OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tři roky po úspěšném odvrácení pokusu rozpoutat konflikt s blízkovýchodními zeměmi je Jack Bauer (Kiefer Sutherland) stále šéfem operačního týmu protiteroristického oddělení v Los Angeles (PTO). Po tragické smrti své ženy mu kromě jeho dcery Kim (Elisha Cuthbert), která se mezitím stala taktéž zaměstnancem PTO, zůstává jediným smyslem života právě jeho práce. Pohlcuje ho natolik, že neváhá absolvovat náročnou misi v přestrojení s cílem získat důkazy proti mexickému narkobaronovi Ramonu Salazarovi (Joaquim De Almeida). Úkol je splněn, byť za cenu Jackovy drogové závislosti, a Salazar se dostává do amerického vězení. Děj třetí řady populárního seriálu začíná v momentě, kdy PTO obdrží požadavek od Salazarova bratra na propuštění Ramona, který v opačném případě hrozí vypuštěním biologického viru.
Jak už to u „čtyřiadvacítky“ chodí, na začátku je vždy velice banální a otřepaná zápletka, která však startuje sled nepředvídatelných a dramatických událostí plných (v několika málo případech přeci jen až příliš vykonstruovaných) zvratů. Ani třetí pokračování tohoto televizního dobrodružství naštěstí nespadá do šedi průměru a vykrádání sebe sama. Tvůrci si byli vědomi, že pastičky a vychytávky, kterými překvapovali diváky v prvních dvou sériích už nelze opakovat donekonečna. Přestože své snažení stavěli na tom nejlepším z minulosti, dokázali připravit opět velice vzrušující a napínavou podívanou. Recenze na něco takovéhoto se píše velice těžko, protože v tomto případě se recenzent musí maximálně vyhýbat prozrazování děje, což by byla určitě škoda. „Twenty Four“ totiž stojí a padá právě na scenáristických záludnostech v podobě několika zlomových událostí, které původně lineární a předvídatelný děj nasměrují do úplně jiné roviny. To samé samozřejmě platí i o právě recenzovaném dílku.
Přestože zpočátku sledujeme snahu lidí z PTO eliminovat hrozbu v podobě vypuštění nebezpečného viru, ukáže se, že vše je nakonec trošku jiné a pochopitelně mnohem komplikovanější, což mají diváci určitě rádi. Zvyšující se popularita a publicita věnovaná tomuto seriálu měla za následek i navýšení rozpočtu na jeho tvorbu, což se blahodárně projevilo hlavně na výpravě a velkorysém provedení akčních scén, z nichž hlavně přestřelka v jednom z posledních dílů je oku lahodící a v ničem si nezadá s provedením „áčkové“ kinoprodukce. Svůj díl na výsledném efektu nesou již tradičně i skvělí herci. Ke klasice z předchozích dílů, kterou presentují Kiefer Sutherland, Dennis Haysbert v roli amerického presidenta anebo velice solidní Carlos Bernard (šéf PTO Tony Almeida), jehož herecká minulost čítající účinkování hlavně v telenovelách a několika povětšinou hloupých seriálech, je mi naprostou záhadou, můžeme tentokráte připočíst výborného Portugalce Joaquima De Almeidu (mj. „Desperado“, „Za nepřátelskou linií“...), jehož ztvárnění mexického mafiána je naprosto přesvědčivé.
„24 hodin“ zůstává i ve svém třetím díle výtečnou a napínavou zábavou, u které je zcela zbytečné řešit otázky, zda-li je to vůbec reálně možné a zda-li se to takhle opravdu může stát. Odpusťme scénáristům i některé nedostatky, které jsou důsledkem chycení se do vlastní pasti v podobě snahy vyprávět děj v reálném čase, kdy některé přesuny z místa na místo jsou snad až příliš rychlé. Odpusťme scénáristům i přílišnou důvěru v rychlost počítačových sítí a databází amerických vládních složek a ještě několik dalších nepodstatností. Myslím, že všechno tohle je vynahrazeno výborně vystavěným a poutavým příběhem, který musí většinu fanoušků tohoto filmového žánru připoutat do křesel.
DVD: Tvoří jej 7 disků. Prvních 6 obsahuje jednotlivé epizody seriálu (na každém vždy 4) a sedmý pak bonusový materiál. K dispozici je několik titulků, samozřejmě včetně těch českých. DVD je bohužel bez českého dabingu, ale to „bohužel“ je samozřejmě věc názoru. K vidění jsou i vystřižené scény, které jsou mnohokráte sice zajímavé, ale pokud si je aktivujete, dokážou mnohdy zbytečně zbrzdit vysoké tempo nasazené hlavní stopou DVD disků.
