Vedderove problémy hovoriť pred väčším počtom cudzích ľudí so známe už dávno -- raz takto vybuchol na jednom z podujatí Grammy pri ďakovnej reči po prevzatí ceny.
Čo dodať na záver? Snáď len u koncertných albumov dôležitú informáciu o tom, že tento záznam ma okrem obsahu aj výborný zvuk. PEARL JAM stále vydávajú výborné albumy, ale aj z tohto živého záznamu počuť, kam táto kapela patrí.
V prvom rade ide o dychberúci koncert s výlučne akustickým prevedením všetkých odohraných skladieb. Že sú kapelou schopnou poradiť si s odlišným prevedením vlastných kompozícií dokázali PEARL JAM už na spomínanom, doslova kultovom, Unplugged vystúpení. Pomaly o pätnásť rokov neskôr je výsledný efekt pochopiteľne snáď ešte dokonalejší. Mladícku energiu nahradila rozvážnosť a pokoj sálajúci z útrob 2CD.
Jeff Ament
- basa
Stone Gossard
- gitara
Mike McCready
- gitara
Eddie Vedder
- gitara, spev
Matt Cameron
- bicie, perkusie
1. Of The Girl
2. Low Light
3. Thumbing My Way
4. Thin Air
5. Fatal
6. Nothing As It Seems
7. Man Of The Hour
8. Immortality
9. Off He Goes
10. Around The Bend
11. I Believe In Miracles
12. Sleight Of Hand
13. All Or None
14. Lukin
15. Parting Ways
16. Down
17. Encore Break
18. Can't Keep
19. Dead Man
20. Masters Of War
21. Black
22. Crazy Mary
23. 25 Minutes To Go
24. Daughter
25. Encore Break
26. Yellow Ledbetter
Gigaton (2020)
Vault 9: Live In Seattle 12/8/93 (2019)
Let`s Play Two (Live/Original Motion Picture Soundtrack) (2017)
Lightning Bolt (2013)
Backspacer (2009)
Live At The Gorge 05/06 (2007)
Pearl Jam (2006)
Benaroya Hall - October 22nd 2003 (2004)
Live At The Garden (2003)
Lost Dogs (rarity) (2003)
Riot Act (2003)
Binaural (2000)
Live On Two Legs (1998)
Yield (1998)
No Code (1996)
Vitalogy (1994)
Vs. (1993)
Ten (1991)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Ten Club / Epic / Sony Music
Stopáž: 129:27
Po tom, co som zacal pocuvat metal, uz mi na tychto geniov nezostava cas...musim to kurva zmenit!!!!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.