OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Americká heavy metalová kapela FEINSTEIN natočila za vydatné producentské podpory Joey De Maia svou debutovou desku „Third Wish“. Toto album je tedy, jak jistě většina z Vás tuší, zhudebněním všech zásadních metalových a hardrockových klišé. Ano, FEINSTEIN jsou přesně tou kapelou, kterou potřebují všichni, jenž si libují v neměnné kovové modifikaci 80-tých let a která se v našich krajích produkuje do dnešních dnů hlavně na venkovských zábavách. Hudebně se FEINSTEIN nachází zhruba někde mezi léty 1983 a 1985 a nabízí bohatou sklizeň plodů z blackmooreovské větve hardrockového stromu. FEINSTEIN jsou zjevně obdivovateli RAINBOW, DEEP PURPLE, DIO, ale i YNGWIE MALMSTEENa a amerických partiček DOKKEN a QUIET RIOT. Jestliže jsem hned v úvodu článku zmínil klišé, musím zároveň dodat, že „Third Wish“ je kvalitně odvedenou poctivou kovařinou. Už úvodní rychlá šleha „Regeneration“ album skvěle nakopne a legenda dávných RAINBOW tak ožívá v plném lesku duhového půlkruhu. O něco zemitější a riffově důrazná je následující „Rebelution“, kterou považuji za nejpovedenější položku na desce. Třetí „Streaming Star“ zase uhání se stádem divokých mustangů vyschlou krajinou poblíž Barad – dur. Jedná se o typický blackmooreovský hardrock ve stylu „Tarot Woman“ a „Burn“. Vypjatý vokál Johna Westa žene skladby k horizontům exotických pohádkových krajin a tančí na úderných přímých rytmech. John West je svým projevem typickým metalovým zpěvákem ve stylu poloviny 80-tých let, nešetřící své hlasivky v ďábelských výškách, mohutně používající metalové vibráto. Což však v titulní rozmáchlé „Third Wish“ dožene až k hranici snesitelnosti. Kytarová hra Dave „Rocka“ Feinsteina zase musí vzít za srdce každého metalově konzervativního posluchače. Po nevyrazné „Rule The World“ přichází dva světlé body a sice dusárna „Masquarade“ a atmosférická „Far Beyond“, kde zejména v první jmenované zpěvák West nostalgicky pobaví (…hýr koms t maaaskerééééééééjd…. ). Závěr alba patří nezbytné instrumentálce „Inferno“ vydatně zdobené syntezátory.
FEINSTEIN si svou skupinu fans dozajista najdou. Jejich zakuklené a časově výrazně nesoučasné metalové pojetí třeba zrovna někteří jedinci vyhledávají. Mě však příliš neosovilo. Nic proti této kapele nemám. Album je skvěle nazvučeno, zahráno, odzpíváno, avšak nepřináší ani byť jen milimetr něčeho někdy neslyšeného, svojského, natož čerstvého. Je pouhou rutinně odvedenou maškarádou uprostřed kovového cirkusu, kde není ani stopy po lidské přirozenosti. Průměr díky hráčským výkonům.
Co naplat - začali se nám tu rodit dinosauři.
5 / 10
Dave Feinstein
- kytara
John West
- zpěv
Jeff Howell
- baskytara
Nate Horton
- bicí
Bob Twining
- syntezátory
1. Regeneration
2. Rebelution
3. Streaming Star
4. Third Wish
5. Rule The World
6. Masquarade
7. Far Beyond
8. Poison Ivy
9. Live To Ride, Ride To Live
10. Firefighter
11. Inferno
Third Wish (2004)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.