OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po „intimním rozhovoru mezi čtyřma očima“ se jihomoravští SAD HARMONY na poměrně delší čas odmlčeli, aby se letos vrátili s dlouho očekávanou a v pořadí již třetí nahrávkou „Somnambul“, která je pro nadcházející barevné podzimní období jako stvořená.
Téměř čtyřletá prodleva se zdá přinášet bohaté ovoce a tvůrčí i formální posun mezi dvěma posledními nahrávkami je zdaleka nepřehlédnutelný a lze o něm hovořit pouze v pozitivním smyslu slova. SAD HARMONY mají svůj zdaleka nezaměnitelný styl a atmosféru a v každé tvůrčí fázi dokázali skladbám vetknout charakteristické prisma melancholické zasmušilosti, horňácké expresivity (např. „Ode mlýna ke mlýnu“ na předchozí nahrávce), rockové živelnosti a nenucenosti či doteků literárního romantismu v textech skladeb. „Somnambul“ je součtem všech jmenovaných vlastností a současně něčím dalším. Kapela jakoby poněkud upustila od oné dřívější rozevlátosti, zvolnila, současně však značně obohatila svůj výraz o mnohé další prvky. Aktuální deska tak prezentuje podstatně kompaktnější, vyzrálejší materiál, který nejen přirozeně navazuje na to, čím SAD HARMONY byli a jsou, ale široké výrazové spektrum dále rozvíjí do barvité hudební kytice. Ačkoliv zde tentokráte nenaleznete natolik vystupující žánrové odskoky, jakými svého času byly písně „Tanya Pulkanova“ či „Ode mlýna ke mlýnu“, letmé doteky mnoha hudebních vlivů jsou i stále velmi evidentní.
Kapela nyní podstatně více klade důraz na kompoziční a aranžérskou košatost skladeb, na níž má podíl nejen semknuté kytarové duo Johny & Shup, které si výtečně pohrává s proplétajícími se melodickými linkami a riffy a tvoří tak pevný základ, ale i výraznější zapojení kláves (např. „It Used To Be This Way). Ty se nyní stávají integrální součástí hudebního projevu a výrazně jej osvěžují (hostující Martin Vavřík se mezitím stal řadovým členem kapely). SAD HARMONY předestírají množství dobře známých a současně nových poloh, v nichž dokládají, že chuť se dále vyvíjet a zkoušet nové postupy jim není cizí. A nutno dodat, že to se kapele daří výtečně. Od takřka tradičního „otvíráku“ „115“, přes živelnou „Sleepwalker“, zasněnou „From The Roof“ s odlehčeným intermezzem, epikou prodchnutou „Equinox“ a houpavým stoner rockem načichlou Weak přechází album k závěrečné rozjímavé „What Good Is Mine“, která vám některými hudebními postupy na okamžik možná připomene TYPE O NEGATIVE. Nelze zapomenout na charismatického frontmana Skunyho, jenž v průběhu posledních let urazil kus cesty a jeho naléhavě čistá i „drsnější“ hlasová poloha dodává albu potřebnou špetku dynamiky a kontrastu a současně z něj činí jeden z nepřehlédnutelných poznávacích znaků.
Časy, kdy byli SAD HARMONY díky své živé i zasmušilé „kytarovosti“ dáváni do možných souvislostí s PARADISE LOST, jsou dávno nenávratně pryč. „Somnambul“ se profiluje jako výborná rocková nahrávka od vyzrálé kapely, jejíž neotřelý hudební projev ji spolehlivě odlišuje od obdobně laděné domácí produkce. Celkové kouzlo dokresluje poetika dýchající ze Skunyho textů, špetka zasněnosti a melancholických nálad a současně expresivita hudebního vyjadřování, přirozeně plynoucí z jihomoravského (potažmo horňáckého) naturelu.
SAD HARMONY ve své doposud nejlepší formě. V rozmezí posledních dvou alb urazila kapela kus cesty a "Somnambul" jen dokládá, že tím správným směrem - ke mnohem větší celistvosti a vyzrálosti materiálu, jenž je i nyní měrou vrchovatou naplněn svébytnou poetikou a typickou živostí a atmosférou, aniž by byl prost oné dobře známé a ceněné "písničkovosti".
8 / 10
Skuny
- zpěv, baskytara, elektrická a akustická kytara
Johny
- kytary
Shup
- kytary
Billy-q
- bicí
Hosté:
Petr Mores
- kytary
Martin Vavřík
- klávesy
1. 115
2. On My Left Side
3. Sleepwalker
4. From The Roof
5. Slumber As The Option
6. It Used To Be A Way
7. I Can't Sleep Anyway
8. Unclean
9. In The Bubble
10. Equinox
11. Weak
12. What Good Is Mine
Somnambul (2006)
Tête À Tête (2002)
Elektrula (2000)
Astray (demo) (1998)
Devoted To Sirens (demo) (1994)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Redblack
Produkce: SAD HARMONY, Staňa Valášek
Studio: ŠOPA studio
Perfektná práca páni. Klobúk dole. Zaslúžite si moju pochvalu. ;-)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.