OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V prípade mnohých all-star formácií by v podstate stačilo vymenovať zúčastnené persóny a na základe ich mien si automaticky utvoriť aspoň približnú predstavu o produkovanej hudbe. V prípade tohto kvarteta v zložení Mike Patton (MR.BUNGLE, FAITH NO MORE, FANTOMAS a iné), Kevin Rutmanis (MELVINS, THE COWS), John Stainer (HELMET, MARK OF CAIN) a Duane Denison (THE JESUS LIZARD, DK3) je podobná predpoveď nemožná ešte aj pri druhom počine, navyše keď debut nebol jednoznačne pozitívne prijatý a ja sám z neho mám dodnes zmiešané pocity. Možno to bolo privysokými očakávaniam pre účasť nenávideného i naopak nekriticky zbožňovaného Pattona, ktorý hlavne s kolegami v zaniknutej legende FAITH NO MORE zanechal v deväťdesiatych rokoch hlboký vplyv na množstve mladších kapiel, alebo v MR. BUNGLE úspešne fúzoval s podobne naladenými spoluhráčmi prakticky nezlučiteľné štýly. Trojica spoluhráčov sa tiež môže pochváliť množstvom výborných nahrávok pod hlavičkou nemenej zaujímavých kapiel, ktoré si však po celý čas zachovávali skôr kultový štatút.
Rovnomenný debut nezaprel určitú bizarnosť a vtip, popri niekoľkých vydarených kúskoch však obsahoval až príliš veľa nevýraznej vaty. „Mit Gas“ je tak celkom príjemným prekvapením vo forme pritvrdenia, pestrosti kombinovaných štýlov a celkovo hráčsky i kompozične prepracovanejším materiálom. Výrazné kvíliace voivodovské gitary spolu s hutnou Rutmanisovou basou náhle vstúpia do vtáčieho štebotania v pekne sa rozbaľujúcej „Birdsong“, kým v druhej „Rape This Day“ možno opäť pozorovať zvláštne temnejšie vyznenie na spôsob posledného albumu FAITH NO MORE ako i potešujúcu crossoverovú výbušnosť a pomerne priamočiaru údernosť. V „Birdsong“ v istom momente prerušované riffy a rytmika evokujú niektoré polohy Švédov OPETH a na chvíľu sa toto prirovnanie natíska aj v „Rape This Day“. Patton prevádza asi najvydarenejšie vokálne linky za posledných pár rokov a spolu s ním demonštrujú svoju univerzálnosť aj ostatní spoluhráči, nielen v rockovo tradičnejších kompozíciách z úvodu, v ktorých sa kapela (s výnimkou textov) vhodne sústredí viac na hudbu než na aranžérske žartíky, ale i v žánrových spestreniach, či už ide o úlety do spotvoreného reggae v „You Can’t Win“, takmer d'n'b „Mayday“ alebo „Capt. Midnight“. Exotickými chodníčkami sa vybrali aj oddychovo znejúcej „Desastre Natural“. Celkovo možno po hudobnej stránke badať snahu o serióznejšie vyznenie. Patton sa aj na „Mit Gas“ spomedzi ostatných presadzuje najvýraznejšie, čo ani tentokrát nie je vyslovene na škodu a odkazov na jeho najslávnejšie etapy s FAITH NO MORE možno objaviť pomerne veľa. Do tejto kategórie patrí napríklad „When Stars Begin To Fall“ i chytľavá „Harelip“ v ktorých je, podobne ako vlastne na celom albume, prítomná zvláštna atmosféra bizarnej zvrátenosti – štylizácia do role policajtov na spôsob policajta Zeda a jeho kamoša Maynarda z „Pulp Ficton“ na promo fotkách k „Mit Gas“ hovorí za veľa a oproti teplému image z debutu je predsalen nejakou zmenou.
Názory, že rôzne projekty Pattona a jeho kamarátov už dnes až na výnimky nedokážu ohúriť a šokovať tak, ako kedysi albumy MR. BUNGLE alebo prvé dve dosky FANTOMAS, zostalo v platnosti aj po poslednom počine TOMAHAWK, ktorý patrí medzi to lepšie, vydávané komunitou umelcov okolo Ipecac Records. Rovnako však stále platí, že napriek tomu zanechávajú všetci zúčastnení v porovnaní s „normálnou“ okolitou produkciou výrazne nadpriemerne výkony, ktorých jedinou slabinou sú oslnivejšie dojmy z tvorby spred niekoľkých rokov, kedy tieto osobnosti vopred automaticky nastavenú pomyselnú latku očakávaní ani nepodlezú, ani neposúvajú vyššie. Nakoniec, svoje už majú v histórii rockovej hudby odpracované a nemožno im uprieť nárok aj na obyčajnejšie počiny, najmä ak z nich stále počuť, že všetky zúčastnené osoby sa stále predovšetkým bavia.
Menej srandičiek a viac serióznejšie sa tváriacej hudby, ponurejšia atmosféra v nádhernom, orientálnymi ornamentami zdobenom digipacku pre zberateľov.
7,5 / 10
Mike Patton
- spev
Duane Denison
- gitara
Kevin Rutmanis
- basgitara
John Stanier
- bicie
1. Birdsong
2. Rape This Day
3. You Can't Win
4. Mayday
5. Rotgut
6. Capt. Midnight
7. Desastre Natural
8. When The Stars Begin To Fall
9. Harelip
10. Harlem Clowns
11. Aktion 13F14
Anonymous (2007)
Mit Gas (2003)
Tomahawk (2001)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Ipecac Records
Stopáž: 40:45
Produkce: Joe Barressi & TOMAHAWK
Studio: Grandmaster Recorders, Hollywood
Hviezdna zostava sústredená okolo hudobného šialenca Mika Pattona produkuje hudbu o niečo menej šialenú, viac komornejšiu a počúvateľnejšiu, ako ostané jeho projekty. No v žiadnom prípade nejde o niečo ľahko definovateľné. V podstate musím súhlasiť s názorom kolegu Radicalcuta, no rozídem sa s ním v bodovom hodnotení. Som asi deformovaný utápaním svojho recenzentského ega v rôznych hudobných šialenostiach, veľkou obľubou čohokoľvek, čo vyšlo z produkcie Ipecac records a hlavne Mika Pattona. Preto, hoci nedávam plný počet, neklesnem o veľa a podľa môjho názoru si toľko tento album určite aj zaslúži. Vynikajúce hudobnícke výkony, šialenosť udržaná v rozumnej miere, perfektný producentský výkon, krásne melódie, uletené disharmónie, úžasný spev (aj recitácia, deklamovanie, krik... atď.), mix metalu, rocku a alternatívy... Nemám k tomu čo viac dodať.
Masokombinát.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.