OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co jiného nežli Černou pečeť měl by metalista – patriot vzývat coby předčasný příchod (ne)svátků? Která jiná kapela zasloužila by si tolik slin nedočkavosti, nežli mistři černého řemesla – ROOT? Pěkných pár let má tahle kapela se svým pojetím metalu mílový náskok před těmi, které jsme si uvykli škatulkovat pod ošidnou nálepku dark metal... Marně budete hledat na scéně kapelu, která pevně a neochvějně razí své vize, aniž by si zadávala, nebo kolísala v nejistotách.
ROOT zkrátka jsou a byli samorostlým kořenem zla a temnot, pěvci pekel a podzemních říší. „Black Seal“ klade na jejich bohaté dílo skvostnou černou pečeť, která nikterak nepopírá to, čím ROOT prošli, přesto se však nebojí kráčet ještě hlouběji do propasti... Po stránce produkce a zvukového provedení je nový počin vůbec tím nejzralejším a nejdotaženějším z celé diskografie. Jakkoli se někdy bzenecký Shaark může někdy jevit zrádný, pod rukama mistrů byl každý jeho klad dokonale zúročen. Kytary jsou oproti „The Book“ řeřavější, vytažené výše. Evilově artilerii se dostalo skvostné péče – kotle nádherně duní, syčení činelů nevyčnívá a kopáky jsou zakomponovány naprosto hladce a harmonicky – žádné čvachtání, nebo plechové datlování se nekoná. Načechraná Igorova basa zakládá na pevné a hutné podloží, kteréžto pak maestro Big Boss umocňuje svými monumentálními hrdelními rezonancemi. Inu, není třeba cestovati do Dřevodomků a finských Voxů, aby sound kapely udržel prst na pulzu doby...
Hudební lektvar, který zurčí a klokotá uvnitř přitažlivě černého kotoučku nijak nezapírá neposedný naturel jeho tvůrců. ROOT se nenechávají lapit do stále módnější pasti gotického (dark) metalu, ale stále razí svůj jedinečný, instrumentálně neuvěřitelně propracovaný muzikální koncept. Paján, jež jsem pěl na kytaristu Blackieho, zabývaje se jeho projektem CALES, bych tu klidně mohl odpapouškovat s tím, že bych do něj musel zahrnout i kolegu sekerníka Ashoka. Jejich hra není postavená na dunivosti, přímočarosti, ale naopak na neustálém doplňování, proplétání... Nechají sjednotit svoje halapartny v pěkně roztopeného zasekávání („The Festival Of Desruction“, „Faith“), jindy tkají plačtivé předivo svých riffů („Salamandra“), nebo vystaví celou skladbu na neskutečně triviálním motivu, na něž pak nabalují nejrůznější miniaturky („Liber Prohibitus“). Sóla prudce tryskají ze složitého spletence zvuků jako křišťálový pramen a dotýkají se... nebes? Pekel!
Vyčerpávající charakteristiku jednotlivých záseků po mně nežádejte, na to jsou moje zkušenosti s novým albem příliš panické (nějakých 10 poslechů...). Stylově se ROOT vrátili přeci jen k drsnějším časům „Temple Of The Underworld“, ačkoli deathem říznutá titulní nálož zůstává ve své brutalitě a údernosti osamocena. Jenže psychotická a šílenstvím opojená „Nativity“ si jaksi vystačí i bez extrémně brutálních laufů a to samé platí o většině dalších skladeb. Charakteristický Blackieho cit pro rozevláté a krákavé riffy, umocněn o Ashokovo zdatné sekundování a jedičnou techniku i barvitost Evilovy hry dává mnohdy až překvapivě technický a složitý ornament, jehož prokouknutí stojí pot i krev. Pro dokonalé vstřebání doporučuji pozřít zároveň s hudbou ďábelská křídla Big Bossových „slov“. Jeho vize plné vřelých vyznání lásky k temnotám, démonů i démonků, mytologických a okultních obrazů jsou vyvedeny v dokonalé angličtině a jejich fatální magnetismus a plastičnost strhává duši do plamenných tanců s iracionálnem...
