OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Klatovský ASMODEUS ukul nový „Řetěz“ a přidal mu na spoje něco „kritických událostí“. V režii dvorního textaře Jana Petrička doplnil zajímavý koncept deseti variací, inspirovaných víceméně klasickými autory světové literatury (ne nutně fantastiky), a tak nás čeká nejen Ray Bradbury, Edgar Alan Poe nebo Stephen King, ale třeba i Karel Kryl, Victor Hugo či samotný autor textů?
Protentokráte skupině odpusťme tu tříletou proluku od posledního „Sabatu“, ono také šlo o pauzičku pouze zdánlivou, když někteří v mezičase ožili v projektu A+. Sice jej třímala v pazourách klasická tvůrčí dvojka Bešta/Petričko (i když tady ukryta za pseudonymy Slobodana Miloševiče a Gabriela Batiggia), ale výsledek byl přece jen uvolněnější, mírnější, a řekněme si to na rovinu, ne až tak dotažený, jak jsme zvyklí z domovského ansámblu (hlavně tedy ve slovní části občas silně zaskřípalo). Přesto se našly i hodně povedené kousky, jako kupříkladu závěrečný rokec „Largo Desolato“, ale to je na jiné vyprávění, raději rychle zpět mezi jednotlivé články aktuálního „Řetězu“.
Jak už jsem říkal, je jich deset, všechny se tváří jako úplně nové a vzhledem k tomu, že se na nich podílela od posledka totožná sestava a vznikaly opět ve studiu ExAvik, musí se výsledek nutně tvářit jako volné pokračování sešlosti v „Carnegie Hall“. Navíc, když i stylově je všechno znovu namířeno hlavně směrem k thrashovému chlívečku. Dočkáme se tak klasických Beštovských harmonií s důrazem na silnou melodickou linku, skladeb neutápějících se v mezihrách, naopak, všechno je sympaticky podřízeno funkčnosti písně, bez zdržování ve zbytečných sólových exhibicích. To pochopitelně ale neznamená, že by snad materiál byl triviální. Zatím se naštěstí ještě nestihl oposlouchat základní mustr s rychlou slokou, pomalým melodickým refrénem či totéž naopak, neboť skladatel, kytarista a zpěvák Miloš Bešta má stále v rukávu různé další modifikace, ale především hodně povedené melodie (moje osobní favoritky jsou protentokráte čtvrtá „Dopis v láhvi“, s pochmurnou slokou, dvojkopákovým bridgem a vyhrávkovým refrénem a devátá „Zjevení strachu“, ve které poklidné brnkání lámou „zlé“ sloky střídané parádním „orientem“, s výživnou podporou refrénu a trubky hostujícího Lukáše Koudelky). Klatovy prostě drží zástavu vysoko nahoře i v době, kdy ostatní padají na hubu. Určitě jim dejte šanci.
AMODEUS tedy už zřejmě definitivně a napevno kotví v thrashové zátočině, přičemž pochopitelně nezapomíná, jaký se píše rok. Do současné tvorby přetavil mix toho nejlepšího, čím si v dlouhé historii prošel a je to jen dobře, neboť přesně v tom je nejsilnější a nejuvěřitelnější. „Řetěz kritických událostí“ byl ukut pevně, drží jak víra uhlířská a pocit, že by snad začínal rezivět se nedostavuje ani po opakovaném poslechu. Dobře odvedená práce, pánové.
Říká se, že vítězný team se nemění a výsledek nemůže dopadnou zle. V hudbě to možná neplatí tak zásadně jako ve sportu, ale v případě novinky ASMODEA se rčení určitě nezmýlilo.
8 / 10
Miloš Bešta
- zpěv, kytara
Milan Pózel
- baskytara
Tomáš Bešta
- kytara
Vladimír Hořký
- bicí
Hosté:
František Pelíšek
- klávesy
Lukáš Koudelka
- trubka
1. Údolí králů
2. Ssatan Ex Urbina
3. Na řece smrti
4. Dopis v láhvi
5. S úsměvem hada (Serpens Metis)
6. Kruh
7. Hodina štíra
8. Complex Mesianis
9. Zjevení strachu
10. Černozlatá prasata
Pobřeží královny Marie (2023)
Oko Horovo (2017)
Past na Davida Kleinera (2014)
Prosincová noc blíže neurčeného roku (reedice na LP) (2010)
Muka existence (DVD) + CD Bešt of (2008)
Řetěz kritických událostí (2006)
Sabat v Carnegie Hall (2003)
Na jehlách (2000)
Vchod do kruhu (1998)
Příjezd krále... (1995)
Den zúčtování (EP) (1994)
Prosincová noc blíže neurčeného roku (1992)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 33:56
Produkce: Miloš Bešta
Studio: EX AVIK Plzeň
Kontakt: +420 602 249 630
Této desce prakticky nemám co vytknout. Snad jen tolik, že je moc krátká ;-))) Moji favorité jsou Kruh, Černozlatá prasata a Hodina štíra. Moc dobře se to poslouchá.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.