Zajímavé bonusy pak obstarávají dokumenty z natáčení, včetně příprav výše uvedené akční scény. Hlavně laiky pak jistě zaujme rozhovor s několika americkými biology, z nichž např. jeden je maďarského původu. No a pro nedočkavce je ke shlédnutí trailer k čtvrté sezóně a prequel (krátký film) zobrazující stěžejní události v době mezi dějem třetí a čtvrté řady.
Asi neobjevím žádnou Ameriku, když prohlásím, že sledovat „24-ku“ s týdenní periodicitou v televizi, přestože se jedná o dílo určeno pro televize, je v porovnání s DVD absolutně nesrovnatelné. Když pominu lepší obraz a samozřejmě i zvuk, tak přerušování děje reklamami a několikadenní čekání na další díl mají za následek spíše ztrátu koncentrace a zájmu. Naopak možnost si pustit několik epizod takříkajíc na jeden zátah, anebo pokud je nálada, síla i čas, tak zvládnout najednou všech 24 hodin (v reálnem sledovacím čase je to hodin přibližně 17) je o několik tříd lepší a intenzivnější zážitek. Fanoušci filmových sérií „na pokračování“ jistě moc dobře vědí, o čem hovořím.
Otřepanou frázi o nastavované kaši si protentokráte můžeme nechat do cesty. I třetí pokračování tohoto televizního dobrodružství stojí za to a v lecčems své předchůdce i překonává.
Opět kvalitní DVD kolekce obsahující jak kompletní třetí sezónu "čtyřiadvacítky", tak i několik zajímavých bonusů v podobě vystřižených scén a dokumentů ze zákulisí tvorby seriálu. Zamrzí snad jen absence kvalitního "nováckého" českého dabingu.
8 / 10
Vydáno: 2004
Vydavatel: 20th Century Fox / Bonton Home Video
Stopáž: 1006 min.
24 SEASON 3
[USA 2003-2004]
Režie:Joel Surnow a další
Scénář: Robert Cochran a Joel Surnow
Hudba: Sean P. Callery
Hrají: Kiefer Sutherland, Denni Haysbert, Carlos Bernard, Elisha Cuthbert a další.
DVD: Interaktivní menu; Přímá volba scén; 22 vystřížených scén; Dokumenty: '24: On The Loose'; Featurette: 'Boys and Their Toys'; 'Biothreat: Beyond The Series'; Multi-angle study
Zvuk: Dolby Digital 5.1: anglicky
Titulky: české, anglické, hebrejské, islandské, italské, maďarské, řecké, polské, portugalské, turecké, anglické pro neslyšící
Abych byl úplně upřímný, třetí sezóna „24 hodin“ mě pobavila asi nejvíc ze všech tří dosavadních pokračování. Samozřejmě, vůbec si nemyslím, že by ty první dvě nestály za nic, ba naopak, nicméně protentokráte jsem byl z nového dobrodružství Jacka Bauera s biologickým nebezpečím v zádech až výjimečně odvázaný. A to proto, protože nepředvídatelnost děje (tak jak o ní hovoří kolega Dalas) a skutečné NAPĚTÍ se v tomto případě dostaly na hranici maximální snesitelnosti a tím pádem doslova připoutávaly k televizní obrazovce (k DVD jsem se bohužel ještě nedostal, nicméně ani mě to nějak nemrzí, protože sledování po týdnu, řekl bych, ještě více podtrhovalo onu extrémní podstatu téhle thrillerové zábavy). Před všemi ostatními americkými a podobnými seriály měla proto třetí „čtyřiadvacítka“ obrovský až nepřekonatelný náskok, což se promítlo i v tom, že kvalitativně nezvykle vysoko vyčnívala i nad ostatním čím dál tím více šedivějším programem tuzemské televizní nabídky. A čert vem zbytečné (již třetí) připomenutí hlavní ne-hrdinky Niny z první série, čert vem trochu kulhající dějovou linii okolo staré známé postavy morálního černošského prezidenta USA (i když její vyústění ji nakonec ještě trochu vyspraví), a čert vem i tak trochu naivní angažování nezbytné Jackovy dcery na PTO a její citový vztah s novým Jackovým parťákem (a takto nastávajícím zeťem) Chasem, když děj je tak strhující, dopředu neodhadnete ani zlomek z toho, jak se to doopravdy odehraje, a všechny praktické znalosti ze sledování jiných seriálových záležitostí jsou vám na nic. Věčná škoda, že TV Nova zřejmě neuvede další pokračování série ….
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.