A že bych snad vynechal Toho, kdo za tím stojí jako všudypřítomný duch, že bych vynechal Toho, jehož přehlédnout nelze?! Ale no tak... Big Boss a jeho hlas. A můžu psát další recenzi, protože těm, kteří VÍ se zježí zbytky srsti a ostatním tu budu darmo líčit. Tedy – obrovitá tělesná konstituce Jiřího Valtera ukrývá zdostatek prostoru pro rezonance. Jeho hlas se umí ponořit do operní teatrálnosti, kdy bravurně stupňuje svou sílu, zároveň však dovede nabrat poměrně „civilní“ odstín a dokázovat, že Big Boss umí zpívat i výš a subtilněji (refrény „The Incantation Of Thessalonian Women“, „Salamandry“, či Mirror Of Soul“). Nechybí ani typické a vskutku děsivé satanské chechoty, chroptoty a výkřiky. Ukažte mi někoho, kdo takto dovede kombinovat dvě naprosto odlišné polohy a nezakolísat... Ano ano, snad jen Fernando Ribeira z MOONSPELL – a ten poctil výtečné album svým hostováním. Složil tak poklonu jednomu ze svých inspiračních zdrojů a zároveň učinil ze „Salamandry“ jeden z vrcholů celé fošny. Slyšet ty dva zpívat pospolu je... takřka tělesná rozkoš.
Nemá cenu dodávat duchaplnou pointu, ta se mine cílem, stejně jako slova, která jsem tu pracně poslepoval... Jediným klíčem k Černé pečeti je Černá pečeť sama. Pokud nějaké album stojí za investici duševních sil i naturálií, pak právě nová deska ROOT. A to platilo, platí a platit bude, dokud tato kapela bude nám prasatům házet svoje hudební klenoty...
Nemá cenu dodávat duchaplnou pointu, ta se mine cílem, stejně jako slova, která jsem tu pracně poslepoval... Jediným klíčem k Černé pečeti je Černá pečeť sama. Pokud nějaké album stojí za investici duševních sil i naturálií, pak právě nová deska ROOT. A to platilo, platí a platit bude, dokud tato kapela bude nám prasatům házet svoje hudební klenoty...
9 / 10
Big Boss
- vokál
Blackie
- kytara, klávesy, efekty
Ashok
- kytara, klávesy
Igor
- basa
Evil
- bicí
1. The Festival of Destruction
2. The Incantation of Thessalonian Women
3. Nativity
4. His Eyes Were Dark
5. Black Seal
6. The Faith
7. Salamandra
8. Necromancy
9. Theriak
10. The Mirror of Soul
11. Liber Prohibitus
12. ... Before I Leave!
Heritage Of Satan (2011)
Daemon Viam Invenient (2007)
Deep In Root (DVD) (2006)
Casilda (2006)
Madness of the Graves (2003)
Black Seal (2001)
The Book (2000)
Kärgeras (1996)
Temple In The Underworld (1992)
Hell Symphony (1991)
Zjevení (1990)
The Trial (demo) (1989)
Messenger of Darkness (demo) (1989)
War of Rats (demo) (1988)
Reap of Hell (demo) (1988)
Deep In Hell (demo) (1988)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Redblack
Stopáž: 73:47
Produkce: Root
Studio: Shaark (CZ)
Tímto albem jen potvrzují to, co naznačili na albu předešlém: že mají na to, aby zastínili mnohé zahraniční stylově podobné veličiny. Bohužel tento klenot se za hranice ve větší míře asi jen tak nerozšíří a tak nezbývá než jej opatrovat jako náš národní klenot. A o tom, že se jedná o klenot z královského pokladu, není pochyb. Nejlepší skladby: Necromancy, Theriak, The Mirror Of Soul
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.