PATHOGENIC - Crowned in Corpses
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Často si kladu otázku, proč některým kapelám toleruji či dokonce kvituji s povděkem, když se sveřepě drží svého hudebního směřování a u jiných mám při jakémkoliv opakování pocit stagnace. Do té první skupiny zcela jednoznačně patří NAPALM DEATH. Jméno, které snad i těm méně informovaným není potřeba blíže představovat. Tatíčkové jednoho z nejextrémnějších metalových stylů zvaného grindcore tady už „straší“ více než dvacet let a ba co víc, se železnou pravidelností nás obšťastňují v tom horším případě dobrými, ale povětšinou výbornými alby.
Ne, nebudu to dále nijak natahovat, i novinka je totiž výborná. Neuplynula dlouhá doba od vydání rovněž velice zdařilého předchůdce „The Code Is Red...Long Live The Code“ z minulého roku a už jsou tady staříci z anglického Birminghamu zas. No musím říct, že energie a zápalu mají i po těch letech strávených na scéně vskutku na rozdávání. Jenomže tihle chlapíci mají na rozdíl od jiných zarputilců i stále dostatek invence na to, aby dokázali tvořit desky, které jen stěží někdo nazve zbytečnými. „Smear Campaign“ je toho dalším zářným příkladem.
Dnešní NAPALM DEATH už nejsou stylotvornou kapelou určující ostatním směr. Doby, kdy svět ohromovali tou nejšílenější hudbou jsou už dávno pryč. Rovněž tak odklon od extrémně rychlého pojetí směrem ke komplexnosti a propracovanosti avšak při zachování neodmyslitelné dávky hudební brutality, kteréžto období nejlépe demonstruje fantastická deska „Fear, Emptiness, Despair“ (1994), má už taktéž kapela za sebou. Přesto přese všechno se však i v současnosti místo na vrakovišti vyhřívá na metalovém výsluní. Jak je to možné? No určitě to nebude jen díky početné skupině věrných fanoušků, jak je tomu u mnohých jiných. Síla současných NAPALM DEATH totiž spočívá ve schopnosti v dobrém slova smyslu omílat stejné postupy a čerpat z různých tvůrčích období z minulosti a tyto inspirace pak přetavit v organický a zatraceně funkční celek s přímo explozivní sílou.
V tomto ohledu jde novinka možná ještě dál než předchůdce. Odkazy na starší, hlavně ta extrémnější alba jsou patrné. Šestnáctka skladeb jakoby nás místy přenesla do období desky „Utopia Banished“ z roku 1992, přičemž se nejedná o žádné laciné návraty ke kořenům ani nic podobného. NAPALM DEATH jen prostě hledají další cesty metalového extrému a uvědomují si, že to hlavní v této oblasti již bylo objeveno a teď jde jen o to, jak s tím nadále pracovat. Barney a spol. si ověřené postupy opatřili moderním zvukovým kabátkem, přidali kus nových nápadů, nebáli se, jako už v minulosti mnohokráte, nechat na sebe působit i vlivy hardcore a všechno to hezky smíchali ve velice výživný koktejl.
Kdyby s podobnou nahrávkou přišla jiná kapela, tak bych asi zas tak nadšený nebyl, ale těmto borcům já prostě žeru každou notu. Jejich nadšení pro extrém až za hrob mi totiž velice imponuje a dělá pro mě jejich hudbu nesmírně atraktivní a charismatickou. Jednoduše řečeno – NAPALM DEATH ještě nikdy nezklamali a ani album s letopočtem 2006 není v tomto směru žádnou výjimkou. V té záplavě moderních, stylotvorných a v současnosti velice vážených metalových kapel svítí zatuchlé logo této legendy pořád stejně jasným světlem, jako tomu bylo už před dvaceti léty!
PS: Na albu se v krátké „epizodní roli“ objeví i jeden zajímavý host, kterého byste na nahrávce NAPALM DEATH věru nečekali.
Dejte mi pokoj s verdiktem. Prostě noví NAPALM DEATH!
