À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S druhdy doom metalovými plačkami ANHEAD jsem se čirou náhodou setkal na loňské špektakulární performaci finských WALTARI, kde zastávaly roli předkapely. Nutno říci, že z doomového zakabonění jim na tvářích nezůstalo vůbec nic a na pódiu řádila rozesmátá cross-overová veselice. Řádila, pravda, zkoušela působit rozverně a uvolněně, ale působila spíše křečovitě a nepřesvědčivě. Inu, tréma, říkal jsem si tenkrát, ale pokud kapela nepodléhá trémě i při skládání a nahrávání písní, přiznávám, že jsem se tenkrát mýlil.
Demo vylisované do drážek CD „Pop Orthodox“ rozhodně není hudebním klenotem, přesto by se v některých ohledech dalo označit za dobrý poslech. Tedy přesněji: ve dvou ohledech. V ohledu titulní techno překopávky „Showstars“, jejíž popkulturní debilita podpořená rockově tupým podkladem apeluje na mou zálibu v kýči a pak v ohledu songu „Ein Kleines Schrecklichestück“, který připomíná svéráznou parodii gothic rocku alá XIII. STOLETÍ (což v kombinaci s říkankovým textem o trpaslici a chovném dobytku vyznívá hezky paradoxně).
Ve zbytku alba se žel ničeho většího nedočkáme. Prim hrají popově primitivní klávesové party, ubíjející um-ca-um-ca bicích, které evokuje stereotyp taneční hudby (a je čerta starého platné, že zřejmě úmyslně), nepříliš přesvědčivé vokální linky zpěváka Matěje Lipského a začasté též naprosto úděsné texty, které se pokoušejí o vtip s takovou razancí, až to posluchače bolí. Za vydařenější lze ještě označit „Sebestřednou“, která sice hudebně příliš krásy nepobrala, ale přinejmenším text a vsunuté španělské rytmy zacyklený pseudo-metal-pop trochu nakopávají. Za vyloženě odpornou bych naopak označit „Svatbu“, ve které se odehrává cosi na pomezí podnapilé hasičárenské zábavovky a umravněného katolického punku (skvostný text samozřejmostí: Ona zahazuje kytici / On bude mít ráno opici / Oni pupky jídlem ládují / Divné časy nám tu panují). Trochu například zamrzí, že celkem povedený refrén „Tlusťocha“ hyzdí příšerná anglická slovíčka, která ho lemují... Závěrečný part patří zřejmým inspirátorům ANHEAD, finským WALTARI a jejich „Far Away“ a právě tady je cítit to největší úskalí nahrávky. Pražské pětce chybí ono mocné charisma, instrumentální bravura, lehkost a hravost, kterou nahrazují sice poctivostí, jenže s tou se v hudbě nejdál dojít nedá...
Za pozitiva bych označil povedený zvuk z Hostivaře, dvě zmíněné skladby, několik popěvků, které uvíznou v paměti a také fakt, že navzdory počáteční averzi jsem si na jistou (a zřejmě chtěnou) vlezlost ortodoxních poperů ANHEAD zvykl. K vzplanutí vášně tedy nedošlo. Ani na jednu, ani na druhou stranu. Čili klasický průměr.
Pokus o uvolněné cross-overové album s výrazným pop-parodickým podtextem vyústil do hudební křeče, ze které jako světlé výjimky vystupují dvě opravdu povedené a chytlavé sklady... ANHEAD prostě citelně chybí umělecko-performerské charisma, které tak skvěle prodávají finští WALTARI.
5 / 10
Matěj Lipský
- zpěv
Vladimír Stibůrek
- kytary
Robert Haleš
- bicí
Petr Maliňák
- klávesy, moog
Martin Jandourek
- basa
Hosté:
Henry D
- rap
Anna Neuwirthová
- vokál
1. Showstars
2. Sebestředná
3. Se žením
4. Svatba
5. Tlusťoch
6. Eine kleine Schrecklichestück
7. Far Away
Mám takový dojem, že ANHEAD se na "Pop Orthodox" chytili do vlastní pasti, jejíž podstatě ovšem možná nerozumí ani oni sami. Vymizení zdravě nakažlivého ducha objevování a nenásilných hrátek s hudebním všehomírem z "E=m.c3" je každopádně to tam a současnou "ortodoxně popovou" produkci v duchu upoceného a rádoby veselého mixu metalu a diskotéky nezachrání ani několik světlejších okamžiků, evokujících právě minulou nahrávku. A nutno dodat a zvýraznit, že bohužel.
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.