OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V minulém desetiletí jsme byli svědky plynulého přerodu původně názorově vyhraněné, revoltující a hudebně nervní rock´n´rollové kapely z Walesu v mainstreamovou záležitost pro široké masy. To celé se přihodilo po záhadném zmizení psychicky nevyrovnaného kytaristy Ritchieho Jamese Edwardse těsně před odletem na americké turné v únoru 1995, kdy se pár měsíců po události kapela rozhodla pokračovat pouze ve třech a ve více přístupném duchu. Nechci zde spekulovat o tom, která stránka MANIC STREET PREACHERS je mi bližší. Iracionální období prvních tří agitačních alb má při hlubším pohledu určitě víc do sebe po stránce ideové, pocitové i umělecké. MANICS si zde vytvořili svůj nezaměnitelný rukopis, byli nebezpeční, rozervaní, inteligentní. Třetí deska „Holy Bible“ z roku 1994 otextovaná výhradně problematickým Ritchie Jamesem je do dnes nepřekonaná. Naproti tomu následující dvě alba „Everything Must Go“ a zejména „This Is My Truth Tell Me Yours“ obsahovaly výraznější a více přístupné melodie, učesanější zvuk i bohatě propracované aranže. Kapela na nich zrála jako víno a zahájila útok na rozhlasové stanice. A protože to byla alba skutečně kvalitní, úspěch na sebe nedal dlouho čekat. Na minulé desce „Know Your Enemy“ z roku 2001 však MANICS trochu zatoužili po tvrdších kořenech, avšak stanuli někde na půli cesty mezi oběma obdobími, neboť nahrávce ve velké míře zachovali veškeré atributy pop – rocku. Přes veškeré kvality písní toto album působilo hodně neuceleně. Letošní novinka „Lifeblood“ je v diskografii MANIC STREET PREACHERS albem jednoznačně nejmírnějším a i přes jeho kvality nejméně postradatelným.
Po dlouhých 4 letech vychází již sedmé studiové album MANIC STREET PREACHERS. Kapela do poslední chvíle tajila, jaké vlastně bude. A tak jeho celkové zjemnění soundu a vlažné songy mě hned po prvním poslechu příliš neupoutaly. Při bližším prozkoumávání nového terénu jsem však začal nacházet kvality i tohoto alba. Desku „Lifeblood“ zahajuje ve volném tempu se táhnoucí „1985“, která jakoby předznamenává vyznění celé desky. Aranže jsou sterilně propracovány a do popředí se tak dostávají čisté klávesy. Hned následující „Love Of Richard Nixon“ je jednou z hitovějších skladeb, kde pohupující se refrén doprovází skoro až taneční rytmika. Třetí „Empty Souls“ znovu ve volnějším tempu staví na zajímavém klavírním motivu a ležérním vokálu. Následuje „A Song For Departure“, která stejně jako předcházející skladba upřednostňuje blankytné klavírní motivy. Její refrén je však o poznání zdařilejší. Cinkavé kytary odstartují šestou „To Repel Ghosts“, kde se pak prolínají s klávesovými plochami. Skladba působí jako pozvolný let na křídlech čápa nad cardiffskou pahorkatinou a je zde jednou z mála trochu rychlejších. Následuje téměř akustická „Emily“ jako intimní zpověď. Hravé strunné motivy jsou tím nejzajímavějším v osmé „Glasnost“, která jako jedna z mála na této desce příliš nestaví na výrazných klávesách. Opravdu povedená je její druhá půlka, gradující v atmosférickém sóle. Naproti tomu „Always/Never“ je znovu výhradně klávesová záležitost v pomalejším tempu. Zajímavá je její netypicky vytažená basová figura (zdravim Ripa). Závěr patří „Cardiff Afterlife“, která i přes využití foukací harmoniky (celkem originální obohacení) je prostě jen hodně dobrou rockovou skladbou s melodickou zpěvovou linkou.
Prvním poslechu bylo album „Lifeblood“ obyčejnou pop-rockovou deskou od kapely, která už tohle všechno dávno vyslovila. Po důkladnějším prozkoumání se jedná o příjemnou záležitost s několika skutečně silnými skladbami. Novince „Lifeblood“ je ze všech dosavadních alb MANIC STREET PREACHERS zřejmě nejvíce blízké nekomplikované písničkářství „Everything Must Go“, ale na „Lifeblood“ kapela zachází mnohem dál v melancholii a klávesové čistotě. Skutečně velmi hodná, neškodná nahrávka se špičkovým zvukem plná pohodového kvalitního popu. Pod pomyslnou laťku kvality však maníci znovu neklesli.
Velmi mírné pop- rockové album. Ucelené všudypřítomnými klávesovými motivy. Pohodové skladby s prvotřídním zvukem. Možná však nejméně postradatelná nahrávka od MANICS za celou třináctiletou kariéru.
7 / 10
James Dean Bradfield
- zpěv, kytara
Nicky Wire
- basa
Sean Moore
- bicí
1. 1985
2. The Love Of Richard Nixon
3. Empty Souls
4. A Song For Departure
5. I Live To Fall Asleep
6. To Repel Ghosts
7. Emily
8. Glastnost
9. Always/Never
10. Solitude Sometimes Is
11. Fragments
12. Cardiff Afterlife
The Ultra Vivid Lament (2021)
Resistance Is Futile (2018)
Futurology (2014)
Rewind The Film (2013)
Postcards From A Young Man (2010)
Journal For Plague Lovers (2009)
Send Away The Tigers (2007)
Lifeblood (2004)
Know Your Enemy (2001)
This Is My Truth Tell Me Yours (1998)
Everything Must Go (1996)
Holy Bible (1994)
Gold Against the Soul (1993)
Generation Terrorists (1992)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Sony Music
Stopáž: 45:54
Produkce: MANIC STREET PREACHERS
Napřed jsem albu Lifeblood moc nevěřil,ale nakonec se z něho vyklubalo jedno s mích nejoblíběnějších alb Manic Steet Preachers.Velmi příjemná záležitost.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.