OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
NEW YORK DOLLS se dali znovu dohromady (respektive pouze ti, co přežili) a natočili novou desku. Kromě toho, že se mi má narodit „malej Bolanos“, je to zpráva roku. Neznalost neomlouvá, tudíž kdo říká, že tyhle zabijáky se rtěnkou nezná, říká stejnou pitomost, jako kdyby mi tvrdil, že Leonid Brežněv byl sexy chlápek. Tenhle druh muziky není pro tebe, jsi-li traumatizován nepravidelným pohlavním stykem, či přemýšlíš-li o liposukci. Dále bych raději varoval ty, kteří neustále remcají o umění a o tom, že by potřebovali kapelu, která by mluvila jejich řečí. Co je vlastně sakra umění? Proč ta neustálá nespokojenost, když rock ´n´ roll je tak jednoduchý. A k čemu řečičky, že ta či ona kapela neobjevuje nic nového, když rock ´n´ roll je tak zábavný. NEW YORK DOLLS prostě nebyla jen parta přiblblých buzíků narvaných do kozaček našich matek. Což o to, ani já si nemažu nohy výživným krémem po jejich hladkém oholení a už vůbec nemusím nutkání na styk s jiným mužem hekticky zažehnávat myšlenkami na smrt svých rodičů. Tak proč se mi ti „ženomuži“ z Manhattanu tak líbí? A teď se mi nesnažte vnutit názor, že jsem divnej. Zakomplexovaný maloměšťák versus glam rock je téma pro samostatný publicisticko-kulturní plátek, který by stejně nic nevyřešil, protože správní chlapi se prý dělí na dobré milence a skvělé táty. No, já milence nemám a v klubu pro těhotné jsem viděl pěkných pár blbců. Sečteno podtrženo, buď budeš plácat ručičkama radostí, nebo si zacpi hubu dudlíkem, pusť si třeba LIMP BIZKIT a nezkoušej mi tvrdit o čem je rock ´n´ roll.
Bylo nebylo, nastupovala sedmdesátá léta, ušmudlaní pacifisté bojkotovali násilí a do toho přišla parta obyčejných feťáků, kteří si dělali ze všeho kurník. Snažil se je prosadit jistý Malcolm McLaren, který je narval do červené kůže. Jeden se srpem a kladivem na triku, druhý se svastikou na levici. Mimochodem, byl to ten samý Malcolm, který se poté, co se mu nepovedlo prorazit s NEW YORK DOLLS, přestěhoval do Londýna a dopiloval své veledílo se SEX PISTOLS. Každý, kdo trochu zná punkovou kulturu a historii, přece ví, že mezi nejkultovnější kapely, které měly mamutí podíl na vzniku punku, patřili Iggyho THE STOOGES a právě NEW YORK DOLLS. V dobách, kdy se jejich stylu ještě říkalo archaicky travesti rock, nebylo pro kapelu třeba většího pódia. Obavy, že nerozeznáte muzikanty od poskakujících šílenců nebyly na místě. Na celý mumraj se vysypaly tři pytle flitrů a tak to mělo vypadat. Za svou nepříliš dlouhou kariéru stačili natočit pouze dvě studiová alba, bezejmenný debut z roku 1973 a „Too Much Too Soon“ o rok později. Jejich kultovnost však zůstává dodnes tak atraktivní, že znovuoživení se dá srovnávat i s reunionem třeba takových THE DOORS. K jejich odkazu se hrdě hlásili i takové legendy jako GUNS´N´ROSES, HANOI ROCKS, BILLY IDOL, SIGUE SIGUE SPUTNIK, MOTLEY CRUE, DURAN DURAN a v podstatě každá druhá kapela, co měla alespoň jednu kytaru. Jen škoda, že se toho nedožili chudáci Johnny Thunders a Jerry Nolan, kteří po rozpadu NEW YORK DOLLS sestavili skvělou punkovou formaci JOHNNY THUNDERS AND THE HEARTBREAKERS poháněnou heroinem. Johnny Thunders byl ostatně velmi nadaný kytarista a do jisté míry i NEW YORK DOLLS vedl. Myslel si však, že je jako Keith Richards, který by snad jako jediný na této planetě (možná ještě Lemmy Kilmister) přežil i výbuch jaderné pumy. Fet ho však zlikvidoval jak zpupná dominantní manželka ušláplého dobračiska. Bubeník Jerry Nolan ho do hrobu následoval nedlouho poté. Druhý kytarista Sylvain Sylvain si po rozpadu NEW YORK DOLLS udělal skvělou rock ´n´ rollovou kapelu THE CRIMINALS a zpěvák David Johansen točil sólovky. Baskytarista Arthur Kane díky své alkoholové kariéře nebyl schopen vyprodukovat vůbec nic a dovršil ji před třemi lety naprostým uchlastáním. Ještě bych rád vzpomněl prapůvodního bubeníka Billyho Murciu, který byl takový střelec, že to s ním švihlo už během prvního turné. Když se ho nějaký chytrák snažil probrat z drogového komatu tím, že do něj lil kafe, zadusil jej. Vtipná kapela, co říkáte?
