OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
No, to jsem si zase jednou dal! Francouzská kapela (?) Dark Sanctuary se navenek tváří jako konvenční a nezáludné gotické těleso s triem něžných feminin v sestavě, ale uvnitř jejího kotoučku De lumière et d'obscurité jsou věci až příliš jiné, než se zdají. Úvod jakoby vypadl z nějakého doom - gotického žurnálu - mocné stěny kláves přehrávají trochu jednotvárný motiv za doprovodu nějakého toho povinného smyčce, do něžných srdcí se derou slzy a krvavé růže padají do klína uplakaných andělů. Na krajinu se snáší kalný déšť...
Fáze zvědavosti, co že nám bude pršet dále, však záhy přechází do zděšeného naslouchání a uvědomování si. Úchvatně vzduté varhanní vzdechy ztékají líně z gotických fresek a slavičí ženský vokál sténá jako hříchem tělesnosti pokoušení svatí - úpěnlivě, jednotvárně a nedůvěryhodně. 10. minuta vysedávání v Temné svatyni - ještě držím v třesoucích se dlaních ubohý cár naděje, v očekávání spásného nápadu, změny, vášnivého políbení můz. Varhany však stále úpí, micinka mňouká z mystické mlhy, můzy prolévají hrdlem jiskrný truňk a nikam se neženou. Jeden motiv je s kravskou pečlivostí přežvýkáván stále dokola a dokola a dokola... 30. minuta - poznání na mě dolehlo a tak nazdařbůh projíždím celé CD - ach NE!!! Ono se to vůbec nemění, těžkopádně to orá jednu a tutéž neúrodnou brázdu, nikde ani stopy po nějaké emoci (krom snad naléhavého halekání ženušek). Těžko soudit, zda jsem tvůrcům udělal něco přímo já, nebo celý svět... Ať žije pomsta Weltschmerzu! 55. minuta - upadám do vražedných depresí, zatímco z ozvučovací soustavy se linou kemrózně nepřekousnutelné nitky téhož. Vzlyky, steny, šum, bublání, tryzna, mor... Ano, snad jsem rozervanec, ale tohle párání beztvarých zdechlin čehosi mě ubíjí víc, než ranní tma a sahání na zápěstí. Chci krev! Maso! Mléko! Hudební lyrika - proč ne, ale k čemu tohle hledání ztracených iluzí, které beztak nestojí ani za pěti vteřinové dloubání v nose! Má - li mě tahle pseudo - klasicistická spodoba opery roztesknit a naladit do neznámých duševních vln, věru nevím. Texty jsou čistě francouzské, vokální linky stabilně ukvičené, zlomů v monolitické neměnnosti nevidět na obzorech zakalených nudou. 56. minuta - odpadám...
Ať už hudba Dark Sanctuary míří k jakémukoli cíli, dorazí tam beze mne. Je to stereotypní pouť suchopárným úvozem, kde srdceryvně mečí sbory serafínů a hustě prší velké kulové. Snad jsem ještě nedospěl do stádia duševní beznaděje, kdy v téhle hudbě začnu hledat východisko z životní mizérie. A bůh mě chraň, dospěju - li...
Strašlivě pomalé uvadání... Z toho usnula i smrt, která zaklepala u mých dveří... Schoval ji pod schody a tuhle desku jí vsunul mezi žebra. To má za to!!!
2 / 10
Arkadae
- kytary, klávesy
Sombre Cÿr
- basa, perkuse
Dame Pandora
- zpěv
Hylgaryss
- kytary, klávesy
Marguerite
- viola
Eliane
- viola
1. Préludia
2. De lumiere et d'obscurite
3. Le paradis noir
4. Rêve mortuaire
5. Cet enfer au paradis
6. La chute de l'ange
7. Interludia
8. Au milieu des sepultures
9. Ordre et decadence
10. Les entrailles de ce purgatoire
11. Funerailles
12. Que mon dernier soupir m'emporte
13. Summoning of the muse
L'être las - l'envers du miroir (2003)
Vie éphémère (MCD) (2002)
De lumière et d'obscurité (2000)
Royame Mélancolique (1999)
Funeral Cry (MCD) (1998)
Takhle cerne bych to rozhodne nevidel, ale spis nez na soustredeny poslech se tahle deska hodi jako kulisa. Pekne a nerusene to plyne a pusobi uklidnujicim dojmem. [EDIT 15.7.2007] - Fakt dobre.. vic nez dobre. +1.5b
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.