OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Trojskladbové promo od Slovákov AENEAS ma prekvapilo z viacerých hľadísk. V prvom rade preto, že sa táto kapela prebrala z dlhého zimného spánku, veď naposledy dali o sebe vedieť v roku 1999, keď im vyšlo vynikajúce demo „What's Still Remains?“. Potom ešte absolvovali niekoľko koncertov a akoby sa po nich zľahla zem. Síce už niekedy v roku 2004 som začul čosi o znovuobnovení, no pokiaľ nevidím výsledky... Našťastie výsledky na seba nedali dlho čakať. V druhom rade preto, že vyprodukovali naozaj veľmi kvalitný materiál a nakoniec preto, že mali odvahu siahnuť po ženskom hrdle...
Podľa mytológie bol AENEAS jedným z mala obyvateľov, ktorým sa podarilo ujsť z obliehanej Tróje. Križoval moria dovtedy, kým pre svojich ľudí nenašiel vhodné miesto na život. Stalo sa tak v na území dnešného Talianska, kde založil mesto Lavinium (dnešný Rím). A presne tak ako bájny AENEAS sa plavia Slováci po neprebádaných vlnách hudobnej produkcie a týmto promo albumom sa im podarilo založiť osadu, ktorá ma obrovský potenciál prerásť v hudobný Rím. Angažovanie pôvabnej speváčky so zlatým hrdlom a veľkým talentom, ex-členky formácie CHILL ON THE SUN, Barborky „Babo“ Kolárikovej, bolo viac ako výborným ťahom. Niežeby bol na predchádzajúcom materiáli zlý spev, to určite vôbec nie, ale tento zlatý hlas pozdvihol AENEAS oveľa vyššie a ďalej, ako boli doteraz. Na prome sa nachádzajú tri skladby, ktoré by sa po hudobnej stránke dali charakterizovať ako hardrock s metalovými vplyvmi. Po inštrumentálnej stránke mi neostáva nič iné ako chváliť, vynikajúce hudobnícke výkony celej skupiny sú priam až na neuverenie. AENEAS sú priam ukážkovým príkladom toho, ako je možné s takýmto talentom produkovať zaujímavú muziku bez toho, aby nudili svojím predvádzaním sa. Celej nahrávke dominuje úžasná rytmika, podporovaná zaujímavou gitarou a ako čerešnička na torte pôsobí na tejto nahrávke variabilný melodický spev. Prvá, našliapaná, skoro metalová „Spaceboard“, je miestami prešpikovaná klávesmi a samplami, ktoré jej dodávajú na atmosfére. Klávesy a sample sa nachádzajú na celej nahrávke, ale v decentnej forme, miestami takpovediac nepolapiteľne. Samotné sample má na svedomí producent PiKey. Výborný spev je v tejto skladbe podporený backing vokálom gitaristu Vlada Kravca.
Let it go ...if you surrender.
So let it fly ...if you surrender.
Come on get the star ...if you surrender.
Go to the sky ...if you surrender.
Go!!!
Pomalý sa rozlievajúca „About You“ sa tak isto, ako aj ostatné dve skladby, v texte zaoberá témou vzťahov a lásky. Mimochodom, texty sú výborné a musím za ne pochváliť ich autora Vlada Kravca. V poslednej, „orientálnej“ „Taje Mahal“ okrem výbornej rytmiky vynikne hlavne už viackrát mnou spomínaný vokál zlatého hrdla tejto formácie.
I am lullaby.
Sing moolight dream.
Save the wish from night.
Po zvukovej stránke v podstate ani nie je čo kritizovať, keďže viem, s akými rozpočtami na štúdio sa musia vyrovnať kapely bez vydavateľa. S takýmto moderným zvukom by mohli byť veľmi spokojné aj mnohé kapely s vydavateľom a rozpočtom na profesionálne štúdiá. Za zvuk vďačia okrem svojho talentu hlavne producentovi menom Pikey (brat gitaristu a hlava hudobného projektu FAIRY TALE). Plnofarebný obal proma je síce jednoduchý, ale dobre spracovaný, so všetkými potrebnými informáciami o kapele, vrátane textov. Som v pokušení dať plný počet bodov, no odolám tomuto mámeniu a nejaký ten bod odpočítam za to, že ide len o krátke trojskladbové promo a pol boda dole za to, že aj už spomínaný zvuk by predsa len mohol ponúknuť viac. Dúfam, že sa čoskoro dočkáme plnohodnotného materiálu, ktorý už bude vydaný oficiálne a taktiež dúfam, že ušetrené body budem môcť udeliť s radosťou.
Vynikajúca, metalom ovplyvnená hardrocková záležitosť, produkovaná inštrumentálne zdatnými hudobníkmi a s perfektným, variabilným spevom v podaní predstaviteľky tej krajšej polovičky ľudstva.
8,5 / 10
Vladimír Kravec
- gitary, klávesy a vokál
Barbora Koláriková
- spev
Peter Galád
- basgitara
Feri Kecskeméti
- bicie a perkusie
hosť:
Peter „Pikey“ Kravec
- sample
1. Space Board
2. About You
3. Taje Mahal
Promo MMV (2005)
What's Still Remains? (1999)
Forever (1997)
The Confession (1995)
First Deed Of Aeneas (1993)
Vydáno: 2005
Vydavatel: samovydanie
Stopáž: 12:22
Produkce: Pikey
Studio: Džem studio
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.