OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédi SHINING sú dobrým príkladom toho, že „underground“ sa v podstate riadi rovnakými zákonmi šoubiznisu ako mainstream. Pred vydaním prelomovej dosky „III – Angst – Självdestruktivitetens Emissarie“ o čudákovi Kvarforthovi vedeli len fajnšmekri a znalci produkcie jeho labelu Selbstmord Services. Na „trojke“ si však zabúchal Hellhammer a hviezda SHINING zrazu nabrala kurz strmo hore.
Našťastie si títo apoštoli „samovražedného“ black metalu uznanie zaslúžia, čoho najlepším dôkazom je tohto roku vydaný „IV – The Eerie Cold“. Poloakustický začiatok s gilmourovskou(!) gitarou skôr naladí na melancholickú strunu. Do škatuľky s nápisom black metal SHINING smerujú skor v pozatí pulzujúce bicie Hellhammera, tradične strojovo presné a zdanlivo flegmatické, ale v skutočnosti farebné a živé. Napriek tomu, že Kvarforth s až smiešnou zarputilosťou zdôrazňuje, že jeho kapela je poslom sebazmaru a smrti, na mňa „The Eerie Cold“ pôsobí skor ukľudňujúco. Početné akustické medzihry, jemnejšie pasáže (záverečná „Claws Of Perdition“) či doslova smutné melódie síce neprinášajú veselosť či eufóriu, ale fungujú uvoľňujúco, až katalyticky – stačí preskočiť na inštrumentálnu titulnú skladbu. Dvojka „Vemodets Arkitektur“ je snáď najreprezentatívnejšou skladbou: spoza monotónnej steny gitarových riffov a dvojkopákovej paľby sa vynára jemná linka z melodického hľadiska dominantnej basgitary, tradičný poznávací znak SHINING. Po akustickom intermezze sa vráti motív zo začiatku, vygradovaný Kvarforthovým revom – napriek stopáži takmer osem minút ide o vyrovnanú skladbu, čo je nesmiernym plus. A treba dodať, že sa výplňová vata nenatlačila do ani jednej položky playlistu.
Bolo by škoda, keby boli SHINING radení do zástupu zameniteľných (black)metalových spolkov, obhajovaných nanajvýš ich fanatickými fanúšikmi. „The Eerie Cold“ sa nachádza skôr na priesečníku clivého doom metalu à la KATATONIA s hypnotickým, pomalým čiernym kovom razenia BURZUM či MANES – s tým rozdielom, že SHINING nepôsobia naivne či amatérsky začiatočnícky. Miestami sa natíska až prirovnanie s náladou „Damnation“ od OPETH. Ťažko sa dohadovať, či Kvarforth (v booklete komusi ďakujúci za nanútenie psychiatrických liekov) svoju neúprosnú štylizáciu myslí vážne, alebo nie – tento album je proste vynikajúcou ukážkou aktuálneho, aj keď nie avantgardne novátorského metalu, neváhajúcu krížiť fajnové hardrockové vyhrávky zo studne sedemdesiatych rokov, nekompromisnú ideovú a imidžovú dôslednosť na spôsob undergroundových spolkov i súčasnú zvukovú a aranžérsku modernosť. Keď už metal, tak takýto.
Táto nahrávka mala byť epitafom SHINING. Podpis zmluvy s Osmose, nová (vraj živého hrania schopná) zostava a avizovaná doska „V – Besvikelsens Dystra Monotoni“ naznačujú, že sa koniec nechystá, aj keď „štvorka“ má značiť minimálne koniec „čierneho obdobia“. Uvidíme – snáď si to večne sľubujúci Kvarforth ešte nehodí.
„MP3 verzia“, šíriaca sa na internete pekných pár mesiacov, sa zdá byť iným mixom, než je vylisovaný na originálnom nosiči. Na CD tak nenájdete ani Kvarforthov úsmevný monológ.
Vynikajúca ukážka aktuálneho, aj keď nie avantgardne novátorského metalu, neváhajúca krížiť fajnové vyhrávky zo studne hardrocku sedemdesiatych rokov, nekompromisnú ideovú a imidžovú dôslednosť na spôsob undergroundových spolkov i súčasnú zvukovú a aranžérsku modernosť.
9 / 10
1. I Och Med Insikt Skall Du Förgå
2. Vemodets Arkitektur
3. Någonting Är Jävligt Fel
4. Eradication Of The Condition
5. The Eerie Cold (Samvetskvalens Ballad)
6. Claws Of Perdition
Redefining Darkness (2012)
VII: Född Förlorare (2011)
VI / Klagopsalmer (2009)
V - Halmstad (2007)
IV - The Eerie Cold (2005)
The Darkroom Sessions (výber) (2004)
Through Years Of Oppression (výber) (2004)
III - Angst - Självdestruktivitetens Emissarie (2002)
II - Livets Ändhållsplats (2001)
I - Within Deep Dark Chambers (2000)
Submit To Selfdestruction (7'' EP) (1998)
Datum vydání: Neděle, 20. února 2005
Vydavatel: Avantgarde Music
Stopáž: 40:53
Produkce: Rickard Bengtsson a Kvarforth
Studio: The Slaughterhouse
Skvelé, tento album ma dostal po všetkých stránkach. Inštrumentálne a kompozične výborne zvládnuté, totálne naliehavá atmosféra, zabijácky zvuk ... Čo viac sa dá ešte si želať? Len viac takýchto diel a viac takto smrťou páchnuceho vetra do polozasypaného "blackového" podzemia.
Je ťažké presne pomenovať, čo konkrétne z dosky SHINING robí vysoko nadpriemerné black metalové dielo.. Nezameniteľná Hellhammerova rytmika, fantasticky vymyslená a nazvučená basgitara, celková mixáž (ktorá krásne vyvažuje pomer medzi zrozumiteľnosťou a black metalom), rockové aranže a vsuvky, či nečakané a sugestívne spestrenia (napr. monológ na začiatku piatej minúty v titulnej "The Eerie Cold")..
To všetko sú oddeliteľné a pomenovateľné esencie, pod ktorými však v rozsiahlych plochách jednoduchšieho black metalu stále počuť čosi výnimočné.. Bentonovské drísty o samovraždení nežeriem, hudbu "IV - The Eerie Cold" naopak aj s navijákom..
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.