OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Doom metal je žánrem, který z hlediska dynamiky hudebního vývoje nepatřil a nepatří mezi ty progresivněji laděné a skutečně převratných či pozoruhodných nahrávek, jenž by rozčeřily jeho poněkud stojaté vody, není příliš. V podstatě by se dalo říci, že skutečně novátorský přístup v této oblasti se v posledních letech uplatňuje spíše na pomezí žánrů a v rámci jejich fúzí. Nicméně i přes tato tvrzení zde zůstává prostor pro zajímavé a dostatečně poutavě pojaté nahrávky, které sice ve většině případů skutečně neoplývají ničím výrazně novým či neslyšeným a mnohdy se mohou vyznačovat jistým stupněm konvenčnosti, stejně tak se ale jejich tvůrci zpravidla do role novátorů samozvaně nepasují.
Dovolím si tvrdit, že poslední větu předchozího odstavce splňují SATURNUS téměř do puntíku. Představíte-li si totiž něco jako "střední proud" dnešního doom metalového žánru, pak jsou Dánové vedle ostatních jmen těmi (za všechny např. SWALLOW THE SUN, SHAPE OF DESPAIR, DRACONIAN), kteří do této neohrabané škatulky poměrně přesně zapadají. V protikladu k názvu alba se ovšem jimi předestíraná hudba nepohybuje v intencích sebevražedné deprese a krajních nihilistických polohách, ale opírá se spíše o jemnou, rozvláčnou melancholii, která vás neznatelně obestře a ukolébá do stavu posmutnělé rozjímavosti. Nahrávka, jenž pojmenováním odkazuje k próze Paola Coelha, tak pokračuje relativně přímočarými cestami v trendu, který si kapela v druhé polovině 90. let nastolila. Ve srovnání s deskou „Martyre“, jenž svého času citovala průkopníky ostrovní scény PARADISE LOST, se naproti tomu „Veronika Decides To Die“ prezentuje jako osobitěji pojatý a do stran rozprostřený hudební mikrokosmos, který, ačkoliv „ctí“ všechny svébytné atributy žánru, se přesto v některých rovinách vymyká a mnohé mantinely ku prospěchu věci překračuje či zcela míjí.
Přestože SATURNUS, podobně jako mnozí další, staví alespoň částečně na repetici motivů, nemusí to nutně znamenat rezignaci na vynalézavost a proměnlivost. Tyto vlastnosti hudebníci naštěstí nepostrádají. To ostatně potvrzuje hned první „I Long“ jako patrně nejvíce typický zástupce žánru, jejíž pochodový rytmus postupně směřuje k umně vygradovanému závěru. Kapela se ve většině případů vyhýbá hrubé, neřízené distorzi a jednoduchosti motivů, jimiž by umlčela prázdnotu, a své síly upíná – dle mého názoru dosti zdařile – k silným melodiím, díky jejichž zpracování dovádí některé skladby takřka k rockové jemnosti a do načrtnuté soumračné krajiny nakonec vnáší paprsky hřejivého tepla. To je také jedna z hlavních deviz SATURNUS – v postupném rozvíjení silných melodických celků, které dokáží i v téměř desetiminutových skladbách velmi hezky variovat, stojí kapela pevně v kramflecích. „Veronika Decides To Die“ se již od prvních tónů představuje jako velmi přístupná nahrávka, k čemuž jí také značně dopomáhá uhlazená a čitelná, přesto hutná produkce z dílny Flemminga Rasmussena, mimo jiné odpovědného za raná alba veteránů METALLICA. Na druhou stranu nepostrádá cit pro vkusnost, díky čemuž skladby nesklouzávají k úsměvně sladkobolné patetičnosti.
Rozvláčné melancholické rozjímaní v podání SATURNUS není špatnou alternativou. Přestože vám „Veronika Decides To Die“ může zpočátku již mnohé známé upomínat a drobným, dnes již historickým reminiscencím se patrně nevyhnete (vedle zmíněných např. také letmé doteky ANATHEMY či někdejších FLOWING TEARS & WITHERED FLOWERS), i tentokrát, a po relativně dlouhé odmlce, přišli Dánové s nahrávkou, která se jak po obsahové, tak i formální stránce nemá vůbec zač stydět.
SATURNUS nevnáší do současné podoby žánru nic převratného a může se stát, že si při poslechu tu a tam nostalgicky zavzpomínáte. To ovšem nemění nic na tom, že čas strávený v zajetí rozvláčně melancholických nálad není ani zdaleka ztrátou. SATURNUS podobně jako např. SWALLOW THE SUN dokáží zaujmout a ono příslovečné smutnění trefit se vkusem.
7,5 / 10
Thomas A.G. Jensen
- zpěv
Anders Ro Nielsen
- klávesy
Tais Pedersen
- kytary
Peter Erecius Poulsen
- kytary
Lennart E. Jacobsen
- baskytara
Nikolaj Borg
- bicí
1. I Long
2. Pretend
3. Descending
4. Rain Wash Me
5. All Alone
6. Embraced By Darkness
7. To The Dreams
8. Murky Waters
The Storm Within (2023)
Saturn in Ascension (2012)
Veronika Decides To Die (2006)
Martyre (1999)
For The Loveless Lonely Nights (1998)
Paradise Belongs To You (1996)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Firebox Records
Stopáž: 59:20
Produkce: Flemming Rasmussen
Studio: The Sweet Silence Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.