OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
David Cronenberg je v současnosti považován za kontroverzního režiséra. Ne že by jeho filmy byly nějakým způsobem skandální anebo šokující, ale určitě se všechny dají charakterizovat lakonickým konstatováním – „zvláštní“. To platilo i o jeho předchozím filmu „Pavouk“ (2002). Tři roky po se Cronenberg opět připomíná a ani tentokráte nehodlá jít cestou konvenční filmařiny, byť jeho nový snímek – „Dějiny násilí“ – představuje tu lépe stravitelnou část jeho filmografie.
Zapadlý motel situovaný někde poblíže některé ze spletitých amerických silnic. Na první pohled ničím výjimečná stavba, vždyť takovýchto jsou po celých Státech stovky, ne-li tisíce. Je ráno a s jeho pohostiností se právě loučí dvojice nepříliš dobře naladěných mužů. Už na první pohled je na nich něco zvláštního. Všude je i přesto, že je osm ráno, až příliš ticho a ani ti dva nejsou zrovna z těch, kteří by si mohli dovolit jezdit v zánovním kabrioletu Ford Mustang.
„Co Tě tak zdrželo?“ „Ale měl jsem problém s jednou pokojskou, ale už jsem ho vyřešil.“.
„Sakra osm hodin ráno a takový vedro! Máme vodu?“ „Kruci máme prázdnej kanystr.“ „Vzadu na recepci je automat na vodu...“
Zdánlivě ospalý ranní klid však vzápětí končí a každému je jasné, že ti dva nejsou žádní obchodní cestující, ani kamarádi na cestě napříč krajinou. První naturalistické záběry na mrtvá těla v recepci a chladnokrevná likvidace posledního žijícího obyvatele motelu jsou jasným signálem, že ústředním motivem snímku je násilí.
Střihem se přesouváme do zapadlého městečka, kterých jsou stejně jako dálničních motelů v Americe stovky. Poklidný a pravidelný život si vychutnává i Tom (Viggo Mortensen). Majitel typického maloměstského bistra vede se svojí manželkou Edie (Maria Bello) a dvěma dětmi spokojený život. Nejdůležitější hodnotou pro něj je co nejdéle udržet si toto malé štěstí, nejlépe do konce života. Bohužel, už od úvodních titulků je jasné, že ti dva podivíni jednou vstoupí do Tomova bistra a kvůli toastům se slaninou to určitě nebude. Od této chvíle už v jeho životě nebude nic tak jako předtím. V momentě, kdy se bez váhání postaví agresorům, spouští spirálu událostí, jejichž toku už nedokáže nijak zabránit.
Pokud jste v očekávání podívané plné zběsilých zvratů a nečekaných rozuzlení, tak vás musím zklamat. Cronenberg zvolil jiný přístup vyprávění. Karty své rafinované hry s divákem odkrývá pomalu, pozvolna a nikterak křečovitě. Ani to mu však nebrání naservírovat několik překvapivých a šokujících a místy až neuvěřitelně naturalistických scén. Dvě řekněme velmi neortodoxně pojaté sexuální scény slouží jako obraz ve změně vzájemného vztahu mezi Tomem a jeho manželkou. Od zamilovaných hrátek nahrazujících neexistující středoškolskou lásku až po okamžitý a nekontrolovatelný výbuch vášně mezi dvěma téměř cizími lidmi. Podobný symbol mají i kamerové filtry a práce se světlem, kdy počátek snímku symbolizují záběry plné slunce. Světlo však postupně slábne, až do nočního závěru.
Ačkoliv název filmu může vzbudit představy o nějaké historické studii násilí v lidské společnosti, skutečnost je nakonec jiná. „Dějiny násilí“ jsou filmem zvláštním a i přes svoji zápletku jeho poselství lze interpretovat jako druhou šanci, na kterou má právo každý z nás. Je to drama, thriller anebo psychologická studie? Na tuto otázku je asi zbytečné odpovídat, neboť ať už se na něj díváme jakkoliv, vždy nám z toho vychází velmi poutavý a diskutabilní film zároveň.
Je to drama, thriller, anebo psychologická studie? Na tuto otázku je asi zbytečné odpovídat, neboť ať už se na něj díváme jakkoliv, vždy nám z toho vychází velmi poutavý a diskutabilní film zároveň.
