OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Být dobrým policistou v současném velkoměstě obnáší mnohem více, než svědomité plnění služebních povinností a pečlivé dodržování zákonných norem. Romantická představa četníka vyzbrojeného pouze gumovým obuškem a kráčejícího městem, kdy jen pohled na něj vzbuzoval respekt, už dávno vzala za své. Brutalita a drzost zločineckých gangů, pojmy jako respekt a strach ze strážců zákona nezná. Jiná cesta, než se praktikám zločinců přizpůsobit a nejednou sáhnout k jejich metodám, pro dobrého policistu totiž neexistuje. Kde se však nachází morální hranice oddělující spolupráci s opačnou stranou zákona v zájmu dosažení cíle a spoluprácí, která přeroste v regulérní zločin, kde už ani zájem dosažení cíle nestačí k tomu, aby tuto spolupráci posvětil? A jak velikou cenu je nutné za takovéto pochybení zaplatit?
Léo Vrinks (Daniel Auteuil) je dobrým policistou. Vede jedno z elitních oddělení pařížské kriminální policie (BRI) a má velice schopný tým, na který se může kdykoliv spolehnout. Policejní práce pro něj nepředstavuje kariérní postup a teplé místečko na ředitelství. Mnohem raději pracuje na ulici, mezi společenskou spodinou, kterou tvoří násilníci, prostitutky anebo přistěhovalecké gangy. Za léta své praxe se s tímto prostředím dokonale sžil a mezi těmito lidmi našel i spoustu „spojenců“, kteří se za občasné poskytnutí důležitých informací stali jeho chráněnci. S dodržováním práv zatčených a normami jasně vymezujícími donucovací prostředky od policejní brutality si příliš starosti nedělá. V jeho prospěch však jednoznačně hovoří výsledky, kterých on a jeho tým dosáhli.
Obrat v jeho kariéře přichází ve chvíli, když policejní ředitel Robert Mancini (André Dussollier) opouští svůj post a jako nástupce si přeje právě Léa. Na toto místo si však dělá zálusk i Denis Klein (Gérard Depardieu). Šéf druhého oddělení kriminální policie (BRB) je Léův protipól. Ačkoliv i za ním jsou vidět úspěchy, policejní kariéra pro něj znamená hlavně moc, přičemž si je velmi dobře vědom existence přímé úměry mezi výší postu a rozsahu moci, který s sebou tento post přináší. Kdysi bývalí přátelé, dnes pouze vzájemně se tolerující kolegové se od této chvíle stávají soky v boji, z něhož může vzejít pouze vítěz a poražený. Vše se navíc odehrává v době, kdy Paříží otřásá série přepadení bankovních vozů velmi dobře organizovanou a vyzbrojenou lupičskou skupinou. Ten, kdo odhalí a dopadne gang, má velikou šanci na kariérní postup...
Režisér Olivier Marchal natočil tento příběh seskládáním několika skutečných událostí a naplno zúročil své zkušenosti nabyté léty policejní praxe. Hlavně první polovina snímku disponuje neuvěřitelnou dynamikou děje vyžadující si neustálou pozornost. Veliké množství postav z pařížského podsvětí s jejich osobními minipříběhy slouží pouze jako prostředek k utvoření si obrazu o každodenní práci policistů v ulicích. Sugestivitě obrazů hlavního města Francie plného zločinu, kde brutální násilí je stejně běžné jako ranní mytí zubů, napomáhá hlavně práce s tmavými kamerovými filtry. Temnota a ponurost sálající z jejich záběrů je až mrazivá a těžko lze uvěřit tomu, že je to ta samá Paříž, jenž je častým cílem romantických výletů. K nenásilnému a velmi podařenému prolnutí tradice poctivé francouzské kriminálky 70-tých a 80-tých let s moderním pojetím současného akčního thrilleru napomáhají jak přesvědčivé výkony obou hlavních protagonistů na straně jedné, tak dynamické střihy, prolínání různých dějových linií a technicky výtečně zvládnuté akční scény na straně druhé. Daniel Auteuil svým pojetím nesmlouvavého detektiva-samorosta dává zcela nápadně vzpomenout na nezapomenutelné drsňáky Jean Paula Belmonda a Aláina Delona a tak trochu vrhá stín na svého slavnějšího kolegu Gérarda Depardieu, kterému se v pro něj poměrně netradiční roli nedostává tolik prostoru.
Jestliže ve scénách zobrazujících pátraní po zločincích a realitu pařížského podsvětí plave Marchal jako žralok ve vodě, tak v počátku druhé části snímku jeho vyprávění ztrácí na dynamice a v některých momentech sklouzne až k mírnému koketování s kýčovitostí melodramatických scén. Tmavé kamerové filtry jsou vystřídány záběry na prosluněné město jakoby kontrastující s nelehkou situací, do níž se Léo svým pochybením dostal. Snaha za každou cenu přiblížit všechny aspekty života policisty je v některých případech až příliš křečovitá, což se naplno projevuje v dialozích hlavních protagonistů se svými manželkami, kde je aplikováno zjednodušující schéma představující jeho jako své práci oddaného člověka, pro něhož je rodinný život až na druhém místě a ji jako věčně čekající a tolerující manželku.
I přes zcela předvídatelný a očekávaný závěr a několik zmiňovaných nedostatků nelze jinak, než 36 QUAI DES ORFÉVRES (záměrně uvádím originální francouzský název, neboť ten český distribuční je přinejmenším podbízivý) přijmout s radostí. S radostí nad faktem, že francouzská kinematografie po letech „hollywoodizace“ přichází opět s filmy obsahujícími její vlastní tvář a osobitost. Tradiční francouzská krminálka má tak v existenci tohoto snímku další životodárnou injekci.
Velmi dobrý film na pomezí thrilleru a dramatu pojednávající o osudovém setkání dvou mužů stojících na stejné straně zákona. Tradice kvalitní francouzské kriminálky jde ruku v ruce se současnými trendy podobně laděných snímků. Příznivcům žánru jednoznačně doporučuji.
7,5 / 10
Vydáno: 2004
Vydavatel: Gaumont / Bioscop
Stopáž: 110 min.
36 QUAI DES ORFÉVRES
[Francie 2004]
Režie: Olivier Marchal
Scénář: Olivier Marchal
Kamera: Denis Rouden
Hudba: Erwann Kermorvant, Axelle Renoir
Hrají: Daniel Auteuil, Gérard Depardieu, André Dussollier, Roschdy Zem, Valeria Golino, Daniel Duval, Francis Renaud, Catherine Marchal, Guy Lecluyse, Alain Figlarz a další ...
Premiéra v ČR: 16. června 2005
Ledově chladný i vroucně přitažlivý je tento film. Pochmurná atmosféra všedního dne policejního předáka je zde vykreslena do obdivuhodných hlubin, to vše bez zbytečně táhlých dialogů. S jednotlivými postavami se celkem snadno identifikujete, jsou uvěřitelné - což u podobných filmů nebývá pravidlem. V první polovině slibně roztočený kolotoč příběhu působí velmi realisticky místy až naturalisticky, škoda jen, že příběh lze v některých klíčových částech snadno předvídat. I tak se jedná o jednu z nejzajímavějších kriminálek se silně dramatickým nádechem poslední doby.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.