PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Všudybyl Peter Tätgren se zklidnil. Ale pamětníci metalových časů ne tak dávných si dozajista vzpomenou, kterak Peter zvládal produkovat, muzicírovat s HYPOCRISY, ABYSS (blackový chlívek, vyluzovaný všemi členy HYPOCRISY, jenže s prohozenými nástroji) a překvapivě progresivní záležitostí PAIN a aby toho nebylo málo, odskakoval vypomáhat na šňůře bestiálním krajanům MARDUK. Momentálně existuje pro Petera triumvirát aktivit – PAIN, studio Abyss a samozřejmě HYPOCRISY, se kterými uklohnil další počin. Vydání Hlavy 22 provázela série fanouškovských výkřiků, že noví HYPOCRISY jsou vlastně trochu tvrdšími PAIN a kdesi cosi. Býčí bobky, pravím já. Catch 22 je album, kráčející v nejlepších šlépějích moderního extrému, jaké si člověk dovede narýsovat. Líbí se mi, s jakou benevolencí a mistrovstvím umí tahle trojice propojit zdánlivě neslučitelné hudební polohy. Stále jasně patrná zůstává agresivita melodické deathu, promíchaná s hardcorovou slabostí pro ukřičené refrény. Rozjezdová Don´t Judge Me si to ještě valí v poměrně očekávaném korytu, ale už následující Destroyed volnomyšlenkářsky servíruje chytlavý refrénový popěvek. Většina tuhých paleb (a že jich je na Catch 22 pár je!) soustřeďuje destruktivní energii do brutálně naporcovaného riffování, které se přerývavě škube a zároveň doplňuje s celistvějšími plochami Tätgrenova plamenometu. Vzniká tak brilantní ucelenost, kráčející v družném sevření s hovězí přímočarostí a nespoutanou energií. Do už tak horkého koktejlu si svoje přisadí neposeda Szöke se svojí baterií a taktéž basstard Mikael Hedlund, jehož rákoska přede spokojeně jako orající Zetor. Zvuk z Abyssu je samozřejmě skvělý, ale, říkám to již posté, přeci jen dost opotřebovaný...
Progresivní náplň můžete naplno rozeznat už v ostrých kanonádách. Je zcela zjevné, že se Tätgren a spol. poohlédli po zámořské nu-metalové scéně a pak to zmáčkli „po jejím“ s takovou vervou, až by všem těm Párkům a Bizkitům popraskaly uhři. Vrcholné číslo Turn The Page prezentuje takový přímočarý kravál naboostované kytary a basy, až se mozkovna nadouvá. A samozřejmě nesmí chybět painovsky řízný křiklavý refrén...
Jak bývá u HYPOCRISY dobrým zvykem, nezapomíná se ani na poklidnější a procítěnější polohy, které přeci jen více zasahují do hájenství PAIN. Jenže jsou vskutku výtečné! Edge Of Madness kombinuje melancholický klavírek s truchlivě sestupným riffem, který „vynalezli“ PARADISE LOST v písni True Belief. Tätgren sestrvává ve svém polozpěvu, polořevu a výsledek překypuje skvělou atmosférou. Hodně překvapivý je i předposlední opus Seeds Of Chosen One, který si svým zapeklitým kytarovým motivem hlasitě říká o srovnání s IN FLAMES. Vyklidněnější projev Catch 22 uzavírá v pdobě kousku All Turns Black, který už opravdu vzbuzuje dojem, že si někdo popletl kapely. Naprosto dokonale by se hodil na první bezejmenné album Bolesti, na Catch 22 přeci jen působí trochu cizorodě. Což mu ale nikterak neupírá jeho kvality.
Pokud shrnu svoje dojmy na jednu hromadu, pak vzejde zhruba toto. HYPOCRISY mají kuráž stavět svoje fanoušky před poměrně nečekané situace a hlavně mají kuráž tepat staré haraburdí novým způsobem. Produktem takového přístupu je chytlavé a přesto zatraceně výbušné album, které švédskému triu dělá jen a jen čest.
Pokud shrnu svoje dojmy na jednu hromadu, pak vzejde zhruba toto. HYPOCRISY mají kuráž stavět svoje fanoušky před poměrně nečekané situace a hlavně mají kuráž tepat staré haraburdí novým způsobem. Produktem takového přístupu je chytlavé a přesto zatraceně výbušné album, které švédskému triu dělá jen a jen čest.
9 / 10
Peter Tätgren
- kytara, zpěv
Lars Szöke
- bicí
Mikael Hedlund
- basa
1. Don´t Judge Me
2. Destroyed
3. On The Edge Of Madness
4. A Public Puppet
5. Uncontrolled
6. Turn The Page
7. Hatred, Another Dead End (For Another Dead Man)
8. Seeds Of Chosen One
9. All Turns Black
A Taste Of Extreme Divinity (2009)
Don't Judge Me (single) (2008)
Virus (2005)
Virus (EP) (2005)
The Arrival (2004)
Catch-22 (2002)
10 Years Of Chaos And Confusion (compilation) (2001)
Live & Clips (DVD) (2001)
Into The Abyss (2000)
Hypocrisy (1999)
Hypocrisy Destroys Wacken (live) (1999)
The Final Chapter (1997)
Abducted (1996)
Carved Up (single) (1996)
Maximum Abduction (EP) (1996)
HYPOCRISY / MESHUGGAH (split) (1996)
The Fourth Dimension (1994)
Inferior Devoties (EP) (1994)
Osculum Obscenum (1993)
Pleasure Of Molestation (EP) (1993)
Penetralia (1992)
Rest In Pain (re-recorded demo) (1992)
Rest In Pain (demo) (1991)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 41:19
Produkce: Peter Tätgren
Studio: Abyss
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.