OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zatím poslední deska nedostižných THE DILLINGER ESCAPE PLAN má již dva roky a nový přírůstek je stále v nedohlednu. Kapela však nezahálí a kromě koncertování se snaží svým fanouškům zpříjemnit čekání na nového potomka alespoň neřadovým dílkem, vtipně pojmenovaným „Plagiarism“. Jak už název napovídá, jedná se o EP obsahující především coververze. Coververze interpretů dosti odlišných žánrů – to by snad mohl být dobrý důvod domnívat se, že půjde o interesantní nahrávku…
Hned první zajímavostí je fakt, že toto EP není dostupné v normální prodejní síti, ale můžete si jej stáhnout z internetu (pochopitelně za poplatek). Nepřísluší mi hodnotit smysl onoho počínání, avšak více by se mi zamlouvalo, kdyby se objevilo ve fyzické podobě, ať už jako „normální“ minialbum či jako bonus. I když… Ono je možná dobře, že nevyšlo v běžné distribuci. Nejedná se totiž o nic, po čem by musel běžný posluchač prahnout (ale k tomu se dostaneme). „Plagiarism“ obsahuje šest skladeb, takže pojďme pěkně popořadě…
Úvodním zásekem je „Unretrofied“, záležitost dobře známá vlastníkům předchozího alba „Miss Machine“, kde plní funkci jakési uklidňující součásti uvnitř hudební bouře. Pro mnohé je minulá nahrávka možná trnem v oku (vyměknutí, příliš sladké refrény, apod. – však to znáte sami) a ona zmíněná skladba je navíc pravděpodobně nejjemnějším songem, který kdy „dillingeři“ vyvrhli. Na „Plagiarism“ se dostala v mírně upravené, zkrácené verzi; jedná se tedy o jakýsi radio edit. No, tak tedy doufám, že i já ji někdy v rádiu zaslechnu… Druhou písní je „Wish“, původně v podání NINE INCH NAILS – bohužel, podobnost s originálem je až příliš zarážející. Hned zde tedy nalézám největší slabinu tohoto EP. Doufal jsem, že kapela formátu THE DILLINGER ESCAPE PLAN dá výtvorům svých oblíbenců výraznější podobu, než je jejich pouhé zkopírování. Takže v podstatě jediné, čím se „Wish“ liší od originálu, je trochu syrovější a špinavější zvuk, což je ale poněkud málo. „Angel“ byl pro mne poměrně překvapivým (ale zároveň dost sympatickým) výběrem, jedná se totiž o záležitost z dílny MASSIVE ATTACK. Tuto věc asi nelze překopat nikterak výrazně, zběsilé mathcorové elementy zkrátka a dobře do trip hopového songu příliš nepasují. Jinak ale platí totéž, co v předchozím případě – skladba je syrovější, elektronické bicí jsou nahrazeny klasickými, ale to je tak vše. „Jesus Christ Pose“ je podle mě největší chybou – kapela se snaží až příliš imitovat zvuk SOUNDGARDEN a zpěvák Greg vokálně stylizovat do podoby Chrise Cornella, což mu také příliš nejde. Škoda. Pro mě nejmilejším překvapením je cover Justina Timberlakea „Like I Love You“. Originál jsem bohužel (?) neslyšel, ale vzhledem k tomu, že i předělávka zní dostatečně teple, hned tak se po něm asi shánět nebudu. Představte si něco jako latino pop, flamenco kytary a sametový hlásek – teď už jistě máte představu, o co tady jde. Musím říci, že tahle legrácka se mi v podobě amerického kvinteta celkem zalíbila, ale při opakovaných posleších už spíše leze krkem. Závěr pak tvoří živá verze vlastní písně „The Perfect Design“ (také z „Miss Machine“), díky čemuž se na samotném konci dostavuje alespoň minimální pocit spokojenosti.
Co říci závěrem? V tomto případě platí, více než kdy jindy, ať si každý udělá názor sám. Pro někoho to může být příjemné zpestření, pro jiného (a tipl bych si, že pro většinu) zase jen snaha vymámit z posluchače nějaký ten obnos. Pakliže nejste opravdu fanatickými přívrženci kapely (či Justina Timberlakea), nevidím opravdu žádný smysl, abyste za toto utráceli. Škoda, mrzí mě to, ale čekal jsem, že skladby dostanou zajímavější podobu, než je jejich bezduché přehrání, spojené se snahou přiblížit se co nejvíce originálním verzím.
EP pouze pro fanatické příznivce kapely. Původní natěšení z toho, jak si TDEP pohrají s originálními verzemi skladeb dosti odlišných interpretů, záhy vystřídalo zklamání. Jedná se o pouhé okopírování jednotlivých songů bez prakticky jakýchkoliv úprav. Zbytečná nahrávka. A nezachrání to ani cover Justina Timberlakea.
Greg Puciato
- zpěv
Ben Weinman
- kytara
Brian Benoit
- kytara
Liam Wilson
- basa
Chris Pennie
- bicí
1. Unretrofied
[video]
2. Wish
3. Angel
4. Jesus Christ Pose
5. Like I Love You
6. The Perfect Design (Live)
Dissociation (2016)
On Of Us Is The Killer (2013)
Option Paralysis (2010)
Ire Works (2007)
Plagiarism (EP) (2006)
Miss Machine (2004)
Irony Is A Dead Scene (EP) (2002)
The Dillinger Escape Plan (reedice) (2000)
Calculating Infinity (1999)
Under The Running Board (EP) (1998)
The Dillinger Escape Plan (EP) (1997)
Fakt sklamanie... "Wish" je stokrát energickejšia u Behemoth, "Angel" u Sepultury a hlavne v originále. A ten Justin Timberlake je tak dokonalá pesnička na cover a aj tá je mierne zahodená, Puciato znie strasne mdlo...:/
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.