OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Aj keď GUANO APES nepatria ku spolkom, ktoré si história bude pamätať ako novátorov, nemožno charizmatickej Sandre Nasic a spol. upierať, že patrili k tomu vkusnejšiemu, čo sa na vlnách komerčných rádií objavilo a zároveň spĺňalo kritériá „tvrdšej“ hudby.
Po minuloročnom rozpade spomínanej formácie nenechal na seba jej nástupca dlho čakať. TAMOTO sú Markus Gumball a Dennis Poschwatta, na nahrávaní debutu „Clemenza“ sa však podieľali aj Henning Rümenapp a Stefan Ude – chýba len Sandra. Úvodná „Beware“ je doslova GUANO APES s mužským spevom; rapové vsuvky, skočné odsekávané riffy a vzletný melodický refrén... našťastie TAMOTO sa neuspokojili s kopírovaním zavedeného modelu. „Clemenza“ je tak farebnou doskou, ktorá síce sa nesnaží nič riešiť ani objavovať, vďaka rozumnej dramaturgii a solídnej produkcii to však nie je výrazným handicapom.
Najväčšou devízou TAMOTO je variabilný spev (dopĺňaný častými rapovanými pasážami), o ktorý sa starajú obaja stáli členovia. Vo viacerých skladbách farbou pripomína Chrisa Cornella, ktorého súčasnú tvorbu pod hlavičkou AUDIOSLAVE evokuje napríklad „This Is The End“ či výborná „Walk On, Bye“. Viac či menej zámerných odkazov na zavedené mená nájdeme na „Clemenze“ nemálo: „On The Run“ sa vzhliadla v RED HOT CHILI PEPPERS, podobnosť s vokálnou a rytmickou kreativitou SYSTEM OF A DOWN nezaprú „Orange“ (jeden z vrcholov nahrávky) či „Like A Child“. „On My Mind“ zase čerpá z americky znejúceho štadiónového rocku, naopak, „Mirrorman“ má základy (neo)punkové. Výčet doplní skvelý metalový cover „Warriors Of The Wasteland“ od FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD.
Napriek tomu, že z predošlého odstavca môže mať čitateľ pocit, že títo Nemci vykrádajú, kde sa dá, nie je to úplne tak. „Clemenza“ je celistvou doskou, nie zúfalým zlepencom čriepkov z cudzej tvorby. Aj napriek istej (a nemalej) predvídateľnosti, naivnosti a poplatnosti súčasným trendom a ich „žánrovým klišé“ ide o ideálny album pre „bežné“, nenáročné počúvanie, k jazde autom či pre odrastenejších fanúšikov GUANO APES. Netuším, aké ambície má TAMOTO, čo od skupiny čaká ich vydavateľ. A ak by sa však podobná hudba ešte viac objavovala na vlnách hudobných rádií, boli by o kúsok znesiteľnejšie; bez toho, aby sa z nich vytratila „hitovosť“ či univerzálna stráviteľnosť.
Ideálny album pre „bežné“, nenáročné počúvanie, k jazde autom či pre odrastenejších fanúšikov GUANO APES.
7 / 10
1. Beware
2. Like A Child
3. Make A Move
4. On My Mind
5. Security Advice
6. Rollin'
7. Orange
8. Walk On, Bye
9. Warriors Of The Wasteland
10. Samba Del Rios
11. On The Run Interlude
12. On The Run
13. Mirrorman
14. Never Let Me Down Again
15. Outta Moto
16. This Is The End
Clemenza (2005)
Beware (maxi CD) (2005)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.