OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Věčně atraktivnímu tématu – pohnutým osudům lidí na pozadí významných světových událostí – se dostává dalšího zpracování. Krev zmizelého je na české poměry výpravně pojatým snímkem, rozvíjejícím dějovou linii na ploše více než 20-ti let. Po nepovedeném snímku Duše jako kaviár tak režisér Milan Cieslar natočil už druhý celovečerní film během jednoho roku. Tentokráte si pro nosný námět zašel, stejně jako v případě pozoruhodného Pramenu života, opět na počátek druhé světové války.
Vše začíná v zimě 1939 v Pobaltí. Livoňský kraj je zmítán válkou s Ruskem, které se po boku svého přítele Josta (Vladimír Dlouhý) účastní i člen starého rodu křížových rytířů Arne von Lieven (Václav Jiráček). Netrvá dlouho a v předem prohraném boji jsou oba muži raněni a následně transportováni do vojenského lazaretu v Jeseníkách na moravsko-polském pomezí. Československo je již pod německou správou včetně původně soukromého sanatoria židovského doktora Blaua (Martin Huba), odpočítávajícího poslední dny před transportem do židovského ghetta. Zatímco Jost přichází „pouze“ o nohu, promrzlý a raněný mladý Arne je na pokraji smrti a ošetřujícími lékaři v podstatě odepsán. V tu chvíli se ho ujímá pomocnice v lazaretu Helga (Vilma Cibulková), které se zázračným způsobem podaří mladého šlechtice vzkřísit. Mezi oběma vzniká krátký milostný vztah. Zatímco Arne se coby člen nordických SS jednotek odmítá dobrovolně účastnit války proti svým bývalým spojencům a volí rychlé řešení v podobě sebevraždy, Helga s ním čeká dítě – dceru Dorli. Vztah a jeho následek, který už navždy zle poznamená její život. Zatímco během války bylo její dítě „tolerováno“ jako pro německou rasu perspektivní, po ní pro Helgu začínají ta pravá muka. Od teď už je navždy poskrvněna stigmatem esesácké běhny a její dítě ocejchováno jako dcera fašisty.
Snaha účtovat s naší nedávnou minulostí je pro český porevoluční film typická. Ať už se jedná o období nacistické zlovůle anebo komunistickou totalitu. Tentokráte si autoři vzali na paškál obě traumatická období našich novodobých dějin, aby do nich zasadili příběh obyčejné venkovské ženy. Samotný scénář i fakt, že děj filmu je situován do několika světových lokací, slibují lákavý divácký zážitek. Bohužel, i přes své nesporné ambice a na tuzemské poměry velkolepou výpravu, však Krev zmizelého trpí hned několika neduhy. Tím největším je jeho dvojí pojetí. Je známo, že snímek se kromě klasického kinoformátu dočká i mnohem delší čtyřdílné televizní verze. Zatímco na televizní obrazovce je během několika dílů dostatečný prostor pro vtělení se do příběhů postav, na velkém plátně plyne Krev zmizelého až příliš strnule a původní záměr – dodat pohnutému osudu Helgy punc dramatičnosti – se tak utápí v až příliš složitém spletenci jednotlivých postav. I přes velmi dobrý výkon Vilmy Cibulkové mě smutný příběh Helgy nedokázal upoutat natolik, abych s ní mohl soucítit. Ani emocionálně nejsilnější momenty, ať už se jedná o poválečný návrat do pohraničí, pobyt v komunistickém vězení anebo poslední pohled na západ slunce nad Jeseníky, nejsou podány s dostatečnou přesvědčivostí a z mého pohledu vyznívají do ztracena. Dějová linie je navíc prošpikována dalšími postavami s povětšinou taktéž tragickým osudem, z nichž nejvíce upoutá doktor Blau v podání slovenského herce Martina Huby, byť ani scéna s jeho deportací do židovského ghetta nedokázala příliš oživit emoční prázdnotu, kterou ve mně snímek zanechal.
Pozitivním rysem tak kromě výpravy a exteriérů zůstává kamera, která nám naservíruje i několik lahůdkových záběrů (jako například přejezd vojenského vlaku přes zasněžený horský most) a herecké výkony, z nichž kromě již uvedených hlavních postav nejvíce upoutal nečitelný estébák Lubič v podání v současnosti snad nejobsazovanějšího českého herce Ondřeje Vetchého a hlavně Igor Bareš coby Čevora. Sexuální deviant, jenž se z vesnického číšníka a zloděje stříbrných příborů vypracuje přes kápa v koncentráku, masturbujícího při pohledu na umírající ženy v plynové komoře, až na krajského náčelníka SNB. Bezcitná bestie jdoucí za svým cílem doslova přes mrtvoly, přičemž jakákoliv forma násilí jí není cizí. Jeho osud je s osudem Helgy pevně spjatý jako černá s bílou a tam, kde hlavní hrdinka padá do ještě většího životního bahna, Čevorova kariéra a význam stoupají výš a výš. Myslím, že výkon Igora Bareše je tím nejlepším, co Krev zmizelého nabízí. Dorli v ztvárnění Ester Geislerové, která už pomalu vystupuje ze stínu své slavnější sestry, střídá silnější okamžiky se slabšími a symbolicky tak charakterizuje nevyrovnanost tohoto snímku.
Škoda, že z nesporně zajímavého scénáře nedokázali tvůrci vytěžit víc. Krev zmizelého tak zůstává pouze dalším ambiciózním projektem, který nedokázal naplnit očekávání do něj vkládaná. Jako televizní film se bude jednat nepochybně o dílo nadprůměrné a mnohem zajímavější, na velké plátno je to ale bohužel málo. Přesto si však dovolím tvrdit, že už jen díky několika výborným hereckým výkonům to za shlédnutí stojí. Otázkou však zůstává, jestli jej absolvovat v sedadle kina anebo v pohodlí sedací soupravy před televizní obrazovkou.
Další ambiciózní český filmový projekt zůstávající v půli cesty. Nepříliš strhující zpracování zajímavého scénáře nezachrání ani povětšinou velmi dobří herci.
5 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: Happy Celluloid a Česká Televize
Stopáž: 126 min.
KREV ZMIZELÉHO
[ČR 2005]
Režie: Milan Cieslar
Námět a scénář: Vladimír Körner
Hrají: Václav Jiráček, Radoslav Brzobohatý, Vilma Cibulková, Ester Geislerová, Viktor Preiss, Jiří Lábus, Martin Huba, Václav Mareš, Igor Bareš, Ondřej Vetchý, Petra Špalková, Vladimír Dlouhý, Yvetta Kornová a další...
Premiéra: 10. března 2005
Českých filmů, které Vás nekompromisně čapnou za vlasy vtáhnou do příběhu a provedou několika dlouhými epochami lidského bytí moc není. Na rozdíl od hlavní recenze jsem toho názoru, že film strhující opravdu je a navíc obsahuje vše podstatné, co pro mě dělá podobný snímek filmem zajímavým. Ambicemi načichlý scénář, pohled na „lidství“ z různých úhlů, uvěřitelné postavy se kterými se lze ztotožnit za velmi krátkou dobu a s tím související kvalitní herecký výkony. Jediné co se dá vytýkat je přílišná nahuštěnost děje, který pak občas působí jako schematická kostra příběhu, který mohl být mnohem širší. Přeci jen film popisuje události několika desetiletí. I tento styl vyprávění mi v tomto případě ale nikterak nevadil.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.