OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
PEHA bola vždy zvláštnym fenoménom. Zo zástupu kapiel tvoriacich slovenský mainstream nikdy nevybočovali ambíciou prinášať čosi nové. Ich talent sa však prejavil inde. Aj skladby, ktoré začínajú takmer doslovnými citáciami napr. TRAVIS alebo PJ HARVEY prinášajú čosi navyše; charizmu, osobitosť, pomenujte si to sami. Vulgárne povedané, PEHA obstojí vo výzve „inšpirovať sa, no nekopírovať“. V tomto kontexte môže byť „Deň medzi nedeľou a pondelkom“ miernym sklamaním. Viac ako zahraničné vetry sa totiž tentokrát na nahrávke podpísala tradičná (slovak)radio-friendly filozofia slovenských kapiel. Miestami z toho taký zvláštne sterilný pocit Jany Kirschner alebo NOCADEŇ (a tým nemyslím len text úvodnej skladby z dielne východniarskych novoromantikov). Ale! Presne tak isto, ako tá charizma a osobitosť vykorčuľovali z plagiátorských končín pri albume „Experiment“, rovnakým receptom uniká novinka zo slovenskej priemernosti.
„Taký deň, aký by mal prísť, keď na zázraky neveríš/Zbytočný... nie však celkom nezmyselný.“
Mainstreamovou šablónou prešla aj dramaturgia albumu, v pozitívnom zmysle. Od pohodových skladieb v strednom tempe, ktoré sa vám okamžite vryjú do pamäte (na rozdiel od slovenských kolegov to však chce neporovnateľne viac posluchov na to, aby vás začali nudiť), po občasné výlety do energických rockových rytmov („Chodec na lane“, „Príliš veľa sentimentu“) alebo balád („Spomaľ“, „Tieňohra“). Občas počuť čosi typicky britské (zvončeky v refréne „Opatrný“), záverečná „Bolo, je a bude“ je bohémskou atmosférou zase typicky (česko)slovenská. Texty nie sú príliš hlboké, ani osobné. Ostatne, nepíše ich Katka, ako by sa nejednému fanúšikovi žiadalo, ale dvorný textár PEHY, Vlado Krausz. Interpretácia im však dodáva šarm, spomínaná „Za tebou“, textovo sa nijako nevymykajúca prvoplánovým novoromantickým výtvorom NOCADEŇ, toho budiž viac než žiarivým príkladom.
PEHA svoj nový album pokrstila 16. novembra v novom bratislavskom „multi-klube“ Dopler. Koncert iba potvrdil profesionalitu a talent tejto skupiny, nie len po formálnej stránke, zosobnenej využitím elektronických loopov či častým striedaním nástrojov. Bolo zaujímavé sledovať kontrast vo vyspelosti nových skladieb s „mladíckymi“ ukážkami z debutového albumu. „Diaľkové ovládanie“ má aj po rokoch čosi do seba, napriek tomu vývoj, tak badateľný už na druhom albume skupiny, je čosi, čomu by sa mal zbytok slovenskej scény priučiť. Katka Knechtová je naživo energická frontmanka a naozaj vyspievaná speváčka, ktorej výkon môže ohroziť maximálne tak porucha mikrofónu - v tvárach prítomných superstars Samuela Tomečka a Mira Jaroša sa zračil očividný rešpekt - pomedzi skladby však nezaprela plachosť, občas maskovanú celebritovskými gestami a „hláškami“. Najsilnejšia singlovka v histórií PEHY, „Hlava vinná, telo nevinné“ v živom prevedení dokázala, že Knechtovcom sa už minimálne raz podarilo stvoriť čosi skutočne výnimočné, skĺbiť všetky výhody Katkinho hlasu s hudobnou unikátnosťou konkrétnych zopár minút. Je skvelé, že spravili takýto skvelý song; je trochu škoda, že ma všetko nové, zosobnené na albume „Deň medzi neďelou a pondelkom“ núti porovnávať.
„Svetlá žiaria, dlane chladnú, každú chvíľu môžeš spadnúť, kolíšu sa laná. Rovnováha tajných prianí, môžeš zletieť nepoznaný, o päť minút dvanásť."
Predchádzajúci album PEHY mal byť „experimentom“ - vykročením do sveta elektroniky. Nakoniec to bol „iba“ rockový album, ktorý v zopár momentoch flirtoval s loopmi a elektro zvukmi; rozhodne menej, než čo by stálo za reč. „Deň medzi nedeľou a pondelkom“, sa mal zase vrátiť naspäť k pesničkovému pop rocku. Nakoniec je to stále „len“ PEHA. Vyvíjajúca sa, no nie meniaca sa. Možno za to môže hlas Katky Knechtovej, ktorý je natoľko charakteristický, že už pomaly nemá čím prekvapiť. Isteže, bolo by naozaj krásne, keby najlepšia slovenská mainstreamová kapela zároveň udávala tempo a pioniersky svietila na cestu vpred. V čase nutného a nešťastného zaplavenia rádiového éteru slovenskými superstarovcami, rôznymi DIY kratochvíľami a nekonečného lúhovania interpretov, ktorí to už dávno mali zabaliť, však úplne stačí, že PEHA zostala PEHOU. Magnetickou, milou... príjemnou a počúvateľnou. Slovenskou jednotkou.
Bolo by naozaj krásne, keby najlepšia slovenská mainstreamová kapela zároveň udávala tempo a pioniersky svietila na cestu vpred. V čase nutného a nešťastného zaplavenia rádiového éteru slovenskými superstarovcami, rôznymi DIY kratochvíľami a nekonečného lúhovania interpretov, ktorí to už dávno mali zabaliť, však úplne stačí, že PEHA zostala PEHOU.
7 / 10
Katka Knechtová
- spev, vokály, klavír
Martin Migaš
- bicie, perkusie
Karol Sivák
- elektrická a akustická gitara
Marek Belanský
- basová gitara
Juraj Ondko
- klávesové nástroje
1. Za tebou
2. Deň medzi nedeľou a pondelkom
3. Opýtaj sa
4. Chodec na lane
5. Spomaľ
6. Príliš veľa sentimentu
7. Opatrný
8. Renesancia
9. Tieňohra
10. Bolo, je a bude
Deň medzi nedeľou a pondelkom (2005)
Experiment (2003)
Krajinou (2001)
Niečo sa chystá (1999)
Vydáno: 2005
Vydavatel: B&M Music / Universal
Stopáž: 48:21
Produkce: Martin Migaš, Randy
Studio: Perina
miluju Pehu
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.