OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čakanie na Godota menom „Loser“ (alebo naopak?), na druhé „Odelay“ či „Mellow Gold“, tak znie stručné résumé kariéry Becka Hansena po prelomových rokoch 1994-1996. Málokto tomuto strelenému týpkovi ostal verný, a tak vám všetkým, čo pomaly prestávate čítať, hneď zfleku oznamujem, že sa to podarilo. „Guero“ je KURVA dobrý album.
Eklektický mix šušľavých Mexičanov v zafúľaných flanelkách, prepoteného turistu v havajskej košeli, neoholeného country speváka, žijúceho päťdesiat rokov mimo realitu, „funky“ a „groovy“ beatov, indie rocku hraného spoza hranatých okuliarov s hrubým čiernym rámom či hojdajúcich sa reťazí ťažkých hiphoperov, né? To všetko tu nájdete, to všetko si nahral BECK (takmer) sám. „Guero“ je šialená doska, lenivá, kľudná až ležérna (nevypadne vám tá cigareta z kútiku úst, pán Hansen?) a pritom schopná roztancovať každý atóm každej molekuly vášho tela. Debilná, lo-fi znejúca party music, na štvrtú hodinu rannú k piatemu litru sangrie a k poslednému tackavému pokusu o tanečné kroky – pritom plná sofistikovaných aranžérskych vychytávok, umelých beatov a samplov spod rúk The Dust Brothers, ktorí vošli do dejín ako „Tí-kvôli-ktorým-sa-CHEMICAL-BROTHERS-volajú-tak-ako-sa-volajú“. Ako by znel štrbavý dedo s otrieskanou španielkou, podporovaný sláčikovým kvartetom? „Missing“ napovie. Cesta do Latinskej Ameriky na korbe zeleninárskej dodávky? „Qué Onda Guero“. Manifest? „Hell Yes“. „Hell yes/Práve takto sa hýbem/To je to čo robím/Tak si to ráčte užiť/Hell yes/Už to zapínam/Moje nohy sa hýbu/Volám ťa von“. BEATLES? Syd Barrett? „Broken Drum“. Všetko dokopy s vsuvkou ako od spoločensky unavenej ruskej spoločníčky? Nech sa páči, „Rental Car“. Bezstarostné kolísavé skladby na letnú cestu po cestách druhej triedy, soundtrack k slnečnej vyhni s hlavou strčenou v senníku.
Ale áno, občas to nesadne, občas je toho dosť, z času na čas vyskočí gumený čertík déjà vu. Ale vždy inde a nikdy sa skutočne nezľaknete, nanajvýš sa prevalíte na druhý bok. Psíček a mačička roku 2005 majú mixér Moulinex a tak je všetko pekne rozmiešané, neidentifikovateľná hrudka vám skriví úsmev len nachvíľu a zriedka.
BECK nie je (a nikdy nebol) inovátor. Na „Guero“ nevymyslel zhola nič; ale povedzte, vymyslel Elvis Presley gitaru? Senilný knihovník Hansen len pozbieral to, čo našiel na zemi, to, čo zo svojich napchatých vreciek postrácali tí, čo išli náhodou (alebo nie?) okolo.
A znie to ako história populárnej muziky od roku 1950 dodnes, sledovaná cez prizmu vynikajúceho tripu. Diskotéka vašich rodičov, strihnutá tými najsofistikovanejšími pastelkovými chemickými meničmi zmyslov. Neviete, či vám z toho nepríde tak zle, ako ešte nikdy. Ale zatiaľ to ŠĽAPE!!!
Funky-groovy-country-folk-hip-hop-rock&popadelica! Bravó, Becku!!!
9 / 10
Beck Hansen
- všetko možné
okrem
The Dust Brothers
- beaty
Jack White (WHITE STRIPES)
- basa
ostatní
- všeličo
1. E-Pro
2. Qué Onda Guero
3. Girl
4. Missing
5. Black Tambourine
6. Earthquake Weather
7. Hell Yes
8. Broken Drum
9. Scarecrow
10. Go It Alone
11. Farewell Ride
12. Rental Car
13. Emergency Exit
14. Send A Message To You (bonus track)
Guero (2005)
Sea Change (2002)
Midnite Vultures (1999)
Mutations (1998)
Odelay (1996)
One Foot In The Grave (1994)
Mellow Gold (1994)
Stereopathetic Soulmanure (1994)
A Western Harvest Field By Moonlight (1994)
Golden Feelings (1993)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Geffen / Interscope / Universal
Stopáž: 54:28
Produkce: Beck Hansen a The Dust Brothers
Studio: The Boat
Ked sa rano po party zobudis rozbity na gauci, vsetci su uz prec a potrebujes upratat byt, lenze sa ti nechce. Tak si mozes pustit tento album a valat gule este o hodinku dlhsie. Naj. skladba: E-pro
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.