OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédská kapela BESEECH se za několik posledních let stala stálicí severské scény a po dvou letech vypouští další studiové album. Tentokrát své dítko pojmenovali „Sunless Days“. Poslední řadovka příliš nového nepřinesla a jako nástupce „Soul Highway“ byla spíše rozčarováním. Nicméně jak se zdá, tak právě na minulém albu si BESEECH vytyčili směr své další tvorby. Ostatně mají za sebou pochmurnou, doom/gothic metalem načichlou minulost, kouzelný melancholický rock své nejlepší desky a mírné flirtování s hutnějším zvukem (a zároveň určité zakolísání) na počinu minulém.
První singl z nové desky, úvodní „Innerlane“, byl velmi silnou návnadou. Rytmicky těžká skladba s ponurou atmosférou plnou úzkosti a strachu slibovala stylový přerod severských melancholiků. Již před minulým albem od skupiny odešel po deseti letech Klas Bohlin a jejich tvorba se doomovým kořenům notně vzdálila. Přesto až nyní je cítit, že skupina se pustila do experimentu s tvrdšími rify a hutným zvukem. I když by se spíše hodilo říci, že se k nim vrátila, to pro ty co pamatují „…From A Bleeding Heart“. Ovšem nyní znějí mnohem moderněji a po zvukové stránce není albu co vytknout. V některých skladbách docílili zajímavé symbiózy úderného rytmu s jejich charakteristickými, zasněnými melodiemi, kde se v hradbě kytar proplétají lehké klávesové motivy. Takto se nám BESEECH představí například v další hitovce „Last Obsession“ nebo v pochmurné, ale o to zajímavější „A Bittersweet Tragedy“, kterou se neváhám nazvat současným vrcholem alba. Mezi tyto inovativně laděné skladby jsou vpleteny písně více připomínající alba minulá. Na limitované edici je navíc skladba „Manmade Dreams“ z „Black Emotions“ v elektronickém kabátě, který jí velice sluší, a emotivněji pojatá baladička „Lost“. Že se kompletní přerod nakonec neudál jsem vlastně rád, nakonec by mi asi pod příslibem hutnější metalovější hudby chyběly jejich lehké podzimní melodie. Magická přirozenost jejich hudby je i nyní charakteristickým rysem, díky které pro mě BESEECH nadále zůstávají vedle LAKE OF TEARS favority na scéně švédského melancholického rocku. Ve skupině se nic podstatného neudálo, pouze přibyl nový kytarista Manne Engsttröm (FATAL EMBRACE, SUNDOWN, CEMETERY). Za mikrofonem se nastálo se svým hlubokým hlasem uhnízdil charismatický Erik Molarin a společně s Lotou Höglin tvoří pěvecké duo, které je jednou z mnoha předností této kapely.
Již na „Drama“ BESEECH koketovali s modernějším přístupem, nicméně „Sunless Days“ je v tomto ohledu vyzrálejší a celistvější album. Sice nepůsobí na emoce tak silně jako „Souls Highway“, ale v mnoha ohledech se mu může směle v tváří v tvář postavit. Už je to tak, že BESEECH (respektive hlavní skladatel Robert Vintervind) mají talent na pěkné, působivé melodie a toto album v jejich diskografii může stát se vztyčenou hlavou.
BESEECH opět dokazují, že mají talent na pěkné, působivé melodie. Tentokrát se pustili do experimentu s modernějším zvukem a některé kousky jsou moc povedené. „Sunless Days“ působí vyzrálejším dojmem než album předchozí a v jejich diskografii může stát se vztyčenou hlavou.
7,5 / 10
Lotta Höglin
- zpěv
Erik Molarin
- zpěv
Robert Vintervind
- kytara, programování
Manne Engsttröm
- kytara
Mikael Back
- klávesy
Daniel Elofsson
- basa
Jonas Strömberg
- bicí
1. Innerlane
2. The Outpost
3. A Bittersweet Tragedy
4. Everytime I Die
5. Devil's Plaything
6. Lost
7. Last Obsession
8. Emotional Decay
9. Restless Dreams
10. The Reversed Mind
11. Manmade Dreams (re-make)
12. Lost (emotional version)
My Darkness, Darkness (2016)
Sunless Days (2005)
Drama (2004)
Souls Highway (2002)
Black Emotions (2000)
...From A Bleeding Heart (1998)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 51:57
Produkce: Christian Silver a BESEECH
Studio: Studiomega
Ano, souhlasím. BESEECH navazují na předešlou (mimochodem velmi nevyváženou) desku „Drama“. Přiznám se, že mi daleko více seděla jejich minimalistická rocková poloha, kterou prezentovali na zatím suverénně nejvýraznějším albu své diskografie „Souls Highway“. Cit pro silné melodie zůstal, avšak dřívější křehkost a zranitelnost je nenávratně pohřbena pod nánosem poměrně tradičního gothic metalového aranžmá. Škoda.
BESEECH pro mě měli vždy určité kouzlo a vlastně ani nevím proč na mě jejich melodie tolik působí. Byť v této hudbě těžko nalezneme originalitu stylotvůrců, přívětivá hitovost i špetka té osobitosti přináší příjemně poslouchatelný materiál i na aktuálním počinu „Sunless Days“. Album „Souls Highway“, mého favorita v diskografii BESEECH, se jim sice překonat nepodařilo, ale i tak pociťuji značnou spokojenost.
Lepsie ako Drama, a ze sa vydali touto popularnejsou cestou ma neprekvapuje. Naj. skladba: Devil's Plaything
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.