8 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: New Line Cinema
Stopáž: 96 min.
HISTORY OF A VIOLENCE
[USA 2005]
Režie: David Cronenberg
Scénář: Josh Olson
Kamera: Peter Suschitzky
Hudba: Howard Shore
Hrají: Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Viggo Mortensen, Stephen McHattie, Peter MacNeill, Steve Arbuckle a další.
Premiéra v ČR: 10. listopadu 2005 v SR: 3. listopadu 2005
Pomalu tekoucí, možná až triviální příběh, bez jakýchkoliv křečí zlehka gradující. Cronenberg po několika méně povedených filmech opět dokazuje, že dokáže natočit působivou a netradiční podívanou, která dokáže udržet pozornost podivuhodným propojení všedního života, do něhož prostupuje svět s nímž se většina smrtelníků jen tak nesetká. Příběh zasazený do kulis amerického maloměsta, hlavní hrdinové, jenž jsou archetypem US-happy-family kolem a řetězec celkem uvěřitelných událostí pluje, bez nějakých zásadních dějových zvratů, tak nějak civilně a uvěřitelně, ačkoliv zápletka rozhodně není z katerogie banální příběh z amerického buranova. Cronenberg je stále svůj, trochu morbidní, neodpustí si krvavý detail, ale i přes to všechno zůstává zlehka komorní a neoddaluje se příliš od zkoumání vyvíjejících se vztahů v rodině pod tlakem nevšedních událostí. Pro mne působivá podívaná, bez zbytečného patosu a dějových křečí.
Komorní thriller od kontroverzního kanadského maniaka na režisérské stoličce si znamenám coby jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního roku. Od Davida Cronenberga bych po výbředech typu "Nahý oběd" věru nečekal tak mistrovský kus sice velmi řemeslné, avšak neobyčejně stylové filmařiny. Samozřejmě nezastírám, že jeho poslední kroky jsem nesledoval, čiliže se mi "Dějiny násilí" jeví být opravdovou fackou odnikud. Sice nelze tento snímek stavět na piedestal výjimečnosti, vždyť je to vlastně velice konzervativní thriller o člověku, který v životu nebezpečné situaci zareaguje až nepřirozeně chladkorevně a strhne kolotoč otázek, vykřičníků a temných míst, které ohrožují samu jeho identitu. Tom Stall, kterého výtečně sehrál jacksonovský klaďas Viggo Mortensen, je hnacím motorem filmu – archetypálním hrdinou "s otazníkem". Chytře posazený vypravěč se tentokrát nijak nevymyká standardu, je jen řemeslně skvěle zvládnutý a udržuje zásadní otázku "kdo je hlavní hrdina?" dostatečně otevřenou. Výtečně zafungovalo rodinné prostředí, které Tom ze všech sil hájí a které Cronenberg až podezřele harmonicky líčí v první části filmu. Krom šmakózních hereckých výkonů celého ansámblu a dobře napsaného scénáře stojí za zmínku nenápadný, leč citlivý soundtrack Howarda Shora a samozřejmě perfektní režie, která se nijak nestaví na odiv, ale citlivě přihlíží příběhu, opatrně do něj diváka vtahuje a s neuvěřitelnou lehkostí střídá intimní rovinu s až naturalistickou brutalitou, ve které Cronenberga poznáte na sto honů. Není tu ani památky po samoúčelnosti, patosu, heroismu... finální souboj s cronenbergovskou lehkostí vnásí do komorních tónů velkolepou černohumornou akci, kterou může takový Tarantino svému staršímu kolegovi jen tiše závidět... Závěr filmu odehrává se beze slov, pouze gesty, náznaky a zazní do ticha jako výkřik, na který si divák musí odpovědět sám. Dostane Tom ještě šanci, nebo jej jeho činy zničí? Nebýt natahovaných detailů a nepatrné ztrátě gradace v závěru, jednalo by se o film takřka bezchybný. I v tomto provedení jsou však "Dějiny násilí" zralou a inspirativní ukázku psychologického thrilleru, který sice nevzbudí hluboká tázání po smyslu bytí, nicméně zaujme, pohltí a pobaví. Aniž by podlézal.
Hodně zvláštní film, který měl hodně zvláštní dějové zvraty, které bych tam moc nečekal. trošku to trpí vycpávkovitostí scénáře, ale jinak dost dobrej film
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.