8 / 10
Mark "Barney" Greenway
- vokály
Mitch Harris
- kytara, vokály
Shane Embury
- basa
Danny Herrera
- bicí
1. Weltschmerz
2. Sink Fast, Let Go
3. Fatalist
4. Puritanical Punishment Beating
5. Well All Is Said and Done
6. Freedom Is the Wage of Sin
7. In Deference
8. Short Lived
9. Identity Crisis
10. Shattered Existence
11. Eyes Right Out
12. Warped Beyond Logic
13. Rabid Wolves (For Christ)
14. Deaf and Dumbstruck
15. Persona Nongrata
16. Smear Campaign
Throes of Joy in the Jaws of Defeatism (2020)
Apex Predator – Easy Meat (2015)
Utilitarian (2012)
Time Waits For No Slave (2009)
Smear Campaign (2006)
The Code Is Red...Long Live the Code (2005)
Leaders Not Followers: Part 2 (2004)
Order Of The Leech (2002)
Enemy Of The Music Business (2000)
Words From The Exit Wound (1998)
Inside The Torn Apart (1997)
Diatribes (1996)
Fear, Emptiness, Despair (1994)
Utopia Banished (1992)
Harmony Corruption (1990)
From Enslavement To Obliteration (1988)
Scum (1987)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 45:02
Produkce: Russ Russell
Studio: Foel Studios
NAPALM DEATH je vraj jedinou tvrdou kapelou, ktorú "môže" Michal Kaščák. Zároveň aj jednou z tých, ktoré majú svoje pionierske časy dávno za sebou. Obľúbenosť u človeka s veľmi skreslenou predstavou o metalovej hudbe a absolútna rezignácia na inovátorstvo však tentokrát neznamená to, čo by vám napadlo ako prvé.
"Smear Campaign" je ukrutne dobrý album. NAPALM DEATH vynašli štýl, ktorého hlavným atribútom je nemilosrdná energia. Títo (dnes už) starí páni neexperimentujú, no nemať ich preto rád? Barney a spol. dokážu ten svoj maličký, obmedzený a nijako nerozpínavý piesoček tak rozvíriť, že vás z neho bude škrabať hrdlo ešte hodnú chvíľu.
P.S.: Jediné, čo ma dosť mrzí je, že tajomný hosť z Dalasovej recky nedostal viac priestoru, než na pár odrecitovaných slovách. A tak veľmi som sa tešil...
NAPALM DEATH nabrali druhý dych a mne ho aj úspešne vyrazili. Aj napriek tomu, že Birminghamskí drtiči od vydania albumu „Diatribes“ v podstate stagnovali, neprestával som ich mať rád. Predchádzajúcou doskou ale prekvapili a touto ako som už napísal vyššie mi vyrazili dych. Áno, presne takto ma znieť a hrať NAPALM DEATH z roku 2006. Nikdy necúvli, nesnažili sa isť s trendmi, vždy verili tomu čo robili a bez ohľadu na módu, alebo počty fanúšikov išli za svojim cieľom. Práve preto si aj NAPALM DEATH nesmierne vážim, od tejto kapely by sa mnohé „hviezdy“ metalového olympu mali čo učiť.. Na „Smear Campaign“ NAPALM DEATH síce len čerpali z odkazu všetkých svojich predchádzajúcich albumov, no tento zaodeli do moderne znejúceho zvuku a vyzdobili ho neuveriteľnou brutalitou pri zachovaní všetkých svojich poznávacích znamení. Kolega Dalas spomína album „Utopia Banished“, aj mne nová fošňa pripomenula tento môj najobľúbenejší album z ich tvorby. Možno som v ich prípade aj trochu nekritický, no pomôžem si? NAPALM DEATH je grindcoreový kult, ktorý nemá nikto šancu zosadiť z trónu...
ratatatata......osvěžující průplesk, dobrá práce
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".
Poměrně rozporuplná nahrávka. Na jednu stranu slyším spoustu zajímavých technicko-disonantních motivů ve stylu GORGUTS, na stranu druhou mi chybí větší tlak a mnohem hrubější pokožka. Přiznám se, že rovněž nemám kdovíjakou radost ze slabšího vokálu.
Doom a housle, to už tady bylo. Ale doom, dudy, mandolína a citera? Švédi chytře spojují houpavé metalové riffy s folkem, středověkými tradicionály a instrumentací. Hudba je to duchovní i zemitá, smutná i povznášející. Uvidíme, jak ustojí zkoušku časem.
Atmosféra by se na nahrávkách těchto Francouzů dala krájet. Jsou v tom emoce, pestrá škála spíše melancholických nálad a těžké kytarové riffy. Album opět s jistotou plující v mezinárodních vodách vymezených doom metalem, gotickým rockem a sludge metalem.
Belgické trio si na debutovém EP celkem okatě bere za vzor Američany TOOL, ale kompenzují to výrazným ženským vokálem. "The Paranoia, Hysteria" je třeba brát jako rozjezdovou položku. Uvidíme, kam to skupina nasměruje příště, potenciál tu cítím.