OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ještě před třemi lety by nikdo ze zakládajících členů této stylově vytříbené partičky nečekal, že se jejich muzika setká s takovým ohlasem a to jak v tuzemsku, tak i v jiných evropských krajinách. Dva roky starý debut „Analogue Voodoo“ (2004), který obsahoval zajímavou směsici electro-clashe se špinavým electro-post-punkem, na milovníky mixů starého s novým prostě bez problémů zafungoval a to díky originální prezentaci skladeb, kterými se „nihilisti“ tak trochu lišili od desítek jiných, podobně stylově koncipovaných souborů a také hlavně díky vydavatelské stáji X-production, která propagaci nadějných debutantů v žádném případě nepodcenila. V současnosti jsou THE NIHILISTS na tom v Čechách už tak dobře, že bez větších problémů vyprodávají středně velké sály s kapacitou okolo 500 lidí a tedy nemusím připomínat, jak velká byla očekávání druhého alba „Lewis Neptune“.
První, čeho si musíte všimnout, je větší různorodost skladeb, než tomu bylo na prvotině. Paleta odstínů šedé a černé se zde ještě stále rozprostírá přes velké území electronického teritoria, ale zároveň nasává ponurou atmosféru zakouřených berlínských kaváren. Putuje punk rockovými zákoutími nočního světa plného záhadných existencí, rozervanců a rozmařilých slečen. Do toho k sobě občas nechává proniknout světelné paprsky z futuristických diskoték. Definuje stěžejní body pětadvacet let staré post punkové vlny a opatřuje je moderním zvukovým kabátkem. Přetavuje veškerá stylová klišé do aktuálně atraktivní podoby. Forma braná jako cíl, protože zde na obsah sere pes. Kouzelně infantilní projev vzteklé holčičky za mikrofonem, La Petite Sonji, jež na pódiu působí dojmem neurotičky, od které nikdy nevíte, co v nejbližší době čekat, doznává na „Lewis Neptune“ ještě větší expresivity než před dvěma lety. Její ostře vyštěkávaný hlas kontrastuje s temným barytónem kytarového šviháka Hanka Manchiniho, jehož poloha mi tolik připomíná Nicka Cavea a který je zde hlasově zastoupen v polovině skladeb. Tím novinka získává na mnohem větší pestrosti.
Pravdou je, že já osobně z úspěšné debutové desky až tak odvázaný nebyl, ale zde už je vše bližší mému vkusu. Asi největší posun spočívá v tom, že se kapela nebála nasát do svého umělohmotného výrazu mnohem více historických, povětšinou kytarových stylů. Skladba „Fireheart“ je velmi povedenou ukázkou jižanského boogie a „Devil In My Go-Go Room“ naopak pouličního, punkem šmrnclého rock ´n´ rollu. Morbidní country vsuvka – to je mexický horror „Dead Surfer´s Twist“. Otráveným hlasem Sonji odzpívaná „Summer Wine“ zas obsahuje klávesový part, který by se hodil do některé ze starých Bondovek. Vliv osmdesátkové elektroniky je nejvíc patrný v „Eighties Bar“, ve které Hank Manchini zní jako Dave Gahan na depešáckém albu „Some Great Rewards“ (1984) a kde plyšové základy pod ústředním motivem jen tak neškodně vrní. Na konci skladby překvapí hravý balkánský klarinet a musím říct, že takovýchto aranžerských překvapení a vychytávek je tu celá řada, což nahrávce jenom prospívá. Jazzový saxík v psychobilly výletu „Fear“ je toho dalším důkazem. Jedním z vrcholů je zřejmě nádherně zasněná skladba „Holy Night“ s kouzelným pěveckým partem Sonji.
Jak už jsem výše zmínil, novinka „Lewis Neptune“ je o poznání dobrodružnějším a stylově bohatším albem než prvotina „Analogue Voodoo“. A proto si mne kapela definitivně získala na svoji stranu. Přesto pro mne stále daleko zajímavějším zážitkem zůstává návštěva jejich koncertů. Kdyby tak u nás bylo na nezávislé scéně podobných kapel víc, nemyslím stylově shodných, ale spíš výrazově a produkčně ujasněných, vyhraných a profesionálních.
Electro-clashový piráti přicházejí se svým druhým albem, které je stylově i zvukově bohatší a různorodější, než tomu bylo u debutu.
7,5 / 10
Moimir Papalescu
- klávesy, programování
La Petite Sonja
- zpěv
Hank Manchini
- kytara, zpěv
Wratislav Placheta
- bicí
Peter Ven Krbetz
- saxofon, programování
1. Fast Car
2. Fireheart
3. Summer Wine
4. 22:07
5. Devil In My Go-Go Room
6. Shelter
7. Eighties Bar
8. Baby
9. Five Long Knives
10. Holy Night
11. Dead Surfer´s Twist
12. Honey It´s Country
13. Fear
14. Lewis Neptune Shake
Lewis Neptune (2006)
Analogue Voodoo (2004)
Vydáno: 2006
Vydavatel: X production
Stopáž: 50:02
Produkce: Mark Velvet
Studio: Battery One Studio
Zvlastni ukaz na ceske scene. Jakoby vubec neslo o cechy. Neni to vylozene muj salek kavy, ale.......
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.