OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud jste o MOSTLY AUTUMN dosud neslyšeli, nenechte se mýlit jejich gotickým klišé zavánějícím názvem. I já se musím přiznat, že mi tato kapela dosud unikala. Vlastně jsem na jejich stránky zavítal až poté, co jsem na jméno jejich zpěvačky Heather Findlay narazil na posledním počinu AYREON, „The Human Equation“. A že si mistr Lucassen nevybírá špatné hosty je již známo. To však byla pouze cesta k MOSTLY AUTUMN, poznání jejich tvorby bylo příjemné překvapení.
Tato zajímavá skupina se zrodila v Anglii z iniciativy kytaristy Bryana Joshe, který je i hlavní tvůrčí postavou. Abych nechodil okolo horké kaše, z jeho hudby je přímo cítit láska k hudbě PINK FLOYD. MOSTLY AUTUMN jsou klasickou rockovou kapelou se silnou emocionální složkou a s velmi vkusným nádechem podzimní atmosféry. Chvílemi je to táhne progresivním směrem, chvílemi sklouznou do folkových motivů (ostatně mají za sebou i turné s BLACKMORE´S NIGHT). Střídají akustický i zkreslený zvuk kytar se silnou podporou klavíru (některá kombinované sóla elektrika/klavír jsou kouzelná), ale využívají i dalšího širokého spektra nástrojů, fléten, tamburín a dalších. Příjemné je, že jejich hudba působí velmi střídmě a i přes větší počet sólových nástrojů nikdy nemá tendenci být přeplácanou nebo překombinovanou. Začátek alba se nese převážně ve svižném tempu, svižném na poměry těchto Angličanů. Prvním ze šperků „Storms Over Still Water“ najdeme ve třetí skladbě, „Ghosts in Dreamland“, kde posluchač získává dojem, že rytmus udávajícím nástrojem je klavír. Ten se ale „přepne“ do až lucassenovských kláves a mění celkovou barvu hudby, přirozeně a uvolněně. Nevím zda to vůbec dává smysl, ale z melancholického nádechu písní MOSTLY AUTUMN jakoby sálala pozitivní energie. „Heart Life“ je první „baladickou“ skladbou, ale opět je hudba plynulou melodickou říčkou a především emocionální nádech je zcela nenucený. To považuji za hlavní klad MOSTLY AUTUMN.
V „Black Rain“ najdeme hlavní (a bohužel jediný) hit alba. Nejsilnější hudební zážitek se skrývá v „Candle To The Sky“, sice je zde inspirace zmíněnými růžovými velikány znát asi nejvíce z celé desky, ale zato si z nich vzali to nejlepší, barevnou hudbu plnou emocí, nicméně nádherná sóla na flétnu a zajímavé instrumentální nápady i působivý refrén je jejich. Neméně zajímavou krásu smutné melodie nás MOSTLY AUTUMN nechají ochutnat v následující, velmi pomalé písni „Carpe Diem“, dalo by se říci duetem pro klavír a ženský zpěv, posléze i se sólovou kytarou. A v podobně melancholickém duchu pokračuje i titulní „Storms Over Still Water“ a příjemné akustické zakončení, „Tomorrow“.
Pochopitelně i u MOSTLY AUTUMN najdeme určitá negativa, jako například občasné opakování se akustických motivů, někdy až přílišná rozvláčnost a malá chytlavost refrénů, ale klady tentokrát výrazně převyšují. MOSTLY AUTUMN bych doporučil především všem „podzimním“ kapelám, které svůj pochmurný nádech vytváří v křeči a utápí se v přeplácanosti.
MOSTLY AUTUMN doporučuji všem, co si potrpí na klasickou rockovou hudbu a pěkné melancholické melodie. Hudba na „Storms Over Still Water“ je klidná, plná zajímavých instrumentálních pasáží a navíc zahraná zručnými hudebníky.
7,5 / 10
Bryan Josh
- zpěv, kytary
Heather Findlay
- zpěv, kytara, tamburína, flétna
Angela Gordon
- flétna, zpěv
Liam Davison
- kytary, zpěv
Iain Jennings
- klávesy, zpěv
Andy Smith
- basa
Andrew Jennings
- bicí
1. Out of the Green Sky
2. Broken Glass
3. Ghosts in Dreamland
4. Heart Life
5. The End of the World
6. Black Rain
7. Coming To...
8. Candle To The Sky
9. Carpe Diem
10. Storms Over Still Water
11. Tomorrow
Storms Over Still Water (2005)
Passengers (2003)
Catch The Spirit - The Complete Anthology (2002)
Music Inspired By The Lord Of The Rings (2001)
The Story So Far (2001)
The Last Bright Light (2001)
The Spirit Of Autumn Past (1999)
For All we Shared (1998)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.