OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nevidím do hlavy Raye Wilsona, ale domnívám se, že hitovou skladbu „Inside“, která v roce 1994 doslova obletěla celý svět by asi nejradši z diskografie STILTSKIN vymazal. Důvodem není fakt, že by skladba nebyla povedená, právě naopak, ale hlavně hype, který se kolem ní spustil a který kromě dennodenní rotace v rádiích a MTV obsahoval i její použití pro reklamní účely, jakoby úplně vymazal další tvorbu kapely. A ta rozhodně nebyla špatná. Nic to však nebylo platné. Hudební byznys je v tomhle neúprosný, a tak došlo k tomu, co se dalo čekat – k zániku STILTSKIN. Příjemný rockový hlas Raye Wilsona však neušel pozornosti chlapíkům z legendárních GENESIS, kteří potřebovali najít kvalitní náhradu za Phila Collinse. Nejslavnější Rayovo pěvecké období však netrvalo příliš dlouho. Album „Calling All Stations“ (1997) nebylo špatné, ale bohužel ani ne příliš úspěšné. Následovala realizace několika sólových projektů či hostování na albech hudebních kolegů až se konečně zrodila myšlenka znovuobnovení starého jména. Tentokráte bez fanfár, bez záře reflektorů a log světových výrobců oděvů pro mladé. V tichosti a nenápadně je tady po dvanácti letech druhá deska STILTSKIN.
Očekávání pokračovatele „The Minds Eye“ jsou však zcela bláhová. Jednak grungeové šílenství je už dávno pasé a hlavně dvanáct let je v životě člověka nezanedbatelná doba. Narážím hlavně na skutečnost, že Ray Wilson už není tím uřvaným mladíkem z klipu ke skladbě „Inside“. Hlavně přítomnost v sestavě GENESIS z něj udělala „dospěláckého“ muzikanta, což je jasně patrné i ze žánrového zařazení recenzované nahrávky. Škatulka Adult Oriented Rock ji asi vystihuje nejlépe. Ovšem profesorský a těžkoprdelní přístup, toliko vlastní mnoha AOR kapelám je STILTSKIN naprosto cizí. Z „rocku pro dospělé“ si berou pouze to dobré, což znamená příjemné a nenucené melodie bez přehnaně dravých pasáží. Před sterilitou a nudou však rázně zabouchávají dveře svým stále dostatečně mladickým a energickým přístupem. Schéma, které velmi dobře funguje na ploše celého alba. Povedené a pestré aranže, nepostrádající ani četné klávesové party, se nebojí ani přitlačit na pilu a stále dávají jasně najevo, že se jedná hlavně o rockovou muziku. Zpěv Raye Wilsona je zbytečné nějak pitvat. I nadále potvrzuje pověst výborného zpěváka s charakteristickou barvou hlasu, díky které jednotlivé písně rostou do krásy. Když už jsme u těch písní, tak z vzácně vyrovnané kolekce skladeb složených dle standardního písničkového mustru přeci jen některé svojí kvalitou vyčnívají. Mám namysli hlavně titulní „She“ svým chytlavým rytmem a především nádherně emotivní „Show Me The Way“, kde ještě více vynikají Rayovy pěvecké kvality.
„She“ asi nebude albem bourajícím hitparádové žebříčky, ale o to nejspíš Rayovy a spol. ani nešlo. Potenciální posluchače bych kromě fanoušků art rocku, AOR a vůbec kvalitní rockové muziky hledal u vyznavačů příjemných lehce melancholických písní, s visačkou minimálního posluchačského opotřebení. Rozhodně by však byla škoda, kdyby tato deska díky malému zájmu upadla v zapomnění. Na to je až příliš kvalitní.
Vzácně vyrovnaná kolekce příjemných písniček ve stylu tvrdšího AOR. Nečekejte však rutinu od starých a znuděných páprdů, nýbrž svěží a velmi dobře se poslouchající muziku.
8 / 10
Ray Wilson
- vokály, kytara, basa (skladba č. 10)
Uwe Metzler
- kytara
Irvin Duguid
- klávesy
Alvin Mills
- basa
Nir Z
- bicí
Scott Spence
- kytara (skladby č. 2 a 11)
Henrik Mueller
- bicí (skladby č. 5 a 10)
1. Fly High
2. Taking Time
3. She
4. Lemon Yellow Sun
5. Wake Up Your Mind
6. Sick And Tired
7. Constantly Reminded
8. Show Me The Way
9. Fame
10. Some Of All My Fears
11. Summer Days
12. Better Luck Next Time
She (2006)
The Minds Eye (1994)
Vydáno: 2006
Vydavatel: SPV
Stopáž: 55:21
Produkce: Peter Hoff & Ray Wilson
Příjemná, na nic si nehrající a nic neřešící muzika. Je úplně jedno, zda ji nazvete vkusným rockem, nenudící variantou AOR, uživatelsky lahodnou ozvěnou grunge - všechno tohle totiž obsahuje a navíc ještě devizu nejcenější, což jsou povedené melodické refrény. Takže snad jen v titulní "She" a následující "Lemon Yellow Sun" ruka s cukrem ujela drobet nad míru, jinak nemám námitek. Chlapáctví, které není růžovoučké.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.