OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kanadská legendární formace THE REAL MCKENZIES, známá též svou obsesivní zálibou v alkoholu a skotském folklóru, patří mezi stabilní jména zaoceánského hospodského punku. Navíc se MCKENZIES v nedávné minulosti několikrát velmi dobře prezentovali živě i u nás v Čechách, přičemž v průběhu svých dravých koncertů striktně dodrželi jak pitný režim, tak skotské národní úbory. Dnes jsou zpět se zbrusu novou deskou „10,000 Shots“.
Jejich hudba je v podstatě prostinké punkově laděné „agro“ s častým využíváním skotských národních instrumentů, jako jsou typické dudy. Skladby často navozují atmosféru pionýrské doby dobývání rozsáhlého území prérií divokého západu, kanadských lesů i masivní expanze do aljašských „údajně“ zlatonosných hor. Výrazný je ve skladbách tradicionální prvek. U většiny skladeb budete mít pocit jakoby jste je už někdy slyšeli. Tak například, při troše nadsázky (snad se nikdo neurazí), i tuzemský kýč ALKEHOL a jimi prezentovaný tradicionál „Buráky“ mají na tomto albu skoro dvojníka. Během půl hodiny tedy MCKENZIES v hudbě nic zásadního neřeší a vysmahnou třináctku svižných kvapíků, hospodských dupáren i melodických odrhovaček, při kterých se díky beznadějně natřískanému saloonu plnému ochlastů, nebezpečných dobrodruhů a nedůvěryhodných existencí, dá zakrýt pocit nejistoty a chuti k rychlému odchodu snad jen předstíraným úsměvem, halekáním na holky nevalné pověsti, stojící na balkónku, a nadšeným třískáním půllitru o barový pultík.
Minulá alba THE REAL MCKENZIES příliš neznám, a tak nemohu s velkou přesností srovnávat kvalitativní rozdíly mezi novinkou a staršími díly. O stylovém úkroku zde nemůže být vůbec řeči, protože THE REAL MCKENZIES patří přesně mezi ty kapely, které si vybudovaly svůj neměnný styl, v němž si prostě šťastně a spokojeně rochní. Přestože kapela pracuje s těmi nejomšelejšími rockovými postupy, dokáže z nich vyždímat maximum a předložit poměrně solidní punk rockovou kolekci.
CD k recenzi poskytli Day After records
Nejtypičtější a snad i jeden z nejkvalitnějších příkladů současného hospodského punk rockového „agra“, jaký znám. Svižný punk plný nadšení ve spojení se skotským folkem povznese v podání THE REAL MCKENZIES tento chlapácký styl na úroveň kritikou poměrně respektovaných rockových žánrů. Není agro jako agro!
6 / 10
Paul McKenzie
- vokál
Dirty Kurt Robertson
- kytara
The Bone
- kytara
Matt McNasty
- dudy
Fat McMichael
- basová kytara
Sean Sellers
- bicí
1. Smokin´Bowl
2. Best Day Until Tomorrow
3. Will Ye No Come Back Again?
4. Pour Decisions
5. I Hate My Band
6. Farewell To Nova Scotia
7. Bugger Off
8. 10,000 Shots
9. 13
10. The Skeleton And The Tailor
11. Comin´Thro The Rye
12. The Ale Is Dear
13. The Catalpa
10,000 Shots (2005)
Oot And Aboot (2003)
Pissed Tae Th´Gills (2002)
Loch´d And Loaded (2001)
Clash Of The Tartans (2000)
The Real McKenzies (1995)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Fat Wreck Chords
Stopáž: 30:00
Produkce: Adam Krammer a THE REAL MCKENZIES
„10,000 Shots“ je až po okraj naplněna nakažlivou punk rockovou energií, rukopisem skotských hospodonalejvejzteplalýpivo-odrhovaček, příjemnou bezstarostností a přímočarou hitovostí. Je v tom něco čemu se říká gró, jiskra a oheň, dudy celé album sympaticky obzvláštňují, ale na to jsem si již u kanaďanů THE REAL MCKENZIES zvykl z řádky minulých alb. Celý nosič působí jako vitamíny s optimizmem, které jsem v těchto chladných dnech s velkou chutí polykal. Bod navíc za předposlední bezkytarovou instrumentálku „The Ale is Dear“.
Věru veselá horda, tihle McKenziovi... Kanaďané, co nosí kilty, chlastají první ligu a produkují hodně sympatický punk rock pajcnutý skotským folkem a vůni čerstvé country hnojůvky. A věru to není zlé, odsýpá to, zaujme to, pobaví to. Jen škoda, že oproti minulé albu "Oot And Aboot" je to místy trochu plytší a poněkud mu chybí melodický švih takových odrhovaček jako třeba "Heather Bells". Také melodie a kytarové vyhrávky jsou místy jaksi více buranské a méně živelné, nicméně srovnání s ALKEHOL je nutno brát vskutku pouze orientačně. Tihle kanadští Skotové mají vkus i príma nápady a i když jejich hudba asi sotva někdy překročí hranice soundtracku k trunčení, určitě stojí za poslech. Rozhodně člověka nakopne a zlepší mu náladu jako dobrá skotská Whisky... A nebolí po ní tolik hlava.
Dvě promile v krvi a The Real McKenzies jsou ta správná volba!!!! :-) Úžasně nakažlivá veselost z jejich písníček tryská proudem... Jasná hitovka: Bugger Off! ;-)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.