OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Near Death Experience. Zkušenost blízká smrti. Jen si to vyslovte – zní to hezky, že ano? Jaképak asi může být album s podobně přitažlivým názvem? Očekáváte-li pach hniloby, odvrácenou tvář bytí a temnotu na entou, pak jste na to kápli. SPEKTR jsou dalšími z těch, kdož se dostali na pomyslný post black metalový piedestal – tedy mezi úspěšná seskupení, jejichž černý kov je mnohdy prolnut s výraznými ambientními a industriálními plochami. Francouzská dvojice Kl.K a Hth se však na rozdíl od některých (nyní již docela profláknutých) kolegů noří do této hudební propasti až nezvykle hluboko. Oproti starým známým THE AXIS OF PERDITION či BLUT AUS NORD využívají SPEKTR temně ambientních prvků opravdu nezřízeně a navíc jsou evidentně inspirováni i první black metalovou vlnou. Kromě toho si tento projekt zachovává docela nezvyklou auru tajemna – dá se o něm zjistit naprosté minimum informací (resp. žádné), v čemž docela konkuruje i mlžícím VELVET CACOON.
Na ploše lehce přesahující tři čtvrtě hodiny se pravidelně prostřídávají chladně apokalyptické kytarové výlevy s temně industriálními, ambientními plivanci a společně tak vytvářejí jakýsi neprostupný chuchvalec; bludiště, v němž jste i za použití Ariadniny nitě ztraceni. Buď se budete řídit vlastní intuicí a trefíte ten správný směr, nebo bídně zahynete. Pakliže se vám podaří nějakým způsobem vymotat ven, čeká na vás sladká odměna – zjistíte, o čem že to vlastně SPEKTR jsou a jako bonus si odnesete nadprůměrný posluchačský zážitek.
Co znělo na předchozí desce ještě jako neškodná dětská hra, je nyní zveličeno natolik, že se nejeden odvážlivec rozklepe strachy. K tomu, aby vyděsila i vás, využívá kapela mnoha různých prvků; momentů, které se namátkou vynořují a objevují na každém z rozcestí (abych si ještě vypomohl metaforou labyrintu). Tu na nás vyskočí podivně skřehotající jedinec, v dáli slyšíme bolestné sténání a v zádech intuitivně cítíme psychopatický pošklebek. Z druhé strany se pak líně sunou bzučící kytary, které čas od času dokonce vyloudí i nějaký ten riff, následovaný podivným šuměním a nepřirozeně se třesoucí rytmikou.
SPEKTRu se podařilo vytvořit kvalitní nahrávku s opravdu zajímavou atmosférou, přesto ji však musím považovat za poněkud schizofrenní (i když předpokládám, že o to taky dvojici Francouzů šlo). Je to jedna z těch desek, na které skutečně MUSÍTE mít náladu a tu já nemám zase až tak často, jak bych chtěl a měl mít (nemusím, doufám, příliš zmiňovat skutečnost, že doporučená doba pro poslech je v pozdních nočních hodinách, ve sluchátkách a potmě). Kromě toho jsou SPEKTR v určité nevýhodě – svým způsobem čerpají z toho, co vytvořili jejich kolegové před nimi, a i když zacházejí v určitých věcech do většího extrému, budou s nimi chtě nechtě srovnáváni. Jedno je však zcela jisté – máte-li chuť na trochu zla, je tato placka rozhodně jednou z doporučeníhodných.
SPEKTR jsou dalšími z těch, kdož se dostali na pomyslný post black metalový piedestal. Na rozdíl od známých žánrových kolegů využívá dvojice Francouzů temně ambientních prvků opravdu nezřízeně a navíc je evidentně inspirována i první black metalovou vlnou. Co znělo na předchozí desce ještě jako neškodná dětská hra, je nyní zveličeno natolik, že se nejeden odvážlivec rozklepe strachy…
7,5 / 10
1. The Violent Stink Of Twitching Terror
2. Astral Descent
3. Climax
4. Phantom Reality
5. Visualization
6. Whatever The Case May Be
7. Disturbing Signal
8. Unio Mystica
9. His Mind Ravaged, His Memory Shattered
Cypher (2013)
Mescalyne (EP) (2007)
Near Death Experience (2006)
Et Fugit Intera Fugit Irreparabile Tempus (2004)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Candlelight Records
Stopáž: 47:16
Francie má v širší black metalové špičce dalšího silného zástupce. Zatímco BLUT AUS NORD na své novince ještě výrazněji vybočili z těch mantinelů moderního black metalu, SPEKTR v nich zatím zůstávají. Používají podobných osvěžujících prostředků, ale v menší míře, což nehodnotím jako negativum. Co se týče kvality provedení, tak je nutno chválit – má to sílu a to je hlavní.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.