OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
FEAR FACTORY majú tak trocha smolu, pretože sa im, ako už mnohým pred nimi i po nich, podarilo vydať album, s ktorým boli všetky ich nadchádzajúce diela nekompromisne porovnávané. Už v roku 1992 vydaný brutálny a chladný debut „Soul Of A New Machine“ definoval FEAR FACTORY ako svojské a originálne zoskupenie, do ktorého boli vkladané nemalé nádeje. Po malom intermezze v podobe EP „Fear Is The Mind Killer“ dozrel čas na počin, ktorý zásadne poznačil vývoj metalovej muziky na niekoľko rokov a katapultoval dovtedy pomerne nedocenenú kapelu medzi absolútnu špičku vtedajšej scény, kde zotrvávajú až dodnes.
Už od prvých tónov titulnej „Demanufacture“ bol zjavný enormný pokrok po zvukovej stránke a množstvo podstatných zmien v porovnaní s debutom priniesla aj samotná hudba. Na svoju dobu neuveriteľne brutálny, čistý zvuk do ktorého si našli cestu melódie i industriálne prvky spolu s veľmi funkčným využitím kláves, podčiarkujúcich beztak silné futuristické cyber znenie. Mimochodom práve kvôli zvuku gitary prebiehali počas nahrávania neustále hádky medzi hlavnými mozgovými závitmi novátorov - Burtonom a vtedy ešte pomerne štíhlym Dinom Cazaresom. Neuveriteľne znie po rokoch fakt, že samotný zvuk Cazaresovej gitary má svedomí, okrem už vtedy renomovaného Colina Richardsona a neskoršieho „piateho člena“ FF Rhysa Fulbera (inak FRONT LINE ASSEMBLY), s ktorým nakoniec s Colinovým výsledkom nespokojný Cazares album nanovo premixoval v inom štúdiu, práve Dr. Know z pamätníkom známych reggae metalistov BAD BRAINS, ktorý po náhodnom zoznámení sa s Dinom v obchode neďaleko štúdia, kde sa konalo nahrávanie nového počinu, ochotne poskytol novému známemu svoju aparatúru značky Mesa Boogie.
Na „Demanufacture“ predviedli FEAR FACTORY jedinečnú schopnosť napísať tvrdú a pritom počúvateľnú skladbu. Napriek strojovej strohosti a priamočiarosti možno len veľmi ťažko pri počúvaní albumu trpieť nudou. Na jednej strane neľudsky presná hra Raymonda Herreru (najmä jeho nepochopiteľná práca nôh bola odvtedy zdrojom fám a diskusií o použití bicieho automatu) spolu s Cazaresovým rovnako plne automatickým sekaným riffovaním a na strane druhej farebné vylepšenia v podobe ešte aj toho času odvážnych a prekvapivo chytľavých melodických liniek androidného hlasu Burtona C. Bella a klávesových podmazov. Pri tvorbe „Demanufacture“ im jednoducho a našťastie chýbal akýkoľvek „...goddam respect...“ k tomu, čo sa vtedy v tvrdej hudbe patrilo a neslušilo spájať. Z nesmierne vyrovnaného albumu vyčnievajú dnes už notoricky známe chytľavé klasiky naväzujúce na nemenej vydarené úvodné skladby ako klipová „Replica“, ktorej hudobná zložka svojou podmanivou, takmer veselou náladou ostro kontrastuje s pochmúrnym textom, takmer punková „Dog Day Sunrise“ oplývajúca asi najvýraznejšou nepretržitou melodickou zložkou z celého albumu a techno metalová „New Breed“. Z menej známych vecí (existujú v prípade tohto albumu vôbec?) exceluje úderná „H-K (Hunter-Killer)“, ktorej predchádza „Flashpoint“ či „Body Hammer“ evokujúca pochod nepriateľských robotov pri invázii a kolonizačnom ťažení na Zemi. Nielen názvom vyniká „Pisschrist“ a album zakončuje kovovo-baladická symfónia „A Therapy For Pain“ plniaca úlohu outra i poslednej skladby zároveň, pričom tento recept úspešne použili aj na nasledovníkovi „Obsolete“. Práve tu chladný android Burton prejaví svojim hlasom aj trochu citu.
