PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přes den se dotýkají růženců a nebes, ale v noci, za zavřenými dveřmi cel, zrůdná ruka chtíče zachvacuje jejich nebohé tělesné schrány. Zmítáni bolestným chtíčem funí svoje hříšné litanie do noci, uzavřeni staletými zdmi... Tak zhruba by se dalo charakterizovat entrée třetího záseku německého komba SQUEALER. Neotřelé, lehce nechutné, avšak nápadité intro přesně koresponduje s výbornou foto koláží na obalu, která příliš nenapovídá, jaká metalová odnož se skrývá pod ním...
Poté, co se za upoceně vzdychajícím onanistou v mnišské kutně zabouchnou dveře, šlehnou vás přes tvář trnové šlahouny trashových riffů Painful Lust. Bublající molotov průraznosti, agresivity a lehkých melodických záchvěvů v refrénu táhne maestro Henner štěkotem kreatorovského střihu a perfektně popohánějí sborové výkřiky „PAINFUL!!!“. V podobném duchu pokračuje i o poznání rychlejší Facing The Death, nicméně počáteční kouzlo ztrácí pomalu na účinku. Žíla melodického trashe zvolna vysychá a na scénu se valí melodičtější vichr, bližší power metalovým končinám. My Last Goodbye se opírá o silný refrén a dynamickou práci s tempem, kterou má na svědomí bubenická legenda Mike Terrana (zřejmě již naturalizovaný Němec). Thinking Allowed pálí od prvních vteřin ze všech hlavní – zasekávané riffování, vykřičený chórus, dynamická jízda... Under The Cross se noří do poněkud komornějších vod, ve středním tempu skvěle vynikne jak pečlivá práce kytarové sekce Kaspar/Schiel, tak Hennerovy čistší hlasové polohy. Jako osvěžení pak nastupuje velebné mnišské intermezzo, doplněné minimalistickým jamem rytmické sekce.
Šestý korálek na metalovém růženci Rules Of Life nechává vyniknout potemnělou akustiku, příjemnou polomluvu Hennera a nakonec i detonující refrén, tentokrát již zcela v melodickém hávu. Docela zajímavá „balada“ made in SQUEALER je na světě. Speed metalová koketérie Down And Out není zlá, ale potřebovala by výraznější pižma, nežli skýtá trivální refrénová halekačka a zběsilý úprk dělostřelce Terrany. Stylovou nespoutanost se SQUEALER snaží dokumentovat písní Fade Away, ale zmatený pokus o módní hybrid gotického rocku pajdá na obě nohy. Hennerovy tato tklivá poloha dvakrát nesedne a ani kompoziční stránka věci nedokáže vybruslit z průměru. Naštěstí následuje brnknutí na tu peprnější strunu – Out Of The Dark zase nakopává pozvolna tuhnoucí materiál. Šestistrunné sekáčky, kopákový masomlýnek, chrchlající Henner a hulákavý refrén, toť zjevně pravý naturel tohoto komba! Vzápětí se však zadaří i experimentální úlet In Zaire. Propojení tribálních rytmů, samplů a úderných kytarových detonací metamorfuje na výbornou. Na závěr si Mike Terrana přitopí pod kopáky a rozjede divokou jízdu Low Budget Heroes. Praděd trash se vrací a uprostřed všeho kraválu radostně kyne na rozloučenou...
Co se tedy skrývá pod křížem? Především nápaditý mix trashe a power metalu, dokořeněný bravurním představením všech SQUEALERovských instrumentalistů. Taktéž něco málo nadbytečné strusky a jeden silně nadstavový expemplář, který kdyby nebyl, albu by to jen prospělo. I tak se tento exkurz do neradostného světa církevního pokrytectví sluší zakončit pozitivně, neboť album Under The Cross se poslouchá výtečně!
Nápaditý mix trashe a power metalu, dokořeněný bravurním představením všech SQUEALERovských instrumentalistů. Taktéž však něco málo nadbytečné strusky a jeden silně nadstavový expemplář, který kdyby nebyl, albu by to jen prospělo. Under The Cross se přesto poslouchá výtečně!
8 / 10
Henner
- vokály
Hans Doring
- kytara
Mike Terrana
- bicí
Michael Kaspar
- basa
Michael Schiel
- kytara
1. Painful Lust
2. Facing The Death
3. My Last Goodbye
4. Thinking Allowed
5. Under The Cross
6. Rules Of Life
7. Down And Out
8. Fade Away
9. Out Of The Dark
10. In Zaire
11. Low Budget Heroes
In Zaire (2003)
Under The Cross (2002)
Made For Eternity (2000)
Prophecy (1999)
Vydáno: 2002
Vydavatel: AFM Records
Stopáž: 43:17
Produkce: Tommy Newton
Studio: Area 51
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.