OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Chrocht chrocht prasátko se vrací, tak koukejte vyčistit chlívek. Tohle totiž není jen tak ledajaké prasátko. Tohle je pořádná svině, která se na vás přilepí a vy se ji jen tak nezbavíte. Navíc je hrozně návyková a ve svém počínání velmi rafinovaná. Svým čím dál hlasitějším chrochtáním si v našem prasečáku už vybudovala slušné renomé a s tímto kvílením se nám nabízí už počtvrté.
S tvorbou těchto vyškovských svérázů jsem byl do současné doby obeznámen pouze coby návštěvník jejich koncertních vystoupení. Obzvláště v žánru zvaném grindcore je někdy rozdíl mezi živou produkcí a studiovou nahrávkou jako mezi dnem a nocí, a tak můj přístup, i přes spokojenost s koncerty PIGSTY, byl k novince snad až příliš opatrný. Ačkoliv opatrnosti není nikdy nazbyt, tentokráte skutečně nebyla namístě, protože "Pigsty Are Back" je deskou dobrou. Vyznavači kvalitního grindore (apropos existují i vyznavači nekvalitního grindcore?) přináší slušnou nálož dobře osvědčených postupů pro tento žánr, jakými jsou rychle (dobře) nasypané bicí, drtící riffy a několik vskutku prasečích hlasových poloh - od dávyvého jekotu, přes klasický řev až po vepřový ryk. Vše umně zaranžováno do chutného zvukového koláče, přesně tak, jak to máme radi. Ač nic objevného, ve svém žánru velmi ucházejícího. Nadstandard pak přichází v podobě mnoha zajímavých samplů nezřídka pocházejících ze starších českých filmů, které by se hodily spíše jako intro nějaké velmi temné metalové kapely z Bavorska. V tomto kontextu to však nevyvolává úsměv na tváři, nýbrž uznalé pokývání nad zajímavým a s nadhledem pojatým zpestřením grindového kolotoče.
Nejednomu milovníkovi vepřových laskominek by tohle pošušňáníčko stačilo, ale jak jsem již říkal, tohle prasátko je velmi rafinované a ví, jak se má správně stolovat. Ví, že jídlo tvoří několik chodů. Chody jsou v tomto případě 3. Tři části, na které je deska rozdělená. tři rozdílné pasáže, z nichž ta prostřední mi po prvním poslechu způsobila menší šok. Grindující sypání má na chvíli pauzu a ke slovu přicházejí podladěné kytary a nu-metalové riffování... a ty rytmy bicích... hm, kde jsem to jen... koho mi to jen... mám to! Fakt jsou tam slyšet MESHU. Sice jen velmi vzdáleně, ale jsou. A ten povědomý a charismatický hlas... No jo, oni DARK GAMBALLE jsou ze stejného města, tak proč si přátelsky nevypomoct "zapůjčením" svého vokalistu pro tento "experiment". Nutno říci, že velmi zajímavý a povedený experiment. Ani bych nic nenamítal, kdyby se tvorba PIGSTY ubrala tímto směrem. Závěrečná část však nabíra zpětný kurz a nese se opět na grindové vlně. Možná ještě zběsilejší a divočejší, než začátek nahrávky.
Musím říct, že tento neortodoxní přístup je mi velmi sympatický a snahu nestát na místě, když je podepřena i odpovídajícími výsledky, nemůžu ocenit jinak než pozitivně. K tomu připočtěme kvalitní produkci, pěkný booklet a zábavné texty a máme to za sedm a půl.
PS: Pánové, nehrajte tolik toho Kvejka, hrozně to otupuje mozek a zabíjí čas. Přečtěte si radši nějakou pěknou knížku!
Neortodoxně pojatý grindcore od malého, milého a hodného prasátka.
7,5 / 10
1. Senstitive People Love Music
2. The Universe Pig + Monkey = The Essence Of Existence
3. End Of All Lies
4. Crush
5. Angels
6. Pigs Are Back
7. Pig Football
8. Quadamage
9. Good Glock
10. False Preachers
11. Blind Lambs
Planet Of The Pigs (2009)
Living Dead Stars (EP) (2007)
Pigs Are Back (2005)
Spiders (EP) (2003)
The Return (2002)
The Universe Pig + Monkey = Essence Of Existence (EP) (2001)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Bizzare Leprous Productions
Stopáž: 42:53
Produkce: Jari (SWE) a Standa Valášek
Studio: Šopa, Lipov
chro chro chro, groooooowl:)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.