OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Životní příběh Neala Morse tak trochu připomíná iniciační zápletky jeho alb. Ambiciózní muzikant, který sen o hvězdném prachu vyměnil za voňavý chlebíček prog rockové celebrity, si velké jméno udělal v legendárních SPOCKS BEARD, obletěl svět, podílel se na skvělých albech, ochutnal věhlas... Leč stále mu v té zářivé gloriole cosi chybělo a Neal bez toho „cosi“ žít nedokázal. I opustil bohatou rodinu a jako svatý František odešel do poustevnické samoty, aby objevil Boha a své sólové já, které je zcela oddáno chvalozpěvům na Nejvyššího.
Tedy – ona ta poustevnická samota nebude až tak horká. Během tří let vydal duchem svatým osvícený muzikant tři alba, jedno lepší než druhé. Neuvěřitelná několikahodinová nadílka progresivního rocku té nejvyšší kvality bezesporu vrcholila předloňským „One“, na kterém se Neal předvedl jako mistr monumentality a vybalil z apoštolské torničky majestátní orchestrální party stejně jako výtečná instrumentální medley a milostné balady (samozřejmě adresované synovi božímu, jak také jinak). Loňské album „?“ možná nedosahuje kvalit „One“ co do epické šíře, nicméně je to album s větším drivem a mě osobně připadá i uzavřenější než rozevlátý předchůdce.
Převelice mě těší zvuk, který zhutněl a získal ostřejší hrany, čímž definitivně zažehlil trochu rozpačitý dojem z uhlazeného soundu „Testimony“. Zejména v několika sólových pasážích to utěšeně jiskří a aby také ne – vždyť skvělého zvuku užívají ku prospěchu jména jako Portnoy (bicí – DREAM THEATER), Rudess (klávesy – DREAM THEATER), Stolt (kytara – 3/4 všech prog rockových skupin současnosti), Hackett (kytara – GENESIS). Jenže ani tak se Nealovo album nezvrhává v onanii hvězdných jmen, má jasný a ucelený koncept, vzácně vyvážený poměr instrumentálních eskapád a písničkářství. Z tohoto hlediska není otazníkem, ale spíše jasným vykřičníkem. Půdorysem připomene mnohé Morseovy skladby – v první části se seznamujeme se dvěma hlavními leitmovy, následuje několik instrumentálních rébusů, které páni muzikanti řeší setsakra fortelně i s tradiční asistencí saxofonu Marka Lenigera, pak monumentální náboženský chór, ztišené baladické party a skrze instrumentální medley majestátní návrat k leitmotivu (...and then after all / with our backs against wall / we seek the temple / of the living god) – no a samozřejmě též rozhřešení. Nealův otazník je směsicí náboženské mystiky, naléhavého tázání, pokorného vykreslování nebeských scenérií, nářků člověka, který hledá boha... Zkrátka určitý morální étos, typický pro prog rockový žánr, jen zaobalený do silně religiózního obalu. Neříkám, že se s texty plně ztotožňuji, ale až na několik výjimek je shledávám zajímavými a snesitelnými i pro bezvěrce.
Navzdory možné averzi ke slovům tu však stále zůstává Morseova hudba, plná upřímnosti, pokory a neuvěřitelné zručnosti. Kompozičně se na album podílela i skvělá rytmická sekce Portnoy / George („12“ a „Deliverance“), nicméně valná většina „?“ je dílem kapelníka. V podstatě se jedná o plynulou skladbu, kde jedna část logicky vplývá do druhé, opakuje určité názvuky, rozvíjejí se. Více než kdy před tím jsme svědky čistoty prog rockového výraziva, které se jen tu a tam poohlédne po nějakém jazzovém motivu. Trochu zamrzí, že melodické nápady už nemají tu sílu jako na předchozí desce, že baladická pasáž ve druhé polovině alba není tak emotivní... Na druhou stranu musím opět opakovat, že „?“ je neobyčejně soudržné, ucelené a soustředěné na jediný cíl: předat posluchači pozitivní emoci člověka, který našel, co hledal. A to se mu daří. Bezesporu jedna z nejlepších prog rockových desek minulého roku!
Nealova další modlitbička k Nejvyššímu. Možná ne tak megalomanská jako předchozí "One", ale stále plná neobyčejné pokory, příjemných melodií a strhujících muzikantských výkonů. Tady nelze sáhnout vedle, progová "desatera a páteře" první jakosti.
8 / 10
Neal Morse
- vokály, kytara a další
Jordan Rudess
- klávesy
Roine Stolt
- kytara
Steve Hackett
- kytara
Alan Morse
- kytara
Mike Portnoy
- bicí
Mark Leniger
- saxofon
Randy George
- basa
1. The Temple Of The Living God
2. Another World
3. The Outsider
4. Sweet Elation
5. In The Fire
6. Solid As The Sun
7. The Glory Of The Lord
8. Outside Looking In
9. 12
10. Deliverance
11. Inside His Presence
12. The Temple Of The Living God
Sola Scriptura (2007)
? (2005)
One (2004)
Testimony (2003)
It´s Not Too Late (2001)
Merry Christmas From The Morse Family (2000)
Neal Morse (1999)
Vzhledem k nepříznivým ohlasům na můj původní druhý pohled si ho tedy krapítek přeformuluji, abych snad nebyl pro někoho hnisavým trnem v pr...oku. Nové album Neala Morse se mi nelíbí ani zdaleka tak jako album předposlední. Podbízivou chytlavostí se vrací kamsi k pracem, které Morse už v minulosti vytvořil. K těm, které nemám rád. "One" bylo a je tedy asi skutečně one.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.