Očekávání nové desky ve mně vzbuzovalo stejné pocity, jaké má malé děcko poté, co mu slíbíte obří lízátko. Trochu jsem se obával, že typický kytarový styl Johnnyho Thunderse bude na desce hrubě chybět, ale hned první vypalovačka „We´re All In Love“ mi vykouzlila na tváři blažený úsměv. Až mě uvidíte šklebit se z mého šedivého autovraku, jak jedu na oranžovou a mířím přímo do slunce, znovu lapen do náručí bláznivého života, tak věřte, že mi v přehrávači v ten moment zní singl „Dance Like A Monkey“. Skladba „Dancing On The Lip Of Volcano“ způsobuje, že člověku narostou křídla a dívka u pokladny v samoobsluze vypadá jako Marilyn. Musím přiznat, že typické rychlejší „rock ´n´ dollsovské“ vypalovačky sluší kapele víc než pomalé zadumanější kousky, nicméně při takových „Ain´t Got Nothing“ nebo „Maimed Happiness“ přemýšlím o zarudlé tváři otrapy Harryho s hrstí arizonské země a ruské zimě počátkem čtyřicátých let. Při poslechu další pecky „Rainbow Store“ mi bude dobře i v penzionu bez koupelny a záchodu. Mick Jagger je sice skvělý frontman, ale kde by byl nebýt Davida Johansena, o kterém se dodnes tvrdí, že mu Jagger všechny ty grimasy a pózy v průběhu sedmdesátek prostě ukradl.
Jak to shrnout? Nevím proč se s tou muzikou různý lidi tolik páraj? O co se stále pokoušejí? Myslím, že to jsou všechno ztracený existence, kterým zřejmě nic jiného nezbývá. Jakoby nemohli nikdy dosáhnout toho, co chtějí. NEW YORK DOLLS jsou vysvobozením. Prostě vezmu kytaru a raz, dva, tři a jedem. Tyto věty jsou samozřejmě lehce satiricky pojaté, protože nadhled a vyzrálost, se kterou tito dnes již starší pánové hrají, není sice jako pecky v melounu, ale bez ní by to prokoučovali už kdysi. Na druhou stranu je třeba se zamyslet. Vždyť oni to všechno vlastně kdysi už prokoučovali a jak známo, je jen málo kapel, které měly takový vliv na další generace a které vyrvaly porážku ze chřtánu vítězství s takovou dokonalostí jako právě NEW YORK DOLLS. Tohle mi pomáhá věřit v opravdovost muziky. I kdybych rozházel všechny prachy na večírcích za ženský a příživníky, budu si broukat staře znějící písně a při leštění výloh vzhlédnu a řeknu: „Sakra, chvíli jsem byl král, ale za ty prachy to stálo.“.
Vynikající návrat rozmařilých pradědečků punku. Rocková deska plná nadhledu.
9 / 10
David Johansen
- vokál
Sylvain Sylvain
- kytara
Steve Conte
- kytara
Sami Yaffa
- basová kytara
Brian Delaney
- bicí
Brian Koonin
- klávesy
1. We're All In Love
2. Runnin' Around
3. Plenty Of Music
4. Dance Like A Monkey
5. Punishing World
6. Maimed Happiness
7. Fishnets And Cigarettes
8. Gotta Get Away From Tommy
9. Dancing On The Lip Of A Volcano
10. I Ain't Got Nothing
11. Rainbow Store
12. Gimme Luv Aand Turn On The Light
13. Take A Good Look At My Good Looks
One Day It Will Please Us To Remember Even This (2006)
Too Much Too Soon (1974)
New York Dolls (1973)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 47:30
Produkce: NEW YORK DOLLS
Jaký asi může být návrat kapely, která více než před třiceti lety vydala pouhé dvě nadčasová alba a svou extravagantní image a nezřízeným životním stylem získala statut kultu? Kapely, která tenkrát nevědomky hrající své špinavé písně, stála u zrodu stylu později globálně nazvaného punk rock. Samozřejmě, u letošního alba je vše poplatné věku jediných dvou přeživších protagonistů (Johansen-zpěv, Sylvain-kytara) tehdejší sestavy. Album obsahuje pestrou škálu skladeb, které nepostrádají osobitost a svojské kouzlo. Žádnou pre-punkovou divočárnu ala krvácející IGGY POP nečekejte. Současní NEW YORK DOLLS se pohybují v intencích vysloužileckého barového rocku jakým se prezentují např.ROLLING STONES. Všechny písně jsou mistrovsky a s patřičným vkusem poskládané a k nudě mají sakra daleko. Snad na první poslech nejnápadnější skladbou je trojka "Plenty Of Music", vyznívající jako nostalgické ohlédnutí šedesátiletého vysloužilce, který stojí v ošuntělém baloňáku poručíka Colomba s novinami v podpaží v ranní frontě na kafe. Vrcholem kompletu jsou však svižnější kousky, které udržují v nahrávce vysokou hladinu rtuťi - viz.rytmická "Dance Like A Monkey", pouliční hymna "Fishnets And Cigarettes" nebo boogie úprk "Gotta Get Away From Tommy". Celým albem se nese nostalgických opar dávno zašlých časů a všudypřítomné blues je u toho jako ústřední pojítko. Jakoby ten stařičký rockový klub, který už několik desetiletí zeje prázdnotou, při poslechu tohoto alba začal znovu dýchat.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.