MADE OUT OF BABIES je opět jedna z newyorských garáž rockových skupin, která si podle mě zaslouží pozornost nejen fanoušků „zatuchlé“ old school kytarové scény, ale i milovníků surového punkrocku, rock’n’rollově valivého retra a troufnu si říci i metalu. Ano, i metalové vlivy se dají nalézt v jinak zdánlivě klasické kytarovce, v případě MADE OUT OF BABIES totiž nejde o typicky účelově primitivní drhnutí, hudba téhle skupiny je na poměry NY undegroundové scény značně bohatá a proměnlivá. Navíc je procházka albem „Trophy“ sugestivním výletem do nervózní emotivnosti, kterou vytváří jednak pro kytarovou scénu typická úderně přímočará rytmika, neučesaná práce strunotepce Brendana Tobina, ale především výrazný ženským vokál. Tím vším spadá partička z Brooklynu kamsi do kategorie kapel jako YEAH YEAH YEAHS, ale místy se vynoří podobnost dokonce s CAVE-IN, pokud tedy myslíme jejich ostřejší pasáže. Zajímavou skutečností je, že máme vlastně čest se stájovými kolegy třeba takových RED SPAROWES, „Trophy“ totiž vyšlo u Neurot Recordings. Mimochodem, kytarista Brendan je velký fanoušek NEUROSIS.
„Trophy“ je na poměry scény, kam MADE OUT OF BABIES spadají, snad až překvapivě pestré album. Nejedná se o žádné hitovky, ale každá skladba vás přinutí se zastavit a plně si ji užít. Z těch nejlepších tradic newyorské školy vycházející otvírák „Herculoid“ kombinuje brumlavé kytarové naznačování s hutnou zvukovou stěnou, která je doprovázena specificky řvoucím hrdlem vokalistky Julie Christmas. Její hlasové výbuchy vás vyrvou z líného polehávání, v jejím projevu se spojuje síla a prožitek s působivě sugestivní nepředstíraností a svým výrazem si musí získat srdce milovníků neučesané vokální proměnlivosti. Přes roztržitý marš „Loosey Goosey“ a náladovější téměř baladu „El Morgan“ se dostaneme až k „Ire Fire“, kde se dočkají i ti, co hledají ostřejší metalový přístup. Tvrdé riffy prostupují celou skladbu a doprovázejí afektovaně řvoucí Julii, které zde výjimečně vypomáhá i hrubě vyhrocený hlas kytaristy Brendana. Vzdušná mezihra „Lullaby #1“ uvolňuje napětí před punkrockově šlapající „Gut Shoveler“, ve které se rozvíjí jednodušší kytarový model a kakofonické chrastění strun trhá na cáry náznaky melodií, masochisticky stereotypní rytmika a kontrasty hýřící vokál dokonává dílo zkázy. „Sugar“ začíná jako nějaká hitovka, nervní hlas však brzy roztočí kolovrátek depresivní nálady, přidá se rotující kytarový větrník a už se z toho psycha nevymotáte dokud pozvolné umírání zvuku neuvolní prostor pro skřehotavě šeptající hlásek další mezihry „Lullaby #2“. „Swarm“ je pak tím pravým rejdištěm psychopaticky zabarveného retra, ale nad vším opět dominuje křečovitě řvavý vokál. Julie vykřikuje, zajíkavě piští i drásavě chrčí a rozdává své hlasové kreace s obrovským nasazením a přesvědčivostí. Ano, nemohu jinak než neustále vyzdvihovat její výkon. Následná „Pirate“ mi svou disharmonickou agresivitou, ostrou až metalovou kytarovou razancí i silově průbojným zpěvem trochu překvapivě připomíná kapelu z úplně jiného hudebního spektra, a to úderné depkaře MADDER MORTEM. Prostě to tam je, a myslete si o tom co chcete. „Wounded Rhino“ svým bzučivým soundem naposledy zabrnká na nervy a po outru „Out...“ už jsme na konci. Uf, to byla ale jízda.
I kytarová scéna má své nové objevy a MADE OUT OF BABIES mezi ně zařadím bez jediného mrknutí oka. Téhle partičce to totiž šlape, a navíc bez zkostnatělosti nebo přehnaně „alternativního“ přístupu. Prostě nářez se vším všudy, a dokonce ještě s něčím navíc.