Textová stránka „Demanufacture“ združuje pocity frustrácie, odcudzenia, precitnutia do chladnej reality, rovnako aj všeobecné a politické posolstvá nabádajúce k rebélii a stavaniu sa na odpor. Na ploche celého albumu sa odohráva súboj medzi individualitou a konformitou, ľudským citom a racionálnym chladom, medzi človekom a strojom. Celkovo však FEAR FACTORY maľujú presvedčivý obraz poriadne pochmúrnej a bezútešnej budúcnosti.
Budúcnosť samotných FEAR FACTORY bola od vydania „Demanufacture“ už klasická „success story” so všetkými kladmi (nekonečné turné, celosvetová publicita, nadobudnutie mohutnej fanúšikovskej základne) i zápormi (trojročné čakanie na nasledovníka, vydanie nie celkom vydarených remixov „Remanufacture“ a rovnako získanie množstva neprajníkov obviňujúcich kapelu zo zapredania sa, alebo fakt, že ešte toho istého roku sa im neušlo miesto na hlavnom pódiu sviatku Dynamo Open Air). Napriek všetkému, čo sa dialo potom, ostáva „Demanufacture“ míľnikom v histórii tvrdej muziky a vôbec jedným z jej najväčších klenotov. Je to paradoxné, ale ešte aj dnes sa pri počúvaní desať rokov starého albumu môžete poľahky ocitnúť vo vzdialenej budúcnosti.
Čo chcete? Jeden z albumov, ktoré jednoducho musíte mať doma.
Dino Cazares
- gitara
Burton C. Bell
- spev
Raymond Herrera
- bicie
Christian Olde Wolbers
- basgitara
1. Demanufacture
2. Self Bias Resistor
3. Zero Signal
4. Replica
5. New Breed
6. Dog Day Sunrise
7. Body Hammer
8. Flashpoint
9. H-K (Hunter-Killer)
10. Pisschrist
11. A Therapy For Pain
Genexus (2015)
The Industrialist (2012)
Mechanize (2010)
Transgression (2005)
Archetype (2004)
Hatefiles (2003)
Digital Connectivity (2002)
Concrete (2002)
Digimortal (2001)
Obsolete (1998)
Remanufacture (Cloning Technology) (EP) (1997)
Demanufacture (1995)
Fear Is The Mindkiller (EP) (1993)
Soul Of A New Machine (1992)
Datum vydání: Pátek, 3. března 1995
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 55:16
Produkce: Colin Richardson, Rhys Fulber & FF
Studio: Bearsville Studios, Bearsville, NY
Toto album je míľnikom, ktorý ostane navždy nielen u mňa zapísaný. Aj tento album posunul poďľa môjho názoru metalovu hudbu o ďalší krok v pred. Aj keby tento album vyšiel až dnes, tak stale by mal čo povedať a bol by určite tesne pod vrcholom, keď už nie albumom roka. Keby bolo aj dnes viac takýchto kapiel...
Aj po desiatich rokoch tento album znie ďaleko lepšie, než zástupy kapiel, ktoré sa ho snažia celý ten čas napodobňovať. Zásadná vec, základný kameň nového smeru v metalovej hudbe, ktorý je zbytočne komentovať, možno ho len vrelo doporučiť komukoľvek, kto sa s ním vlastnou chybou, alebo úplne šialeným nedopatrením ešte nestretol.
Těžko se mi ve svém dosavadním životě hledá nahrávka, které bych ve své době propadl víc. Můj podzim roku 1995 patřil jednoznačně této zmetalovatělé diskošce. Skladby jako "Self Bias Resistor" anebo "H-K (Hunter-Killer)" se už navždy zapsaly (určitě nejen) do mých uší a vůbec celé album "Demanufacture" lze považovat za klenot na poli tzv. cyber metalu, t.j. žánru, který touto deskou FEAR FACTORY defacto sami definovali.
Demanufacture je dielo ktoré ma dosiaľ z dielne FF najviac zaujalo, keď som si prvýkrát púštal postupne ich diskografiu bol som zrazu prekvapený aký skok nastal od debutu. Úvodná Demanufacture ma doteraz nehorázne rozoberá. Ale i tak si nemozem pomoct, tvorba FF mi prijde ako jednoliata, furt o tom istom, páči sa mi kombinácia elektroniky a metalu ale nie vždy je to krok počúvatelný, aspon mnou. Remanufacture je pre mna tiez dost zasadna vec, zas prekvapko nevedel som co mam cakat ked som pocuval FF. Ale tiez ma to dost nudi, tak remanufacture by som tam bodov 7 a Demanufacture
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.