OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když v roce 1997, po vydání veřejností kladně přijatého alba „Soul Searching Sun“, opustil zcela nenadále Keith Caputo řady LIFE OF AGONY, bylo to s touhle kapelou jako na houpačce. Nejprve se zdálo, že další fungování skupiny bez charakteristického Caputova hlasu je nemyslitelné, avšak překvapivě zdatná vokální náhrada v podobě Whitfielda Cranea z UGLY KID JOE a především slušné ohlasy na koncerty, které proběhly v novém složení, to vše se zdálo jako nadějný odrazový můstek do nové etapy „života v agónii“. Nakonec však přešla skutečná agónie v trvalý stav a LIFE OF AGONY v roce 1999 definitivně odumřeli. I díky kompilaci „1989-1990“ a desce „Unplugged At Lowlands Festival ´97“ vydané až v roce 2000 se sice na skupinu zcela nezapomnělo, ale naděje na obnovení činnosti a na nové album si dělal jen málokdo. Ale jak už bývá v poslední době zcela běžné, je tu návrat v původní sestavě a tedy i se samotným Keithem za mikrofonem, což fanoušky starých dobrých LIFE OF AGONY jistě potěšilo už při reunionových koncertech a z nich vydaného živého CD a DVD „River Runs Again“.
Ta hlavní prověrka životaschopnosti obnovené skupiny však přišla až s novým albem „Broken Valley“, které vyšlo pod záštitou vydavatelského gigantu Sony/BMG. Co tedy očekávat od tohoto návratu? Samozřejmě jistotu, ale také se to dá označit jako „hra na jistotu“. LIFE OF AGONY zkrátka navázali na svoji minulost a pokračují plynule ve svém vývoji nevývoji. Všichni milovníci starých desek těchto rockerů proto mohou spokojeně usednout ke hodokvasu a vychutnat si typickou melodiku a specifický vokální výraz, který udělal z LIFE OF AGONY v minulosti značně uznávanou a obdivovanou skupinu. Odmyslíme-li si však fakt, že část nadšení z nové desky pramení především z dlouhého půstu, který svým fanouškům skupina dopřála, a položíme současný materiál těsně vedle časem pouze zdánlivě omšelých starých desek, najednou zjistíme, že konkurovat předrozpadovým LIFE OF AGONY se s albem „Broken Valley“ dá hodně těžko. Ne že by skladby postrádaly hitové ambice, hned úvodní „Love To Let You Down“ je velmi našlápnutá a snadno zapamatovatelná pecka, ale vše jakoby zůstávalo tak nějak na povrchu, hloubku propracovaných skladeb minulosti prostě nenalézám a byť jsou skladby velmi příjemné na poslech, skličující a emotivní podtón, který byl tak důležitým aspektem třeba na desce „Soul Searching Sun“ je cítit jen ve velmi omezené míře. Caputův hlas má sice stále tu nezaměnitelnou barvu a výraz, avšak jeho sténání a bolestiplné frázování se mi jeví trochu méně uvěřitelné. Celkově to však nic nemění na skutečnosti, že se skupině podařilo vrátit a že jsou to znovu typičtí a nenapodobitelní LIFE OF AGONY. Možná není reunionová forma ještě zcela optimální, ale rozhodně jsem zvědav, co přijde dál.
Reunion LIFE OF AGONY je jedním z těch, které nejsou dle mého názoru zbytečné, a nutno uznat, že se skupině v mezích možností podařil. To, že nesdílím až takové nadšení jako někteří jiní, nic neubírá na skutečnosti, že „Broken Valley“ jsou typičtí a nenapodobitelní LIFE OF AGONY a že jejich hudba má své místo i v dnešním hudebním světě.
7 / 10
Keith Caputo
- vokál
Joey Z
- kytara
Alan Robert
- basová kytara
Sal Abruscato
- bicí
1. Love To Let You Down
2. Last Cigarette
3. Wicked Ways
4. Don't Bother
5. Strung Out
6. Junk Sick
7. The Calm That Disturbs You
8. No One Survives
9. Justified
10. The Day He Died
11. Broken Valley
12. Room 244
Broken Valley (2005)
River Runs Again - Live 2003 (2003)
The Best Of Life Of Agony (2003)
Unplugged At Lowlands Festival '97 (2000)
1989-1990 (demá a B-sides) (1999)
Soul Searching Sun (1997)
Ugly (1995)
River Runs Red (1993)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Sony / BMG
Stopáž: 43:41
Produkce: Greg Fidelman
Studio: Sunset Sound Recording Studio, Westlake Studios
Toto už je celkom iná kapela. Pritom je tu všetko, čo kedysi robilo LIFE OF AGONY obľúbenou kapelou množstva ľudí - Keithov naliehavý spev, tradične dobrá muzika na pomedzí rocku a HC, i osobné a tradične neveselé texty. Dnes tomu chýba prepotrebná presvedčivosť a bezprostrednosť, ktorá svojho času tvorila čarovnú auru tejto legendy.
Presne tak, ako píše Noisy, zostáva to na povrchu...
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.