OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
No páni. To tedy byla doba. Sotva jsem si stačil oblíbit novou tvář seveřanů RAISE HELL, už je stihla vnitřní krize, změna sestavy a kopanec od bývalé firmy NUCLEAR BLAST. To všechno se podepsalo v neobvyklém čtyřletém čekání na novou nahrávku. Otázka zní : bylo na co čekat?
Ano i ne. Melodického smýšlení ani fasády se od poslední desky „Wicked Is My Game“ změny až tolik nedotkly. Změnila se ovšem forma s jakou RAISE HELL svůj melodický thrash death podávají. Zvuk od minula znatelně pohubnul. Drtivou kytarovou hradbu nahradila promyšlená nástrojová ekvilibristika. Spíš než na tvrdost je tu kladen důraz na detailní rozpracování skladeb do riffů a melodií. Kapela se nežene do nijak závratných rychlostí a libuje si spíš jen ve středním tempu. Pozorný posluchač určitě najde i hitové ambice. K nakousnutí jsou třeba v hymnickém tributu našemu redaktorovi Reaperovi - „Reaper´s Calling“. To všechno by bylo možná hezké, kdyby albu však po hříchu cosi nechybělo. Chybí jedna věc abstraktní a jedna konkrétní. Konkrétní je stále dobrý zpěvák - respektive jeho absence. Už minulá deska byla s vokály trošku na štíru. Člověk by řekl že se kapela poučí a zvolí za mikrofon někoho schopnějšího, ale, světe div se, opak je pravdou. Nově příchozí Jimmy Fjällendal je dokonce ještě horší než původní zpěvák! Hlasový rozsah má možná větší než dosavadní řvoun Jonas Nilsson, ale jeho projev zní celkově divně. Bez nadsázky bych ho přirovnal ke kačeru Donaldovi po operaci hlasivek. Výsledkem je člověk, který se na jednu stranu pokouší krákat, na stranu druhou melodicky zpívat a ani jedno se mu moc nedaří. A je to škoda, protože hudba RAISE HELL je ve své aktuální inkarnaci docela vhodná pro prezentaci s melodickéým zpěvem. Jen k ní nějaký šikovný najít. Druhou abstraktní věcí je skutečnost, že skladby RAISE HELL, přestože jsou nápadité a do jisté míry definují vlastní neotřelou tvář kapely, nejsou prostě tak dobré jako skladby A-čkových kapel jako jsou ARCH ENEMY, nebo CHILDREN OF BODOM.
Ale to všechno se dá ještě napravit. Na kapelu, která si kdysi vydobyla renomé pomocí promo fotek s muzikanty postříkanými krví, je řadovka „City of the Damned“ slušný materiál. Na nahrávce je znát, že o ní bylo přemýšleno a že se kapela snaží pomocí hudby i něco sdělit a ne jen ventilovat svoje násilnické sklony.
Možná je ještě pořád brzo, ale stále se nevzdávám naděje, že bychom se mohli od RAISE HELL dočkat opravdových majštrstiků. Chce to ovšem pořád ještě trošku uležet.
7 / 10
Jimmy Fjällendal
- zpěv
Jonas Nilsson
- kytary
Niklas Sjöström
- basa
Dennis Ekdahl
- bicí
1. Devil's station
2. City of the damned
3. Like clowns we crawl
4. Reaper's calling
5. Open your mind
6. Ghost I carry
7. My shadow
8. To the gallows
9. I
10. Rising
City Of The Damned (2006)
Wicked Is My Game (2002)
Holy Target/Not Dead Yet (rereleased) (2002)
Not Dead Yet (2000)
Holy Target (1998)
oproti starším albům velké zklamání :(
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.