OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Imitátoři nejsou v uměleckém světě ničím neobvyklým. Snaží se nás zabavit tím, že pokud možno co nejpřesněji a nejvtipněji zároveň imitují chování politiků, herců anebo jiných známých osobností. Početnou skupinu tvoří i imitátoři hudební. Povětšinou se jedná o revival spolky přehrávající skladby známého interpreta a bez ambicí prorazit s vlastní tvorbou. To už se dostáváme k řešené problematice. Je tady totiž ještě jedna minoritní skupina, kterou tvoří kapely imitující své vzory, avšak s pomocí své vlastní tvorby.
Do této kategorie bych si dovolil zařadit i americké A LIFE ONCE LOST, kteří už na svých minulých deskách dávali nepokrytě najevo, že jejich sympatie směřují do jedné ze skandinávských zemí – Švédska. Konkrétně k borcům z MESHUGGAH. Je až neuvěřitelné, jak podobně dokáží A LIFE ONCE LOST znít. Jsou dokonce místa, která mi někdo pouštět samostatně a v rámci znalostní soutěže, tak bez jakéhokoliv dalšího rozmyslu vykřiknu jméno švédských sekyrníků. Dobře, tak tady máme zase další revival, ale on je rozdíl mezi přehrávání odrhovaček od českých pivních spolků a vlastní tvorbou postavenou na muzikantsky ne zrovna jednoduchém MESHU stylu. Tady musím uznat, že A LIFE ONCE LOST si tímto ani náhodou neukrojili nestravitelný krajíc. Rozlámané riffy a nepravidelné rytmy bicích zvládají s naprostou lehkostí a i když nepředvádějí tolik hudebních vylomeností, jako jejich lídři, rozhodně mají co nabídnout. Za všechny skladby můžu jmenovat tu třetí s názvem „Vulture“, která by se svým vyzněním, včetně Thonderdandolvsky znějícího sólíčka, bez problémů mohla stát i ozdobou „Chaosphere“.
Tak co si teď s takovouto nahrávkou počít? Na jedné straně se musí objektivně uznat, že A LIFE ONCE LOST jsou místy až nestydatá kopírka. Ovšem lze jen tak jednoduše odsoudit výborného žáka jen proto, že umí velmi dobře napodobit svého nedostižného učitele? Lze jen tak odsoudit nahrávku plnou typických MESHUGGAH riffů, zvrácené rytmiky a s odpovídajícím zabijáckým zvukem? Rozhodně ne. Pomůžu si klasickou a otřepanou recenzentskou berličkou. Pro fanoušky švédských bohů se jedná přinejmenším o zajímavou věcičku a mám-li tvrdit za sebe, deska mě prostě baví. Vy ostatní, kteří razíte zásadu, že originál je jen jeden, si můžete z mého hodnocení odečíst minimálně dva body.
Ach ty nestydaté kopírky. V podstatě se dají rychle odsoudit a dále není co řešit. Jenže problém nastává ve chvíli, kdy si uvědomíte, že to není zas tak zlé. Ba dokonce je to dobré. A LIFE ONCE LOST až neskutečně (a to se vším všudy) připomínají švédské MESHUGGAH. Jak s tím naložíte, to nechám na vás. Já jsem i přes uvedené spokojen.
7 / 10
Robert Carpenter
- kytara, klávesy
Nicholas Frasca
- basa, vokály
Justin Graves
- bicí
Robert Meadows
- vokály
Douglas Sabolick
- kytara
1. Rehashed
2. Needleman
3. Vulture
4. Pain & Panic
5. Hunter
6. Grotesque
7. Salai
8. A Rush & Siege
9. I Give In
10. Ghosting
11. With Pitiless Blows
Vydáno: 2005
Vydavatel: Roadrunner Records / Universal
Produkce: Rob Caggiano & Eddie Wohl
Studio: Milbrook Sound Studios
A Great Artist se mi líbí víc, ale ani tohle není marná deska.. pořád mi tam, ale něco chybí...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.