OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Život je plný prekvapení. Jeden deň si myslíte, že nejaká scéna už nemá čo ponúknuť, logicky ju odpíšete a vytrvalo argumentujete tým, ktorí tvrdia opak, a zrazu vás medzi oči udrie album, ktorý (aj keď možno len za cenu kríženia žánrov) toto tvrdenie vyvráti. Presne o tomto je totiž nová anglická formácia TO-MERA, zložená okrem iného z ostrieľaného matadora Lee Barretta z EXTREME NOISE TERROR a Maďarky Julie Kiss, predtým pôsobiacej vo svojej domovine v radoch skupiny WITHOUT FACE. Album „Transcendental“ prináša nový pohľad na nightwishovský gotický metal, pretože ho kríži s inštrumentálne náročnými progresívnymi prvkami, zachádzajúcimi miestami až do matematických logaritmov, pozostatkami starých deathmetalových inšpirácii pána Barretta a celou hrsťou všetkého možného, s čím súčasný moderný metal dobýja srdcia poslucháčov. To všetko za predpokladu hudobníckej vyspelosti zúčastnených a aranžérskeho perfekcionizmu, ktorý dokáže aj bombastické kompozície zvládnúť natoľko bravúrne, že neznejú prvoplánovo.
Niežeby TO-MERA prekonávala mojich miláčikov z iných žánrov. Ambiciózny hudobnícky ansámbel speváčka Julie tak trochu ťahá dolu, čím dáva všetkým gotickým princeznám z východného bloku, ktoré by nebodaj chceli preraziť za bielymi skaliskami Doveru, trochu skreslenú predstavu o cene za úspech. Je to veľká škoda, pretože čiernoodeté frontmanky od kolegov väčšinou riešia opačný problém – čo s vyškoleným operným superhlasom, keď kapela nemá nápady. Niekde v poslednej tretine materiálu navyše aj hudobníci vyhadzujú rýchlosť a album dokončujú na neutráli dolu kopcom. Napriek tomu je však „Transcendental“ prekvapivé a príjemne zvládnuté dielo, v zápase o celkový dojem zdarne porážajúce všetky klišé, ktoré sa mu občas votrú do cesty... Ak už nič iné, zbytok podobných kapiel prevára svoju „progresivitu“ a inštrumentálnosť na nudu, TO-MERA nie.
Angličania budú potrebovať veľkú dávku šťastia, aby stihli svoj vlak. Priaznivci novodobej gotiky aj progresívneho metalu sa pravdepodobne príliš rozchádzajú v preferenciách na to, aby TO-MERA oslovila všetkých zároveň. Aj keď... ktovie. Súčasnosť podobným „spájateľom“ vyslovene praje a kapela sa snáď dokáže spoľahnúť na poslucháčov nepoznačených predsudkami a monožánrovosťou. Pretože ak už nič iné, TO-MERA si jednoznačne zaslúži ocenenie za výborný nápad zmiesť zo stola zopár stereotypov a vystavať čosi nové a nepočuté.
Prekvapivé spojenie female gothic metalu s progresívnymi a inštrumentálne náročnými prvkami. "Transcendental" bojuje s vlastnými chorobami, na dojme zo skvelo zvládnutého spojenia pri zachovaní nápaditosti to však nič nemení.
7,5 / 10
Julie Kiss
- spev
Hugo Sheppard
- klávesy
Paul Westwood
- bicie
Lee Barrett
- basa
Tom MacLean
- gitary
1. Traces
2. Blood
3. Dreadful Angel
4. Phantoms
5. Born Of Ashes
6. Parfum
7. Obscure Oblivion
8. Realm Of Dreams
Tak jest. Julie Kiss je, kulantně řečeno, stěží průměrná pěvkyně, postrádá byť i jen špetku charismatu a její unylé kníkání občas působí jako traverza na podnikatelově krku a odvádí pozornost od celkem zajímavé muziky. Když už kolega V-dur tak okatě naráží na domácí talent Snovonne, musím uznat, že přes jisté rezervy nejen v oblasti samotného zpěvu, by tato mladá slovenská pěvkyně obstála lépe než Maďarka. Ale co my víme. Třeba na své výpravě za sluncem zabuší na vrata zkušebny TO-MERA a angažmá u nich získá i se svým doprovodem. Angličani snad uživí i jednoho bedňáka navíc…
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.